Οι «πράσινοι» ισχυρισμοί της Unilever μπαίνουν στο μικροσκόπιο της CMA.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγοράς της Βρετανίας (CMA)έβαλε στο στόχαστρο την πολυεθνική εταιρεία Unilever για ψευδείς περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς (Greenwashing). Η Unilever, παράγει 75.000 προϊόντα, μεταξύ των οποίων Magnum, Algida, Calve, AIM, Pot Noodle, Marmite, μαγιονέζα Hellmanns, knorr, Lipton, CARTE D’ OR, Axe, Ben & Jerry’s, και Cajoline. Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του περασμένου Νοεμβρίου, το Ελληνικό Υπουργείο Ανάπτυξης επέβαλε πρόστιμο 1.000.000 ευρώ στην εταιρεία ΕΛΑΪΣ της UNILEVER HELLAS AE».
To Greenwashing είναι μια μορφή διαφήμισης ή μάρκετινγκ που χρησιμοποιείται παραπλανητικά για να πείσει το κοινό ότι ένα προϊόν ή ένα εμπορικό σήμα είναι φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι και εμφανίστηκε λόγω της στροφής των καταναλωτών σε προϊόντα που προστατεύουν το περιβάλλον.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αρχής Ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, «θα εξετάσει εξονυχιστικά τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς που διατυπώνονται από τον όμιλο καταναλωτικών αγαθών Unilever, ο οποίος είναι γνωστός για επωνυμίες όπως Cif, Dove, Comfort και Lynx. Η κίνηση έρχεται ως μέρος της ευρύτερης έρευνας της CMA για το greenwashing και ακολουθεί τις ανησυχίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο η Unilever εμπορεύεται ορισμένα προϊόντα, σε ορισμένες επωνυμίες, σε πελάτες ως φιλικά προς το περιβάλλον».
Οι ανησυχίες της CMA για τους ισχυρισμούς της Unilever περιλαμβάνουν εάν:
- ορισμένες δηλώσεις και η γλώσσα που χρησιμοποιούνται από τη Unilever φαίνονται ασαφείς και ευρείες και μπορεί να παραπλανήσουν τους αγοραστές σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις αυτών των προϊόντων.
- Οι ισχυρισμοί σχετικά με ορισμένα συστατικά παρουσιάζονται με τρόπο που μπορεί να υπερβάλει το πόσο «φυσικό» είναι το προϊόν, και έτσι μπορεί να δημιουργήσει μια ανακριβή ή παραπλανητική εντύπωση.
- ισχυρισμοί που εστιάζουν σε μια μεμονωμένη πτυχή ενός προϊόντος μπορεί να υποδηλώνουν ότι είναι φιλικό προς το περιβάλλον στο σύνολό του.
- ορισμένοι οικολογικοί ισχυρισμοί –ιδιαίτερα σε σχέση με την ανακυκλωσιμότητα– μπορεί να είναι ασαφείς, καθώς δεν διευκρινίζουν εάν σχετίζονται με το σύνολο ή μέρος ενός προϊόντος ή συσκευασίας.
- Η χρήση χρωμάτων και εικόνων από τη Unilever – όπως τα πράσινα φύλλα – μπορεί να δημιουργήσει τη συνολική εντύπωση ότι ορισμένα προϊόντα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον από ό,τι στην πραγματικότητα.
Η Sarah Cardell, Διευθύνων Σύμβουλος της CMA, δήλωσε:
«Τα απαραίτητα όπως απορρυπαντικό, σπρέι κουζίνας και προϊόντα περιποίησης είναι τα είδη που βάζετε στο καλάθι του σούπερ μάρκετ κάθε φορά που ψωνίζετε. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να κάνουν το ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά ανησυχούμε ότι πολλοί παραπλανούνται από τα λεγόμενα «πράσινα» προϊόντα που δεν είναι αυτό που φαίνονται. Μέχρι στιγμής, τα στοιχεία που έχουμε δει, έχουν εγείρει ανησυχίες σχετικά με το πώς η Unilever παρουσιάζει ορισμένα προϊόντα ως φιλικά προς το περιβάλλον. Θα διερευνήσουμε αυτούς τους ισχυρισμούς για να δούμε αν ανταποκρίνονται. Εάν διαπιστώσουμε ότι πρόκειται για greenwashing, θα λάβουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι οι αγοραστές προστατεύονται».
Η Unilever εξέφρασε έκπληξη και απογοήτευση για την ανακοίνωση της CMA, αντέκρουσε κατηγορηματικά οποιουσδήποτε ισχυρισμούς για παραπλανητικούς ισχυρισμούς και τόνισε τη δέσμευσή της για υπεύθυνες και διαφανείς δηλώσεις. Ένας εκπρόσωπος της Unilever δήλωσε ότι θα συνεργαστεί πλήρως με την CMA και θα συμμορφωθεί με τυχόν αιτήματα για πρόσθετες πληροφορίες.