Η εμπειρία ενός σνακ: Σωματικές αισθήσεις που συνδέονται με την κατανάλωση υγιεινών και ανθυγιεινών σνακ – Σύγκριση μεταξύ των επιπέδων του δείκτη μάζας σώματος των καταναλωτών.
Είναι κοινώς αποδεκτό πως αποτελεί πλέον αναγκαιότητα η αντιμετώπιση του αυξανόμενου παγκόσμιου ποσοστού υπέρβαρου και παχυσαρκίας. Συνεπώς επιβάλλεται και η δημιουργία νέων στρατηγικών διατροφικής συμπεριφοράς καθώς οι συμβατικές προσεγγίσεις συχνά αποδεικνύονται ανεπαρκείς για μακροπρόθεσμη επιτυχία. Επειδή οι διατροφικές συμπεριφορές υποκινούνται από την ανάγκη για εξασφάλιση ενεργειακών απαιτήσεων καθώς και από την επιθυμία για ευχαρίστηση, η διερεύνηση των σωματικών αισθήσεων που γίνονται αντιληπτές σε σχέση με την κατανάλωση τροφής μπορεί να υποστηρίξει την κατανόησή μας για την ανθρώπινη τροφή και τις διατροφικές συμπεριφορές.
Η έννοια της «ενδιάμεσης σύλληψης» (δηλαδή, η αίσθηση της εσωτερικής κατάστασης του σώματος) έχει προταθεί ως πολλά υποσχόμενη για την κατανόηση και τον έλεγχο των συμπεριφορών πρόσληψης τροφής. Οι ενδοσυλληπτικές αισθήσεις περιλαμβάνουν παραδοσιακά αισθήσεις πείνας, πληρότητας και δίψας και η ανθρώπινη αντίληψη αυτών των αισθήσεων πιστεύεται ότι είναι απαραίτητη για την καθοδήγηση των διατροφικών και διατροφικών συμπεριφορών. Στον σημερινό κόσμο, το σνακ αποτελεί σχεδόν το ένα τρίτο της ημερήσιας ενεργειακής μας πρόσληψης και ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των σνακ χαρακτηρίζεται από ενεργειακή πυκνότητα ενώ στερούνται βασικών θρεπτικών συστατικών. Ενώ προηγούμενες μελέτες έχουν διερευνήσει τους λόγους για το σνακ, λίγα είναι γνωστά σχετικά με τις εσωτερικές σωματικές αισθήσεις που αισθάνονται οι καταναλωτές κατά την κατανάλωση σνακ και πώς σχετίζονται με την πρόσληψη προϊόντων σνακ.
Δανοί ερευνητές διεξήγαγαν μελέτη σε 286 καταναλωτές με διαφορετικούς Δείκτες Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) για να διερευνήσουν την εμπειρία ενδοσυλληπτικής κατανάλωσης σνακ. Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Foods του mdpi στην ενότητα Sensory and Consumer Sciences, έλεγξε τις διανοητικές ικανότητες και την ικανότητα των ερωτηθέντων να αισθάνονται ευχαρίστηση και διερεύνησε τις διαισθητικές διατροφικές τους συμπεριφορές, τη συχνότητα κατανάλωσης σνακ, τους οδηγούς της κατανάλωσης σνακ, τις πτυχές που οδηγούν τα συναισθήματα ευχαρίστησής τους και τις αισθήσεις μετά την κατάποση που συνδέονται με την κατανάλωση φαγητού σνακ. Επίσης αξιολογήθηαν οι διαφορές στην εμπειρία κατανάλωσης σνακ σε καταναλωτές με διαφορετικό ΔΜΣ.
