Νέα μελέτη για τις ετικέτες FOP.
Ένα μέσο σουπερμάρκετ διαθέτει περίπου 30.000 είδη καθιστώντας δύσκολο για τους καταναλωτές να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με τα προϊόντα που θα αγοράσουν. Εργαλείο εξυπηρέτησης αυτού του σκοπού είναι οι ετικέτες στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας (front-of-package/FOP) οι οποίες όμως δεν είναι πάντα αποτελεσματικές. Επειδή οι μέχρι τώρα μελέτες παρουσιάζουν αντιφατικά ευρήματα θέτοντας υπό αμφισβήτηση αυτό τον τρόπο πληροφορίας, μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Appetite, διερεύνησε την ευαισθησία του καταναλωτή στην επισήμανση των τροφίμων στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας καθώς και εάν οι καταναλωτές βασίζονται στις FOP για να επιλέξουν ένα προϊόν.
Τα συστήματα επισήμανσης FOP ποικίλλουν ως προς την πολυπλοκότητα, το εύρος, τις πληροφορίες που μεταφέρονται και άλλα χαρακτηριστικά. Οι ετικέτες FOP αναπτύσσονται από οντότητες όπως κατασκευαστές τροφίμων, λιανοπωλητές, κυβερνητικές υπηρεσίες, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, καθώς και ειδικούς εκτός του κλάδου και μεταφέρουν πληροφορίες σχετικά με το διατροφικό προφίλ ενός προϊόντος (π.χ. περιεκτικότητα σε ζάχαρη), άλλες συνοπτικές πληροφορίες και πληροφορίες για ομάδες τροφίμων (π.χ. προϊόν ολικής αλέσεως). Επιπλέον τα FOP χρησιμοποιούν ποικίλα μέσα για την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων αριθμητικών δεδομένων (π.χ. ποσοστό των ημερήσιων αναγκών σε θερμίδες που καλύπτονται από μία μερίδα), έγχρωμες προειδοποιήσεις και προειδοποιήσεις κειμένου (π.χ. υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι) και απλά λογότυπα που συνοψίζουν χαρακτηριστικά προϊόντος (π.χ. η ετικέτα «κλειδαρότρυπα» που χρησιμοποιείται στις σκανδιναβικές χώρες, η οποία δίνεται σε σχετικά υγιεινά προϊόντα εντός των κατηγοριών τους. Όμως οι ετικέτες FOP περιστασιακά παρερμηνεύουν τις πραγματικές διατροφικές ιδιότητες των προϊόντων και επιπλέον, ορισμένες FOP κατασκευάζονται ειδικά για σκοπούς μάρκετινγκ χωρίς οι αναγραφόμενες πληροφορίες να ισχύουν. Για παράδειγμα, οι ερευνητές ή οι έμποροι λιανικής μπορεί να επισημαίνουν προϊόντα με μια πράσινη ετικέτα με τη λέξη «περιβαλλοντικά βιώσιμα» παρά το γεγονός ότι αυτά τα προϊόντα ίσως να προέρχονται από άγνωστες πηγές!
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η χρήση συστημάτων επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας (FOP) παράγει ανάμεικτα αποτελέσματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τέτοια σχήματα επισήμανσης οδηγούν σε επιθυμητές αλλαγές συμπεριφοράς, ενώ σε άλλες, αυτές οι παρεμβάσεις οδηγούν σε μηδενικά αποτελέσματα. Το σίγουρο είναι πως οι καταναλωτές μπορούν να διακρίνουν μία εικονική από μία πραγματική ετικέτα FOP ενώ προτιμούν προϊόντα με επισήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας παρά προϊόντας χωρίς πληροφορίες στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας.
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε εδώ.
Αναφορά: Michał Folwarczny, Valdimar Sigurdsson, R.G. Vishnu Menon, Tobias Otterbring, Consumer susceptibility to front-of-package (FOP) food labeling: Scale development and validation, Appetite, Volume 192, 2024, 107097, ISSN 0195-6663, https://doi.org/10.1016/j.appet.2023.107097. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S019566632302559X)