Η αύξηση στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών που ξεκίνησε κατά την πανδημία του κορωνοϊού περιορίστηκε λόγω της οικονομικής κρίσης σύμφωνα με την Freshfel Europe.
Η τελευταία έκδοση του Consumption Monitor της Freshfel Europe ( Ευρωπαϊκή Ένωση Φρέσκων Προϊόντων) δείχνει ότι η μέση κατανάλωση φρούτων και λαχανικών στην ΕΕ μειώθηκε στα 350 g/ημέρα/κάτοικο το 2022. Η θετική τάση που ξεκίνησε κατά την πανδημία του κορωνοϊού περιορίστηκε από την οικονομική κρίση, επηρεάζοντας τις αγορές δύναμη των καταναλωτών.
Η έκθεση της Freshfel Europe παρέχει μια σύγκριση των τάσεων κατανάλωσης στην ΕΕ-27 συνολικά και σε κάθε κράτος μέλος με βάση επίσημες στατιστικές της EUROSTAT και της FAOSTAT. Η φετινή έκδοση δείχνει ότι η μέση κατανάλωση φρούτων και λαχανικών στην ΕΕ μειώθηκε στα 350 g/ημέρα/κάτοικο το 2022, μείωση 5% από το 2021 και σχεδόν 3% κάτω από τον μέσο όρο των προηγούμενων πέντε ετών. Αυτό το επίπεδο εξακολουθεί να είναι περισσότερο από 12% κάτω από το ελάχιστο 400 g/ημέρα/κάτοικο που προτείνει ο ΠΟΥ. Η Παρακολούθηση Κατανάλωσης Freshfel Europe δείχνει ότι μόνο 6 χώρες στην ΕΕ επιτυγχάνουν τον προτεινόμενο στόχο των τουλάχιστον 400 g φρέσκων φρούτων και λαχανικών/ημέρα/κάτοικο, αφήνοντας μεγάλα περιθώρια βελτίωσης για την τόνωση της κατανάλωσης.
Το 2022, το μέγεθος της αγοράς νωπών προϊόντων της ΕΕ-27 συρρικνώθηκε σε 71.350.965 τόνους. Αυτή η μείωση τερμάτισε τη θετική τάση που ξεκίνησε το 2020 με την πανδημία COVID-19, η οποία είχε αλλάξει τον τρόπο ζωής των Ευρωπαίων προς μια πιο υγιεινή προσέγγιση, εκτός από τη βελτίωση της στάσης τους απέναντι στα περιβαλλοντικά αίτια και την κλιματική αλλαγή.
Ωστόσο, από το 2022, η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών επανήλθε υπό πίεση σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω της οικονομικής κρίσης, των αυξανόμενων τιμών και του γενικευμένου πληθωρισμού που επηρεάζει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, περιορίζοντας τον όγκο και αναζητώντας την πιο φιλική προς τις τιμές επιλογή .
Ο Philippe Binard, Γενικός Αντιπρόσωπος της Freshfel Europe σχολίασε: «Σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας, οι καταναλωτές τείνουν να κινούνται προς μια λιγότερο υγιεινή διατροφή, η οποία θεωρείται ότι είναι πιο ενεργειακά ικανοποιητική και φθηνότερη επιλογή τροφίμων από τα φρούτα και τα λαχανικά. Πέρα από τα ευρήματα του 2022 Monitor, τα προκαταρκτικά στοιχεία για την περίοδο 2023-2024 επιβεβαιώνουν τις συνεχιζόμενες τάσεις πτώσης που έφθασαν σε πολλές περιπτώσεις πάνω από 10%, πράγμα που σημαίνει ότι η αύξηση της κατανάλωσης μετά την πανδημία έχει πλέον χαθεί εντελώς».
Η Freshfel Europe εντόπισε αρκετούς κοινούς παράγοντες που καθοδηγούν τις τελευταίες τάσεις κατανάλωσης:
- μείωση των αγορών των νοικοκυριών,
- νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα που επηρεάζονται περισσότερο από την πτώση,
- βιολογικά και premium προϊόντα υπό πίεση,
- αυξημένη συχνότητα αγορών αλλά με πιο μειωμένες ποσότητες και
- χαμηλότερος όγκος πωλήσεων που αντισταθμίζεται εν μέρει από τις υψηλότερες τιμές.
Ο Salvo Laudani, Πρόεδρος της Freshfel Europe δήλωσε: « Η Freshfel Europe είναι η ιδανική πλατφόρμα για τον κλάδο να ενημερώνεται για τις τελευταίες τάσεις και να έχει την καλύτερη πρόσβαση στις πληροφορίες της αγοράς για να κατανοήσει τη δυναμική της αγοράς και επίσης να συντονίσει τις προσπάθειες για την ενίσχυση της θέσης των νωπών προϊόντων στις ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων και δίνουν ένα φρέσκο πρόσωπο στην εικόνα των φρέσκων προϊόντων προς τους καταναλωτές. Συλλογικά πρέπει να απομυθοποιήσουμε την εσφαλμένη αντίληψη της εικόνας, να αντιμετωπίσουμε τα εμπόδια στην κατανάλωση και να αποκαταστήσουμε την ιδιότητα του «ήρωα» που δόθηκε στα φρέσκα προϊόντα κατά τη διάρκεια της πανδημίας».
Τα φρούτα και τα λαχανικά έχουν πολλά πλεονεκτήματα και αποτελούν μια οικονομική επιλογή τροφίμων για τους ευρωπαίους καταναλωτές λέει η Freshfel Europe. Ο τομέας των οπωροκηπευτικών και οι δημόσιες αρχές θα πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να οικοδομήσουν μια βιώσιμη καταναλωτική στάση με βάση τα οφέλη των φρέσκων φρούτων και λαχανικών για τον πλανήτη, το κλίμα και την υγεία των ίδιων των καταναλωτών. Δεν μπορεί να υπάρξει συμβιβασμός ως προς τον επείγοντα χαρακτήρα των ενεργειών που απαιτούνται για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της κατανάλωσης, πιο συγκεκριμένα μεταξύ της νεότερης γενιάς.