ΑρχικήΟικιακάVEGANismΜελέτη: Αλλάξτε το κόκκινο κρέας με ΑΥΤΕΣ τις επιλογές και μειώστε τον...

Μελέτη: Αλλάξτε το κόκκινο κρέας με ΑΥΤΕΣ τις επιλογές και μειώστε τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου κατά 20%

5 λεπτά ανάγνωσης

Τα ευρήματα μελέτης από στοιχεία που συλλέχθηκαν από περισσότερους από 43.000 άνδρες.

Η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με φυτικές τροφές υψηλής ποιότητας, όπως η σόγια, τα φασόλια και οι ξηροί καρποί, θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου έως και κατά 20%, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε από το British Medical Journal (BMJ).

- Advertisement -

Η αντικατάσταση του κρέατος με vegan ή χορτοφαγικές εναλλακτικές λύσεις, όπως τα δημητριακά ολικής αλέσεως και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, και η αντικατάσταση του επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος με αυγά, θα μπορούσε επίσης να μειώσει τον κίνδυνο έως και 20%.

Η μελέτη δείχνει ότι μια καθημερινή μερίδα κόκκινου κρέατος θα μπορούσε να αυξήσει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου (CHD) κατά 12%. Η κατανάλωση πολλών κόκκινων κρεάτων, ιδίως επεξεργασμένων, όπως το μπέικον, τα χοτ ντογκ, τα λουκάνικα και το σαλάμι, συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο θανάτου και σημαντικών χρόνιων ασθενειών.

- Advertisement -

Ο συγγραφέας της μελέτης καθηγητής Walter Willet, από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας TH Chan του Χάρβαρντ στη Βοστώνη των ΗΠΑ, δήλωσε: «Η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με φυτικές τροφές μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Η αντικατάσταση του συνολικού κόκκινου κρέατος με δημητριακά ολικής αλέσεως ή γαλακτοκομικά προϊόντα και η αντικατάσταση του επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος με αυγά σχετίζονταν επίσης με χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου».

Οι υπάρχουσες μελέτες που παρουσιάζουν αντιφατικά αποτελέσματα συχνά δεν συγκρίνουν το κόκκινο κρέας με παρόμοιες πηγές πρωτεΐνης και ενέργειας. Για να αντιμετωπίσουν αυτά τα προβλήματα, οι ερευνητές συνέκριναν το συνολικό, το επεξεργασμένο και το μη επεξεργασμένο κόκκινο κρέας με τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου.

- Advertisement -

Επίσης, εκτίμησαν τις επιπτώσεις της αντικατάστασης του κόκκινου κρέατος με άλλες πηγές πρωτεΐνης με τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου. Η μελέτη, η οποία βασίστηκε σε ερωτηματολόγιο περισσότερων από 43.000 ανδρών των ΗΠΑ, αποκάλυψε ότι για κάθε μία μερίδα την ημέρα, το συνολικό κόκκινο κρέας σχετιζόταν με 12% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου.

Αυτό διαπιστώθηκε αφού λήφθηκαν υπόψη άλλοι παράγοντες κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου. Το μη επεξεργασμένο κρέας συνδεόταν με 11% υψηλότερο κίνδυνο, ενώ το επεξεργασμένο κόκκινο κρέας με 15%.

Ενώ μία ημερήσια μερίδα μικτών φυτικών πηγών πρωτεΐνης, όπως ξηροί καρποί, μπιζέλια, φασόλια, φακές και σόγια, συνδέθηκε με 14% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου σε σύγκριση με το κόκκινο κρέας. Ο κίνδυνος αυτός ήταν ακόμη χαμηλότερος, στο 18%, μεταξύ των ανδρών ηλικίας άνω των 65 ετών, και σε σύγκριση με το επεξεργασμένο κόκκινο κρέας.

Η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με δημητριακά ολικής αλέσεως και γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι, καθώς και η αντικατάσταση του επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος με αυγά συνδέθηκε επίσης με χαμηλότερο κίνδυνο στεφανιαίας νόσου. Η συγγραφέας της μελέτης και επίκουρη καθηγήτρια Laila Al-Shaar, ανέφετε: «Η συσχέτιση αυτή ήταν ιδιαίτερα ισχυρή μεταξύ των νεότερων ανδρών, στους οποίους η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με αυγό σχετιζόταν με 20% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου».

Η αντικατάσταση του κόκκινου κρέατος με ψάρι δεν συνδέθηκε με τον κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου. Αλλά οι ερευνητές λένε ότι αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στη μέθοδο μαγειρέματος, όπως το βαθύ τηγάνισμα, και στο γεγονός ότι αυτή η ομάδα τροφίμων περιελάμβανε επίσης επεξεργασμένα προϊόντα ψαριού.

Η καθηγήτρια Al-Shaar δήλωσε: «Πρόκειται για μια μελέτη παρατήρησης, οπότε δεν μπορούμε να διαπιστώσουμε την αιτία». Οι ερευνητές προσθέτουν ότι δεν μπορούν να αποκλείσουν το ενδεχόμενο να έχουν επηρεάσει τα αποτελέσματά τους άλλοι μη μετρημένοι παράγοντες, παρά την προσαρμογή για σημαντικούς προσωπικούς παράγοντες και παράγοντες του τρόπου ζωής.

Η καθηγήτρια Al-Shaar πρόσθεσε: «Επιπλέον, οι συμμετέχοντες στη μελέτη ήταν κυρίως λευκοί επαγγελματίες υγείας, οπότε τα ευρήματα μπορεί να μην έχουν ευρύτερη εφαρμογή. Ωστόσο, πρόκειται για μια μεγάλη μελέτη με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις της διατροφής κατά τη διάρκεια 30 ετών παρακολούθησης, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα ευρήματα αντέχουν σε έλεγχο».

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η μεγαλύτερη πρόσληψη ολικού, μη επεξεργασμένου και επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος συνδέθηκε με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης στεφανιαίας νόσου, ανεξάρτητα από άλλους διαιτητικούς και μη διαιτητικούς παράγοντες κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου. Ο καθηγητής Willet πρόσθεσε: «Τα ευρήματα αυτά συνάδουν με τις επιδράσεις αυτών των τροφίμων στα επίπεδα χοληστερόλης λιποπρωτεϊνών χαμηλής πυκνότητας και υποστηρίζουν ένα όφελος για την υγεία από τον περιορισμό της κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και την αντικατάστασή του με φυτικές πηγές πρωτεϊνών».

Τα ιατρικά αρχεία χρησιμοποιήθηκαν για την παρακολούθηση θανατηφόρων και μη θανατηφόρων περιστατικών ΚΑ κατά τη διάρκεια της περιόδου των 30 ετών. Κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού διαστήματος, καταγράφηκαν 4.456 περιστατικά στεφανιαίας νόσου, εκ των οποίων τα 1.860 κατέληξαν σε θάνατο.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.