Σκοπός των εταιριών είναι να αντικαταστήσουν το ανθρώπινο δυναμικό με μηχανήματα;
Τα ντελίβερι του μέλλοντος φαίνεται να έχουν ήδη εισχωρήσει στο παρόν, που σε τίποτα δεν θυμίζουν τους εργαζόμενους με τα δίκυκλα που έχουμε συνηθίσει. Τεχνολογία αντικαθιστά (εν μέρη) τους εργαζόμενους θέλοντας να καταστήσει δυνατές, τις πιο αδύνατες παραδόσεις. Από διανομή με ρομπότ αυτόματης οδήγησης που είχε δοκιμάσει πρώτη η Carrefour Belgium , μέχρι drone διανομής που χρησιμοποιούν ήδη εταιρίες παγκοσμίως.
Ο Zeyi Yang αναφέρει την εμπειρία του με την υπηρεσία παράδοσης με drone της Meituan, στο Shenzhen της Κίνας, στο TechnologyReview του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (MIT). Η δημοφιλέστερη πλατφόρμα παράδοσης φαγητού της Κίνας, από το 2017 δραστηριοποιείται στις παραδόσεις με drone.
Αρκετές εταιρίες έχουν έχουν προσπαθήσει να κατακτήσουν τον τομέα αυτό, συμπεριλαμβανομένων και της Amazon, η οποία είχε εκφράσει την επιθυμία της να το κάνει το 2013. Τελικά το πρώτο εμπορικό πακέτο με drone παρέδωσε η Amazon Prime Air, τα περασμένα Χριστούγεννα σε οικιακό πελάτη στο Lockeford της Καλιφόρνια. Την ίδια περίοδο, η υπηρεσία drone delivery της Walmart διατέθηκε σε επιλεγμένες αγορές στο Τέξας, την Αριζόνα και τη Φλόριντα.
Ωστόσο αυτό που διαφοροποιεί τη Meituan από τους Αμερικανούς ομολόγους της, σύμφωνα με τον Yang, είναι πως η εταιρία επέλεξε να πραγματοποιήσει παράδοση με drone σε “πυκνές αστικές γειτονιές”, όπως οι δρόμοι του Shenzhen. Η κινεζική αγορά είναι κατά βάση πιο μεγάλη και οι ανάγκη για απομακρυσμένες παραγγελίες είναι καθημερινή, ωστόσο η εταιρία δεν επέλεξε τη διανομή κατ’ οίκον. Αντ’ αυτού έχει δημιουργήσει κιόσκια παραλαβής, κατά ένα παρόμοιο τρόπο που λειτουργούν τα αυτόματα σημεία παραλαβής Skroutz point, στην Ελλάδα. Η διαδικασία μπορεί να μην είναι απόλυτη για τους πελάτες, ωστόσο καθιστά πιο εύκολη την πλοήγηση των drone σε προκαθορισμένες διαδρομές.
Ο Yang περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το drone delivery: “η ροή εργασίας είναι ένας συνδυασμός ανθρώπινης και αυτοματοποιημένης εργασίας. Μόλις το σύστημα παράδοσης με drone λάβει μια παραγγελία (οι πελάτες παραγγέλνουν συγκεκριμένα αντικείμενα που επισημαίνονται για παράδοση με drone στην εφαρμογή της εταιρείας), ένας εργαζόμενος πηγαίνει στα εστιατόρια, όλα βρίσκονται κοντά στο εμπορικό κέντρο, για να παραλάβει την παραγγελία και το φέρνει στην επιφάνεια εκκίνησης. Ο εργαζόμενος τοποθετεί το φαγητό και τα ποτά σε ένα τυποποιημένο κουτί από χαρτόνι, το ζυγίζει για να βεβαιωθεί ότι δεν είναι πολύ βαρύ, σφραγίζει το κουτί και το παραδίδει σε διαφορετικό εργαζόμενο που ειδικεύεται στον χειρισμό των drones. Ο δεύτερος εργαζόμενος τοποθετεί το κουτί κάτω από ένα drone και περιμένει να κλειδώσει”. Στη συνέχεια η διαδικασία μπαίνει στον αυτόματο.
“Μπορείτε να γνωρίζετε εκ των προτέρων, σε κάθε ακριβές δευτερόλεπτο, πού θα βρίσκεται κάθε drone και πόσο γρήγορη είναι η ταχύτητά του, ώστε οι πελάτες να μπορούν να αναμένουν την ώρα άφιξης με απόκλιση δύο δευτερολέπτων, αντί για τρία λεπτά ή ακόμα και 10 λεπτά (όταν έρχεται με παραδοσιακή παράδοση)”, λέει ο Mao Yinian, διευθυντής υπηρεσιών παράδοσης drone στο Meituan, στο MIT. Σύμφωνα με τον ίδιο δεν μπορεί, αλλά δεν είναι και στόχος της εταιρίας να αντικαταστήσει την ανθρώπινη εργασία με μηχανήματα. “Οι εργαζόμενοι μας μπορεί να χρειαστεί να σκύψουν πάνω από εκατό φορές την ημέρα για να φορτώσουν το πακέτο και να αλλάξουν τις μπαταρίες. Τα ανθρώπινα σώματα δεν είναι σχεδιασμένα για τέτοιες κινήσεις. Το όραμά μας είναι να μετατρέψουμε το [launchpad] σε μια πλήρως αυτοματοποιημένη εργοστασιακή γραμμή συναρμολόγησης”, λέει ο Mao “Η μόνη δουλειά για τους ανθρώπους είναι να τοποθετούν τα μη τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά σε ένα τυποποιημένο κουτί συσκευασίας και μετά δεν υπάρχει άλλη δουλειά για τους ανθρώπους”.
Σήμερα, απομένουν λίγα τεχνικά εμπόδια για την παράδοση τροφίμων και πακέτων με drones, λέει ο Jonathan Roberts, καθηγητής ρομποτικής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Queensland στην Αυστραλία, ο οποίος έχει ερευνήσει τα drones από το 1999. “Σίγουρα μπορούμε να κάνουμε αξιόπιστη παράδοση με drone, αλλά είναι λίγο δύσκολο να το γνωρίζεις”, λέει. Ο κανονισμός συχνά καθορίζει το πού επιλέγουν οι εταιρείες να δημιουργήσουν καταστήματα. “Μακροπρόθεσμα, πιστεύω ότι θα γίνει πραγματικότητα, αλλά αυτό θα μπορούσε να είναι σε 20 με 30 χρόνια από τώρα. Επειδή θα χρειαστούν 20 έως 30 χρόνια για να εκσυγχρονιστούν οι αστικές υποδομές, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για κτίρια κατοικιών”, καταλήγει ο Mao.
https://www.bbc.com/news/technology-64891005
https://www.wired.com/story/crashes-and-layoffs-plague-amazons-drone-delivery-pilot/