Κυβερνητική εκστρατεία για να ενθαρρύνει τους νεαρούς ενήλικες να πίνουν περισσότερο αλκοόλ.
Γιατί η ιαπωνική κυβέρνηση είχε πέρσι ξεκινήσει μια εθνική εκστρατεία ανταλλαγής ιδεών για να ενισχύσει τη δημοτικότητα των αλκοολούχων ποτών μεταξύ των νεαρών ενηλίκων;
Στη μοντέρνα συνοικία Shibuya του Τόκιο, βλέπουμε κάτι αρκετά παράδοξο. Γεμάτα μπαρ, αλλά άδεια ποτήρια από αλκοόλ, εικόνα που σίγουρα φαντάζει ξένη για τα ελληνικά δεδομένα.
Η αποχή από το ποτό δεν είναι μια τάση αποκλειστικά ιαπωνική, αλλά έγινε δημοφιλέστερη με την πανδημία και τον COVID-19, όποτε και ο πληθυσμός ξεκίνησε να προσέχει περισσότερο τη διατροφή και την υγεία του.
Ένας επιπλέον λόγος που η κατανάλωση αλκοόλ στην Ιαπωνία έχει μειωθεί έγκειται στη γήρανση του πληθυσμού, με την Παγκόσμια Τράπεζα να εκτιμά ότι σχεδόν το ένα τρίτο (29%) του είναι ηλικίας 65 ετών και άνω – το υψηλότερο ποσοστό γήρανσης στον κόσμο-, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις στο αλκοόλ να πέφτουν κατακόρυφα.
Μιας κι ο φόρος του αλκοόλ αντιπροσώπευε το 1,7% των φορολογικών εσόδων της Ιαπωνίας το 2020, από 5% το 1980, σύμφωνα με το Euronews, η ιαπωνική κυβέρνηση δεν είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένη με αυτή την πτώση. Ως εκ τούτου ξεκίνησε μια εκστρατεία για να ενθαρρύνει τους νεαρούς ενήλικες να πίνουν περισσότερο αλκοόλ.
Η καμπάνια ήταν μια ιδέα της εταιρείας του διάσημου κρασιού από ρύζι της χώρας, το “Sake Viva!” και αφορά έναν διαγωνισμό για την εύρεση συνθημάτων ή τρόπων για να γίνει το αλκοόλ πιο ελκυστικό για άτομα ηλικίας 20-39 ετών. Υπενθυμίζεται πως στην Ιαπωνία οι διαφημίσεις αλκοολούχων ποτών είναι ήδη ευρέως διαδεδομένες ειδικά στα αστικά κέντρα.
Αν και η καμπάνια λανσαρίστηκε πριν περίπου 9 μήνες, τον Αύγουστο του 2022, προκάλεσε μεγάλη αίσθηση στα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παγκοσμίως, ιδίως εξαιτίας της ιδιαίτερης φύσης της και ακόμα σχολιάζεται. Άλλωστε, με χώρες, όπως ο Καναδάς, να μειώνουν την προτεινόμενη κατανάλωση αλκοόλ στα 2 ποτά την εβδομάδα, πού αλλού ακούστηκε να ενθαρρύνεται το ποτό και μάλιστα από το ίδιο το κράτος;
Βέβαια, η προσπάθεια αυτή όπως είναι φυσικό δεν έτυχε θερμής υποδοχής. Κάθε άλλο μάλιστα καθώς οι επικριτές θεωρούν πως κατά αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση προωθεί μια ιδιαίτερα κακή συνήθεια. Μάλιστα, ακόμα και με την υφιστάμενη μείωση της κατανάλωσης, η Ιαπωνία είναι μια από τις χώρες με αρκετά μακρά παράδοση στο αλκοόλ, με το ποτό να έχει συνδεθεί ακόμη και με τον χώρο εργασίας. Αυτό σημαίνει ότι οι Ιάπωνες αναγκάζονταν συχνά να καταναλώνουν αλκοόλ στο χώρο εργασίας, ειδικά αν ο προϊστάμενος το προτείνει, διαφορετικά μπορεί να αντιμετωπίσουν εμπόδια στην καριέρα τους.
Αλλά, όπως ήταν αναμενόμενο, οι επιχειρήσεις στον κλάδο της φιλοξενίας και οι κλάδοι που εξαρτώνται από τις πωλήσεις αλκοόλ καλοδέχτηκαν την καμπάνια.
Μιας και ακόμα δεν έχει περάσει ούτε χρόνος, βέβαια, είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα αποκλειστικά και μόνο από αυτή την καμπάνια.