Προτάσεις της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ιταλία για αύξηση των εξαγωγών ελληνικού μελιού.
Η παρουσία ελληνικών προϊόντων στην ιταλική αγορά είναι αξιοσημείωτη και αντιπροσωπεύει ένα εύρος διαφορετικών προϊόντων από διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων τροφίμων, ποτών, καλλυντικών, και ειδών υγιεινής διατροφής. Οι ελληνικές εταιρείες επενδύουν σημαντικά στην εξαγωγή των προϊόντων τους στην Ιταλία, εκμεταλλευόμενες τη φήμη και την αναγνωρισιμότητα των ελληνικών τροφίμων στην παγκόσμια αγορά. Οι τροφές όπως το ελληνικό ελαιόλαδο, το γιαούρτι, οι ελληνικές ελιές, το τυρί φέτα, τα μελισσοκομικά προϊόντα όπως το μέλι, και τα βότανα είναι μερικά από τα δημοφιλή ελληνικά προϊόντα που καταναλώνονται στην Ιταλία.
Οι Ιταλοί αγαπούν πολύ το μέλι – τον προηγούμενο χρόνο, πουλήθηκαν στους Ιταλούς 14,1 χιλιάδες τόνοι συσκευασμένου μελιού- όχι μόνο ως συστατικό του πρωινού, αλλά και ως βασικό συστατικό στην κουζίνα και τη ζαχαροπλαστική. Γι αυτό και οι ποσότητες που παράγονται στη χώρα είναι μικρότερες από αυτές που εισάγονται.
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη συνέταξε κλαδική μελέτη για τον κλάδο της μελισσοκομίας στην Ιταλία και μεταξύ πολλών χρήσιμων πληροφοριών, γίνεται και ιδιαίτερη αναφορά στα αίτια της μείωσης των εξαγωγών ελληνικού μελιού στην Ιταλία.
Η Ελλάδα λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού με άλλα εισαγόμενα μέλια, βρίσκεται στην 6η θέση με μερίδιο 3,9% στις εισαγωγές μελιού στην Ιταλία ακολουθώντας μια πτώση το 2023 σε σχέση με το 2021 τόσο της αξίας εισαγωγών με -28% όσο και της ποσότητας με -32,2%.
Παρατηρώντας τον πίνακα με τις μέσες τιμές ανά κιλό εισαγωγής διαπιστώνεται ότι, το 2023 η μέση τιμή ανά κιλό εισαγωγής αυξήθηκε κατά 6,7% φτάνοντας τα 3,3 €/Kg.
Η πτώση των εισαγωγών από Ελλάδα οφείλεται κυρίως στη σημαντική αύξηση των εισαγωγών από Πολωνία και Ουκρανία οι οποίες μείωσαν περαιτέρω τη μέση τιμή φτάνοντας τη στα 2,2 €/Kg. Ωστόσο, το 55% των ιταλικών εισαγωγών σε μέλι γίνεται από τρεις χώρες της ΕΕ, με τιμές/Kg υψηλότερες από εκείνες της Ελλάδας.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει σημαντικό κενό στην προώθηση και τη διαφήμιση του ελληνικού μελιού στους Ιταλούς καταναλωτές και στην περίπτωση που η ελληνική παραγωγή το επιτρέπει, και στο βαθμό που αναπτυχθεί στοχευμένη προβολή και προώθηση του ελληνικού μελιού στην αγορά της Ιταλίας, υπάρχουν περιθώρια αύξησης του μεριδίου εξαγωγών το οποίο έχει και πιο ανταγωνιστική τιμή.
Η αγορά του ελληνικού μελιού στην Ιταλία επηρεάζεται από παράγοντες όπως η αύξηση της ζήτησης για βιολογικά προϊόντα και η αυξανόμενη προτίμηση των καταναλωτών για προϊόντα με αυθεντικές γεύσεις. Ως προς το χρώμα, οι Ιταλοί καταναλωτές φαίνεται να προτιμούν από την Ελλάδα τις πιο σκουρόχρωμες ποικιλίες.
Επίσης η παρουσία ελληνικού μελιού στην Ιταλική αγορά, εκτός από τις καταναλωτικές τάσεις εξαρτάται και από τα κανάλια διανομής, τις διαφημιστικές ενέργειες.
Να σημειωθεί τέλος ότι, οι κύριες κατηγορίες ελληνικού μελιού που εξάγονται στην Ιταλία περιλαμβάνουν το θυμαρίσιο, το πευκόμελο, το μέλι ελάτου, καθώς και των ανθέων, τα οποία είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους Ιταλούς καταναλωτές λόγω της υψηλής ποιότητάς τους.