Το μετασύμπαν ως μέρος της μακροπρόθεσμης στρατηγικής των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης.
Η λέξη «μετασύμπαν» ίσως ήταν άγνωστη στην πλειοψηφία των ανθρώπων πριν μερικά χρόνια, αλλά είναι σίγουρο πως από δω και στο εξής, η παρουσία της θα είναι όλο και πιο αισθητή.
Ο βαθμός στον οποίο το μετασύμπαν, μαζί με την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα, επηρεάζει τη συμπεριφορά των αγοραστών εξετάστηκε σε μια πρόσφατη μελέτη της Accenture , σε περισσότερους από 11.000 καταναλωτές σε 16 χώρες.
Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, το 64% των καταναλωτών είχαν ήδη αγοράσει ένα εικονικό αγαθό ή συμμετείχαν σε μια εικονική εμπειρία ή υπηρεσία διαδικτυακά το περασμένο έτος, ενώ το 83% έχουν δείξει ενδιαφέρον να κάνουν αγορές μέσω του μετασύμπαντος (metaverse) στο μέλλον.
Το μετασύμπαν σε γνωστά προϊόντα
Ως γνωστόν, το μετασύμπαν έχει ήδη παρουσία στο λιανικό εμπόριο, όπως στα καλλυντικά, όπου οι πελάτες χρειάζονται μια βιωματική εμπειρία για να αποφασίσουν ποιο προϊόν θα αγοράσουν διαδικτυακά. Για παράδειγμα, είναι καθοριστικό να δει κάποιος την εφαρμογή ενός κραγιόν πριν το αγοράσει και το μετασύμπαν κάνει αυτή τη διαδικτυακή εμπειρία πιο αληθοφανή.
Τι γίνεται, όμως, με τα τρόφιμα και τα ποτά; Νωρίτερα φέτος, η Heineken κυκλοφόρησε τη νέα της παραλλαγή Heineken Silver στο μετασύμπαν Decentraland, δημιουργώντας ένα εικονικό μπαρ στο οποίο οι επισκέπτες θα μπορούσαν να «γευτούν» τη νέα μπύρα, αλλά αποκλειστικά εικονικά. Σε μια παρόμοια κίνηση προχώρησε η Coca-Cola, με το ψηφιακό αναψυκτικό της Zero Sugar Byte, διαθέσιμο μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της Coca-Cola Creations.
Επιχειρήσεις λιανικής πώλησης στην μετα-εποχή
Αλλά δεν είναι μόνο γνωστά προϊόντα που έχουν μεταβεί στο μετασύμπαν. Και η McDonald’s ετοιμάζει εδώ και καιρό τη δημιουργία ψηφιακών μετα-εστιατορίων. Επιπλέον, στην ίδια γραμμή πλεύσης βρίσκονται και ορισμένα καταστήματα λιανικής. Τον Φεβρουάριο, η Carrefour κυκλοφόρησε μια διεύθυνση στο Sandbox, ένα εικονικό περιβάλλον, με άξονα την κατανόηση της εξέλιξης του λιανικού εμπορίου και της μελλοντικής κατανάλωσης.
Πώς να αξιοποιήσει κανείς το μετασύμπαν;
Πράγματι, μια προσέγγιση του μετασύμπαντος για χάρη της βελτίωσης της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών μπορεί να είναι χρήσιμη για πολλά καταστήματα λιανικής. Ωστόσο, όπως δήλωσε και η Maria Mazzone, διευθύνουσα σύμβουλος της Accenture στο European Supermarket Magazine, το μετασύμπαν δεν θα λειτουργήσει υπέρ των επιχειρήσεων αν αυτές προσπαθήσουν να μιμηθούν επακριβώς τον «πραγματικό κόσμο».
Αντίθετα, η καινοτομία του μετασύμπαντος αποτελεί μια ευκαιρία η κάθε επιχείρηση να υπερβεί τις δυνατότητές της και να κάνει πράγματα που δεν μπορούσε. Όπως, για παράδειγμα, να προσεγγίσει πλήθος δυνητικών πελατών και να εξερευνήσει πολλά παραπάνω από τις καταναλωτικές συμπεριφορές τους.
Με λίγα λόγια, το μετασύμπαν δεν είναι απλά ένα όπλο για κάθε επιχείρηση να βελτιώσει την υπάρχουσα στρατηγική της, αλλά για να κάνει πιο μακροπρόθεσμα σχέδια. Οι επιχειρήσεις μπορούν ακόμα και να προσελκύσουν προσωπικό μέσα από το μετασύμπαν.
Για μια φιλόδοξη επιχείρηση, το μετασύμπαν μπορεί να κάνει ακόμα και την πιο καθημερινή εμπειρία ενδιαφέρουσα. Μια καθημερινή βόλτα σε ένα σουπερμάρκετ, ας πούμε, έχει τη δυνατότητα να «απογειωθεί», αν ο πελάτης μπορεί να πετάξει ψηφιακά μέσα στους πολύχρωμους ψηφιακούς διαδρόμους. Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για όλα αυτά απαιτεί η πλήρης αξιοποίηση όλων των νέων τεχνολογιών, στις οποίες οφείλεται το μετασύμπαν. Αλλά από κει και πέρα, όλα είναι πιθανά.