Τα ευρήματα της μελέτης
Μεταξύ των ευρημάτων αυτής της μελέτης περιλαμβάνεται ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων είχε μια φυσιολογική ικανότητα να βιώνει ευχαρίστηση και δεν βρέθηκαν διαφορές μεταξύ των τριών ομάδων ΔΜΣ για αυτόν τον παράγοντα. Επίσης δεν βρέθηκε διαφορά μεταξύ των ομάδων ΔΜΣ στη συχνότητα πρόσληψης σνακ. Ωστόσο, βρέθηκαν διαφορές στους οδηγούς για κατανάλωση σνακ (δηλαδή γιατί καταναλώνουν σνακ) μεταξύ της κατανάλωσης υγιεινών και ανθυγιεινών σνακ, υποδεικνύοντας ότι τα υγιεινά σνακ καταναλώνονται με βάση τις εσωτερικές σωματικές αισθήσεις, δηλαδή την αίσθηση πείνας και αντιστρόφως ενώ τα ανθυγιεινά σνακ καταναλώνονται με βάση τα ηδονικά χαρακτηριστικά του σνακ και στους συναισθηματικούς παράγοντες που αισθάνεται ο καταναλωτής. Οι οδηγοί για την κατανάλωση σνακ φαγητού βρέθηκαν να διαφέρουν μεταξύ των ομάδων ΔΜΣ, υποδεικνύοντας ότι ο υψηλότερος ΔΜΣ σχετίζεται με την κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ για συναισθηματικούς λόγους.
Η μελέτη διαπίστωσε διαφορές στις αισθήσεις μετά την κατανάλωση μετά την κατανάλωση υγιεινών και ανθυγιεινών σνακ. Η κατανάλωση ανθυγιεινών σνακ είχε ως αποτέλεσμα δυσάρεστες αισθήσεις, αλλά επιθυμία να φάνε περισσότερο, και αντίθετα, οι αισθήσεις μετά την κατάποση ακολουθούμενες από την κατανάλωση υγιεινών σνακ κατέληξαν σε ευχάριστες αισθήσεις. Δεν βρέθηκε διαφορά μεταξύ των επιπέδων ΔΜΣ στις αισθήσεις τους μετά την κατάποση.
Η ευχαρίστηση που αποκτάται από τα ανθυγιεινά σνακ οφείλεται στα εγγενή χαρακτηριστικά του προϊόντος, ενώ η ευχαρίστηση από την κατανάλωση υγιεινών σνακ οφείλεται στον παράγοντα υγιεινής και στην αίσθηση ότι κάνεις κάτι καλό για το σώμα σωματικά και ψυχικά. Τέλος, βρέθηκαν διαφορές μεταξύ των επιπέδων ΔΜΣ και των πτυχών της οδηγικής απόλαυσης σε σχέση με την κατανάλωση υγιεινών και ανθυγιεινών σνακ. Η ομάδα με κανονικό βάρος είχε μεγαλύτερη ευχαρίστηση (από την υπέρβαρη και την παχύσαρκη ομάδα) όταν τα υγιεινά σνακ εκπλήρωναν μια ανάγκη, ήταν νέα/άγνωστα και καταναλώνονταν μόνα τους. Επιπλέον, η ανάμνηση της κατανάλωσης υγιεινών σνακ συνδέθηκε σε μεγαλύτερο βαθμό με μια ευχάριστη εμπειρία από ό,τι στην ομάδα των υπέρβαρων και παχύσαρκων. Στο πλαίσιο της κατανάλωσης ανθυγιεινών σνακ, η ομάδα με φυσιολογικό βάρος βρήκε την κοινωνική παρέα πολύ πιο ευχάριστη από την ομάδα των υπέρβαρων και παχύσαρκων για την στιγμή κατανάλωσης σνακ. Αντίθετα, η ομάδα των παχύσαρκων θεώρησε πολύ πιο ευχάριστο να τρώει μόνος ανθυγιεινά σνακ. Επιπλέον, η διαδικασία επιλογής διαφορετικών σνακ ήταν πολύ πιο ευχάριστη στην ομάδα των παχύσαρκων.
Αυτή η μελέτη υπογραμμίζει διαφορετικά κίνητρα για την ενασχόληση με την κατανάλωση υγιεινών και ανθυγιεινών σνακ, τα οποία μπορεί να είναι χρήσιμα κατά την ανάπτυξη στρατηγικών για διατροφική συμβουλευτική.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ
Αναφορά: Frederiksen C, Byrne DV, Andersen BV. Ανίχνευση της εμπειρίας του σνακ: Σωματικές αισθήσεις που συνδέονται με την κατανάλωση υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών σνακ—Σύγκριση μεταξύ των επιπέδων του δείκτη μάζας σώματος. Τρόφιμα . 2024; 13(3):438. https://doi.org/10.3390/foods13030438