Πως να ξεπεράσετε με επιτυχία την άβολη στιγμή της επιστροφής φαγητού σε εστιατόριο.
Πολλοί από μας έχουν καθίσει σε ένα εστιατόριο ή καφέ, και αυτό που έχουμε παραγγείλει δεν έχει καμία σχέση με αυτό που παραλαμβάνουμε. Είτε γιατί τελικά δεν ανταποκρίνεται στη γευστική μας παλέτα είτε γιατί για κάποιο λόγο δεν πληρούσε τις προδιαγραφές. Έρχεται λοιπόν η αμήχανη στιγμή που πρέπει να το επικοινωνήσουμε με το σερβιτόρο ή πιθανώς να στείλουμε το πιάτο μας πίσω. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά και πως πρέπει να γίνει;
Για αρκετούς εργαζόμενους του κλάδου αλλά και καταστηματάρχες, δεν είναι αποδεκτή, η επιστροφή μιας παραγγελίας λόγω προτιμήσεων του πελάτη, εφόσον αναγράφονται όλα τα συστατικά του προϊόντος στον κατάλογο. Επιπλέον η γεύση είναι καθαρά υποκειμενική. Άρα δεν είθισται να επιστρέφονται φαγητά επειδή απλώς δεν μας αρέσουν.
Σε περίπτωση όμως που έχει πάει κάτι λάθος με την παραγγελία, είτε αυτό είναι θερμοκρασία του φαγητού, είτε λάθος συστατικού, η επιστροφή του πιάτου είναι συνήθως κάτι αποδεκτό και κατανοητό. Όπως και να έχει το δικαίωμα που έχουμε στην ικανοποίηση των αναγκών μας την δεδομένη στιγμή, δεν αναιρεί το δικαίωμα που έχει ο σερβιτόρος στην ευγένεια. Υπάρχει πάντα ένας σωστός τρόπος να ειπωθεί το οτιδήποτε.
Εάν έχει πάει κάτι λάθος με μια παραγγελία, όσο πιο γρήγορα ενημερωθεί ο σερβιτόρος τόσο λιγότερο αμήχανη θα είναι η κατάσταση. «Είναι λίγο αγενές να καταναλώνεις το μεγαλύτερο μέρος ενός πιάτου και μετά να εκφράζεις αρνητικά σχόλια», λέει η Caroline Potter, επικεφαλής τραπεζαρίας του OpenTable, στο Usa Today.
Παρ’ όλο που θεωρητικά μπορεί κάποιος να επιστρέψει ένα πιάτο και να πει απλώς “δεν μου άρεσε” (το πως θα το διαχειριστεί το εκάστοτε κατάστημα είναι άλλο θέμα), οι ειδικοί επισημαίνουν πως θα ήταν πιο σωστό να αναφέρονται συγκεκριμένα οι λόγοι για τους οποίους επιστρέφεται ένα πιάτο. “Εάν ένας επισκέπτης αλλάξει γνώμη μετά τη λήψη ενός γεύματος, να είναι συγκεκριμένος στον σερβιτόρο όσον αφορά το τι ακριβώς δεν του άρεσε, καθώς οι προδιαγραφές του προϊόντος μπορεί να χρειαστεί να τροποποιηθούν στο μέλλον”, λέει. Eric Marx, συνιδιοκτήτης του The Wayfarer. Συνήθως, όταν ο πελάτης δεν δίνει κάποιο συγκεκριμένο λόγο για τον οποίο επιστρέφει ένα προϊόν, δεν… υπάρχει λόγος!
Σημαντικότερο όλων πάντως είναι η ευγένεια. Το δίκιο δεν δικαιολογεί μια αγενή συμπεριφορά απέναντι σε εργαζόμενο, δεν εξυπηρετεί κάποιο σκοπό και συνήθως έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Ψυχολογικές μελέτες έχουν δείξει, πως όταν κάποιος, μας απευθύνεται με αγένεια, τείνουμε να αντιδράμε στη συμπεριφορά και όχι σε αυτά που λέει.
«Χρησιμοποιήστε γλώσσα που δεν είναι υπερβολικά επικριτική». προτείνει η Potter. “Για παράδειγμα, “Αυτό το πιάτο φαίνεται υπέροχο και είμαι σίγουρος ότι το απολαμβάνουν και άλλοι, αλλά δεν είναι για μένα. Θα μπορούσα να παραγγείλω κάτι άλλο;”
Επιβεβαίωση του πλεονεκτήματος της ευγένειας, αποτελεί και το γεγονός πως σύμφωνα με στατιστικές οι πελάτες τείνουν να αφήνουν φιλοδώρημα σε σερβιτόρους επειδή ήταν ευγενικοί, ακόμη κι αν πήγε κάτι τελείως λάθος με την παραγγελία τους. Η ευγένεια λοιπόν είναι το κλειδί.