Οι εταιρείες και οι κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο, αναζητούν νέους τρόπους αυτοματοποίησης των χειρωνακτικών δραστηριοτήτων. Με τον τρόπο αυτό προστατεύουν τους εργαζόμενους, βελτιστοποιούν τις διαδικασίες και βελτιώνουν την ποιότητα των προϊόντων. Για να επιτευχθεί η “μηδενική επαφή”, οι εταιρείες στους κλάδους τροφίμων, ποτών και καταναλωτικών αγαθών πρέπει να βρουν την κατάλληλη τεχνολογική υποστήριξη.
Περισσότερες εργασίες προστιθέμενης αξίας και προστασία για τους υπαλλήλους
Το ανθρώπινο δυναμικό είναι το πιο πολύτιμο κεφάλαιο για τις εταιρείες στον κλάδο F&B. Οι επιχειρήσεις τροφίμων θα πρέπει πάντα να επικεντρώνονται στις δεξιότητες των εργαζομένων και να σκέφτονται στρατηγικές για τον τρόπο ανάπτυξής τους ή την επανεκπαίδευση τους . Οι αλλαγές στο περιβάλλον παραγωγής, η ποικιλομορφία των προϊόντων και η βιωσιμότητα, σε συνδυασμό με την οξεία έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων, αποτελούν μείζονα πρόκληση. Η πανδημία του κορωνοϊού και οι σχετικές απαιτήσεις κοινωνικής αποστασιοποίησης, θέτουν πρόσθετες απαιτήσεις υγιεινής και ασφάλειας.
Οι μη αυτόματες ροές εργασίας ενδέχεται να αυξήσουν τους κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων, όπως τραυματισμοί ή ατυχήματα, αλλά ενέχουν και κινδύνους που σχετίζονται με την τρέχουσα πανδημία. Οι αλληλεπιδράσεις ανθρώπου-μηχανής φέρουν περαιτέρω προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Επιπλέον, υπάρχουν πολλές εργασίες ρουτίνας που γρήγορα καταντούν βαρετές για τους υπαλλήλους. Αντ ‘ αυτού, ο πολύτιμος υπάλληλος μπορεί να εκπαιδευτεί καλύτερα για περισσότερες εργασίες προστιθέμενης αξίας και μέσα από αυτό να αναπτυχθεί.
Χειρωνακτικές εργασίες σε εργοστάσια F&B
Οι χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε ένα εργοστάσιο, είναι συνήθως επαναλαμβανόμενες, όπως η διαλογή, η ταξινόμηση, η ευθυγράμμιση και ο προσανατολισμός των εμπορευμάτων, καθώς και η πλήρωση και η επισήμανση των δοχείων. Υπάρχει αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων και τραυματισμών κατά τη διάρκεια των εργασιών αυτών, οι οποίες μπορούν τελικά να αποδειχθούν πολύ ακριβές από οικονομικής άποψης, αλλά και άποψης παραγωγικότητας, λόγω του χρόνου ανάρρωσης των εργαζομένων ή της αναγκαστικής συχνής εναλλαγής του εργατικού δυναμικού.
Επιπρόσθετα, υπάρχουν χειρωνακτικές εργασίες στις οποίες οι εργαζόμενοι πρέπει να ανυψώνουν, να χειρίζονται και να παλετοποιούν κουτιά και χαρτοκιβώτια. Άλλοι τομείς όπου εμπλέκονται απευθείας οι εργαζόμενοι, είναι η ποιοτική επιθεώρηση και η αποθήκευση, που μπορούν να επιφέρουν μια σωματική καταπόνηση αλλά και να δημιουργούν ψυχολογικό άγχος λόγω της συνεχούς επανάληψης.
Η ρομποτική και οι λύσεις αυτοματισμού μπορούν να βοηθήσουν με τη μεταφορά, διαλογή ή παλετοποίηση φορτίων – τόσο σε μαζική όσο και σε προσαρμοσμένη παραγωγή. Οι στρατηγικές μηδενικής αφής βοηθούν τις εταιρείες της F&B να βελτιώσουν την ασφάλεια, την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα.
Μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλήρως αυτοματοποιημένες λύσεις σε γραμμές υψηλής ταχύτητας. Ένα παράδειγμα είναι η αξιοποίηση της βιομηχανικής ρομποτικής σε εφαρμογές για υψηλής ταχύτητας συλλογή και τοποθέτηση προϊόντων, έξυπνοι μεταφορικοί ιμάντες με ενσωματωμένο έλεγχο μηχανής ρομπότ, μαζί με λειτουργίες ανάλυσης δεδομένων σε επίπεδο μηχανής (AI). Τα συνεργατικά ρομπότ παρέχουν ευελιξία, καθώς μπορούν να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις ταχύτερα και καλύτερα από τα μόνιμα τοποθετημένα βιομηχανικά ρομπότ.
