Πώς οι φυτικές πρωτεΐνες και εναλλακτικές κρέατος αντιμετωπίζουν πτωτική πορεία, σε σύγκριση με μια προπανδημική περίοδο χάριτος.
Το Vegfest είναι η μεγαλύτερη “γιορτή” για τους vegan του Λονδίνου. Φέτος ήταν η πρώτη φορά που άνοιξε ξανά τις πύλες του μετά την πανδημία, ωστόσο ο κόσμος φάνηκε πιο συγκρατημένος και οι αυξήσεις στις τιμές ήταν ένα ζήτημα που ερχόταν συχνά στο προσκήνιο, μαζί με τον υψηλό πληθωρισμό 14,7% για το Ηνωμένο Βασίλειο,
Όπως και όλοι οι καταναλωτές παγκοσμίως, οι vegans “κόβουν” από όπου μπορούν, στηριζόμενοι κυρίως σε οικονομικές τροφές, όπως όσπρια και δημητριακά και περιορίζοντας τις πιο ακριβές εναλλακτικές φυτικού κρέατος. Αλλά τι συνιστά αυτή η τάση για την πορεία των φυτικών πρωτεϊνών;
Όπως αναφέρει και το BBC, ενώ το 2019-2020 ήταν μια περίοδος καινοτομίας για τις φυτικές πρωτεΐνες και γενικότερα για τις φυτικές εναλλακτικές προϊόντων κρέατος, τα στοιχεία δείχνουν ότι το ενδιαφέρον για τα νέα τρόφιμα έχει μειωθεί. Χαρακτηριστικότερα, η Beyond Meat, μια φαινομενικά ανερχόμενη δύναμη στο χώρο του φυτικού κρέατος είδε τα συνολικά της έσοδα να μειώνονται κατά 1,6% σε ετήσια βάση το δεύτερο τρίμηνο του 2022, ενώ το Νοέμβριο, η μετοχή της κατέρρευσε στα 11,56 δολάρια, σημειώνοντας πτώση-ρεκόρ.
Επιπλέον, τα καταστήματα λιανικής πώλησης vegan προϊόντων αντιμετωπίζουν ένα αρκετά μεγάλο πλήγμα. Για παράδειγμα, το Vegan Kind, το μεγαλύτερο διαδικτυακό σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου που πωλεί φυτικά προϊόντα, ανακοίνωσε τον Νοέμβριο ότι σταματά τη λειτουργία του εξαιτίας των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει.
Όμως, αν και αυτά τα στοιχεία είναι ανησυχητικά, η Friederike Grosse-Holz, φυτοεπιστήμονας και επιστημονική διευθύντρια στην Blue Horizon, μια επενδυτική εταιρεία που επικεντρώνεται στα βιώσιμα τρόφιμα, παραμένει κάπως αισιόδοξη. Θεωρεί πως η πτώση των φυτικών πρωτεϊνών οφείλεται περισσότερο σε ένα “επιθετικό” μάρκετινγκ των φυτικών προϊόντων, πριν οι ίδιοι οι καταναλωτές “ωριμάσουν” απέναντι σε αυτά. Θεωρεί, επίσης, πως σταδιακά ο κλάδος θα ανακάμψει, καθώς δεν εξαρτάται απόλυτα από ορισμένες ελλείψεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία ζωικών προϊόντων, όπως έλλειψη σε ζωοτροφές, είπε στο BBC.
Συνολικά, ωστόσο, οι παραγωγοί φυτικής προέλευσης προσπαθούν να αυξήσουν την παραγωγή και να μειώσουν το κόστος, ανταποκρινόμενοι στη ζήτηση των καταναλωτών. Οι νέες τεχνολογίες αποτελούν πολύτιμη βοήθεια σε αυτό. Για παράδειγμα, ορισμένοι παραγωγοί κοτόπουλου φυτικής προέλευσης έχουν, χάρη στην τεχνολογία, απομονώσει την πρωτεΐνη του μπιζελιού, ουσιαστικά, πιέζοντας τα συστατικά μέσα από ένα μικρό άνοιγμα (εξώθηση).
Ωστόσο, ακόμα και με την τεχνολογία με το μέρος τους, οι παραγωγοί φυτικών τροφίμων θα βρίσκονται αντιμέτωποι με το μείζον πρόβλημα της ακρίβειας, έως ότου αλλάξουν τα πράγματα. Άλλωστε, το κλειδί για μια αναπτυσσόμενη αγορά είναι η τσέπη του καταναλωτή.