Η υπόθεση αφορά σε διαφήμιση της Nestle, στην οποία αναφερόταν το λεγόμενο «Σχέδιο Κακάο», δηλαδή στην προσπάθεια της εταιρείας να αντιμετωπίσει την παιδική εργασία σε αφρικανικές φάρμες κακάο.
Aπορρίφθηκε από το Περιφερειακό Δικαστήριο των Ηνωμένων Πολιτειών για τη Νότια Περιφέρεια της Καλιφόρνια το αίτημα της Nestle για κατάρριψη πρότασης ομαδικής αγωγής που ισχυριζόταν ότι η Nestle είχε διαφημίσει ψευδώς τη βιωσιμότητα προϊόντων με κακάο παραγωγής της.
Επρόκειτο για μια διαφήμιση της Nestle, στην οποία αναφερόταν το λεγόμενο «Σχέδιο Κακάο», το οποίο αφορά στην προσπάθεια της εταιρείας να αντιμετωπίσει την παιδική εργασία σε αφρικανικές φάρμες κακάο.
Η ομαδική αγωγή, όμως, ισχυριζόταν ότι επρόκειτο για παραπλάνηση της εταιρείας, αναφέροντας ότι παρόλο που το σχέδιο κακάο της Nestle έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο, οι ανησυχίες για την παιδική εργασία εξακολουθούν να υφίστανται.
Πράγματι, ένα απόσπασμα από τη μακροσκελή διαδικτυακή αναφορά της Nestle σχετικά με το σχέδιο για το κακάο παραδέχεται ειλικρινά ότι δεν πετυχαίνουν όλες οι προσπάθειές της. “Αντιμετώπιση της Παιδικής Εργασίας. Έκθεση 2019″στη σελ. 54, σύμφωνα με τον ιστότοπο jdsupra.com.
Τα εκθέματα που εξετάστηκαν από το δικαστήριο περιελάμβαναν επίσης ένα διάγραμμα που δείχνει πώς ο αριθμός των παιδιών που παρακολουθούνταν στο πρόγραμμα κακάο της Nestle είχε διπλασιαστεί μεταξύ 2017 και 2019. Το δικαστήριο, όμως, το ερμήνευσε λανθασμένα ώστε να εξάγεται το συμπέρασμα ότι το πρόβλημα της παιδικής εργασίας είχε επιδεινωθεί, όχι βελτιωθεί. Στην πραγματικότητα, αυτό σήμαινε ότιο αριθμός των παιδιών που παρακολουθούνταν είχε αυξηθεί, με αποτέλεσμα να εντοπιστούν περισσότερα παιδιά εργαζομένων και όχι ότι ο συνολικός αριθμός των παιδιών εργαζομένων είχε αυξηθεί. Σε αυτό βασίστηκε η Nestle, προτείνοντας πως τα συγκεκριμένα, αν και ελάχιστα, βήματα προς τη βιωσιμότητα ήταν αρκετά για να κάνει τον ισχυρισμό, αιτούμενη έπειτα, την απόρριψη της αγωγής.
Ωστόσο, το δικαστήριο έκρινε πως και οι δυο πλευρές έχουν ευσταθή επιχειρήματα και πως τα στοιχεία που παρουσίαζε η Nestle δεν επαρκούσαν για απόρριψη της ομαδικής αγωγής. «Αυτοί οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί από μόνοι τους αρκούν για να υποστηρίξουν τον ισχυρισμό του Ενάγοντα ότι το διαφημιστικό μήνυμα του Εναγόμενου για βιώσιμη παραγωγή κακάο και υποστήριξη προς τους καλλιεργητές κακάο ήταν παραπλανητικό», αναφέρει ο ιστότοπος jdsupra.com σύμφωνα με όσα φέρονται να ειπώθηκαν στο δικαστήριο.
Η υπόθεση αυτή μπορεί να πάρει μεγάλες εκτάσεις, αφού τόσο η Nestle όσο και άλλες εταιρείες παραγωγής κακάο έχουν κατηγορηθεί τόσο για greenwashing όσο και για παρουσίαση μιας πιο «ηθικής» εικόνας, την ώρα που κακοπληρωμένα παιδιά προσπαθούν να βιοποριστούν για να βγάλει η εταιρεία κέρδος.
Ωστόσο, από διαφημιστικής πλευράς οι εταιρείες πρέπει να είναι πιο προσεκτικές ως προς το τι αναφέρουν, ειδικά αν οι ισχυρισμοί τους βασίζονται σε εν εξελίξει προγράμματα ή φιλοδοξίες και όχι σε κάτι ήδη υλοποιημένο.