Τα κινητά ρομπότ μπορούν επίσης να αναλάβουν τη μεταφορά αγαθών και πρώτων υλών. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι περίπου 95 εκατομμύρια εργάσιμες ημέρες ετησίως χάνονται λόγω τραυματισμών εργαζομένων που δραστηριοποιούνται γύρω από το εργοστάσιο ή την αποθήκη, οι σύγχρονες λύσεις μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο ατυχημάτων. Τα αυτόνομα κινητά ρομπότ (AMR) μεταφέρουν τα προϊόντα απευθείας και γρήγορα στον ακριβή τόπο όπου χρειάζονται για περαιτέρω διαδικασίες και απορρίπτουν απόβλητα ή μετακινούν τελικές συσκευασίες. Οι στόλοι AMR και οι φορητοί χειριστές (cobots και robots) υποστηρίζουν επίσης τον ποιοτικό έλεγχο, την ιχνηλασιμότητα, τη διαχείριση παραγγελιών, την εκπλήρωση παραγγελιών και την αποθήκευση.
Η ανάπτυξη που φέρει μια τέτοια επένδυση σε αυτοματοποιημένες λύσεις, υπολογίζεται πως αγγίζει ακόμα και το 30% σε αύξηση παραγωγικότητας, σύμφωνα με πληροφορίες από εταιρείες που έχουν προχωρήσει ήδη σε αυτή την αναβάθμιση. Ταυτόχρονα με αυτή την αύξηση στην παραγωγικότητα, στην πράξη φαίνεται πως έχει επίσης μειωθεί σημαντικά το ποσοστό σφάλματος. Επίσης, μειώθηκε το συνολικό κόστος και υπήρξε χρόνος για την κατάρτιση των εργαζομένων, ώστε να μπορούν να επικεντρωθούν σε εργασίες προστιθέμενης αξίας.
Οι σύγχρονες λύσεις επιθεώρησης, ανιχνεύουν τη βρωμιά καλύτερα από το ανθρώπινο μάτι.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σήμερα είναι να μπορεί μια εταιρεία να παρέχει στους καταναλωτές ασφαλή, βιώσιμα και υγιεινά τρόφιμα. Η ποιότητα και η ασφάλεια των προϊόντων υπόκεινται σε ολοένα και πιο αυστηρούς κανόνες και κανονισμούς. Πρέπει να αποφεύγεται η μόλυνση και τα σφάλματα.
Προκειμένου να αποφευχθεί η επιμόλυνση των προϊόντων, είναι μάλλον προτιμότερο να μετακινούνται, να ταξινομούνται ή να μεταφέρονται αγαθά και πρώτες ύλες μηχανικά, και όχι χειροκίνητα. Το ίδιο ισχύει και για τον τομέα της επισήμανσης και του ποιοτικού ελέγχου, τον οποίο μπορούν επίσης να χειριστούν αυτοματοποιημένα συστήματα – κυρίως με τη βοήθεια της όρασης και των ρομποτικών λύσεων – έτσι ώστε τα τρόφιμα να έρχονται σε επαφή με τους εργαζομένους όσο το δυνατόν λιγότερο.
Η στρατηγική μηδενικής επαφής ενισχύει τη βιωσιμότητα, την ασφάλεια και την παραγωγικότητα.
Όπως αναφέρει το Food and Drink Technology, η τρέχουσα μελέτη του Ινστιτούτου Fraunhofer «50 τάσεις που επηρεάζουν τον τομέα των τροφίμων της Ευρώπης μέχρι το 2035», καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η μηχανική μάθηση (ML) θα επηρεάσουν σημαντικά την παραγωγή τροφίμων του μέλλοντος. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι νέες τεχνολογίες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ποιότητα και τη φρεσκάδα των τροφίμων και να μειώσουν σημαντικά τα απόβλητα. Η προσέγγιση μηδενικής αφής ακολουθεί παρόμοια άνθιση, καθώς αφορά επίσης την εξυπνότερη και πιο βιώσιμη χρήση σημαντικών πόρων. Ταυτόχρονα, το μοντέλο μηδενικής επαφής μπορεί επίσης να βοηθήσει στη βελτιστοποίηση των προϊόντων, της εικόνας του brand και, τελικά, της εμπειρίας των καταναλωτών.