Μία από τις πρώτες μελέτες που εξέτασε τις ηθικές αγορές χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε σήμερα, δείχνει ότι ακόμα και όταν στενεύουν τα οικονομικά περιθώρια των καταναλωτών είναι πιο πιθανό να συνεχίσουν να κάνουν πιο ακριβές ηθικές αγορές όπως η αγορά προϊόντων δίκαιου εμπορίου.
Η μελέτη είναι μία από τις πρώτες που εξέτασε τις ηθικές αγορές χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα αγοράς από μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο επικεφαλής ερευνητής Dr Jibonayan Raychaudhuri, από τη Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Αγγλίας UEA, δήλωσε: «Καθώς πλησιάζει μια πιθανή ύφεση στο Ηνωμένο Βασίλειο, θέλαμε να κατανοήσουμε καλύτερα πώς μπορεί να αλλάξουν οι δαπάνες των ανθρώπων – ειδικά όταν πρόκειται για αγορά ηθικών προϊόντων – όπως καφέ δίκαιου εμπορίου ή «φιλικός τόνος.»
Η ομάδα μελέτησε τον αντίκτυπο της οικονομικής ύφεσης του 2008 στις καταναλωτικές δαπάνες για τρόφιμα με οικολογικό σήμα. Χρησιμοποίησαν δεδομένα καρτών αφοσίωσης σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου και έδειξαν ότι η ύφεση είχε πολύ διαφορετικές επιπτώσεις στο μερίδιο δαπανών διαφορετικών τύπων παντοπωλείων με οικολογικό σήμα.
Ο Δρ Raychaudhuri είπε: «Διαπιστώσαμε ότι το ποσό που ξόδεψαν οι αγοραστές σε βιολογικά προϊόντα μειώθηκε, αλλά το ποσό που ξόδεψαν σε προϊόντα δίκαιου εμπορίου αυξήθηκε την ίδια περίοδο. Είναι πραγματικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι η κατανάλωση ορισμένων αγαθών με οικολογικό σήμα – συγκεκριμένα προϊόντα δίκαιου εμπορίου – διατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της ύφεσης. Περιμέναμε ότι οι καταναλωτές θα άλλαζαν τις δαπάνες τους κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής ύφεσης, με το μερίδιο πωλήσεων όλων των προϊόντων με οικολογικό σήμα να μειώνεται – καθώς τείνουν να είναι πιο ακριβά.
«Πιστεύουμε ότι σε μια ύφεση ορισμένοι καταναλωτές γίνονται σχετικά λιγότερο ευαίσθητοι στις τιμές και αντ’ αυτού εστιάζουν περισσότερο στη δημόσια καλή ποιότητα των προϊόντων. Αυτά τα χαρακτηριστικά του δημόσιου αγαθού, επομένως, γίνονται πιο σημαντικά για τους καταναλωτές.
«Εναλλακτικά, οι αγοραστές μπορεί να τροφοδοτούνται από ηθικά κίνητρα και εκείνοι που θεωρούν τους εαυτούς τους κοινωνικά υπεύθυνους θα θέλουν να διατηρήσουν αυτή την ταυτότητα.
«Αν και μελετήσαμε δεδομένα από το 2008, θα περιμέναμε να δούμε παρόμοια αποτελέσματα σήμερα καθώς ο πληθωρισμός αυξάνεται και οι πραγματικοί μισθοί διαβρώνονται. Αυτό για τους διαχειριστές καταστημάτων και επωνυμιών δείχνει ότι η σαφής σήμανση προϊόντων για τα διαπιστευτήρια εταιρικής κοινωνικής ευθύνης θα μπορούσε να βοηθήσει στη διατήρηση των πωλήσεων.
Αυτή η έρευνα διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας σε συνεργασία με την καθηγήτρια Ada Wossink από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
Το «Ecolabels and The Economic Recession» δημοσιεύεται στο περιοδικό PLOS ONE.