Η νέα νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου στοχεύει στην καταπολέμηση της παραπλανητικής περιβαλλοντικής διαφήμισης στις επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών.
Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου αποκτά νέες εξουσίες για την αντιμετώπιση των παραπλανητικών ισχυρισμών περί βιωσιμότητας στον κλάδο τροφίμων και ποτών (F&B), με στόχο την πάταξη του φαινομένου του λεγόμενου «πράσινου ξεπλύματος». Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, η CMA μπορεί να επιβάλει πρόστιμα έως και 10% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών των παραβατικών επιχειρήσεων, χωρίς να απαιτείται δικαστική παρέμβαση.
Η νέα ρύθμιση αποτελεί μέρος του νόμου για τις ψηφιακές αγορές, τον ανταγωνισμό και τους καταναλωτές του 2024, ενισχύοντας ουσιαστικά την εποπτεία και τις κυρώσεις κατά των εταιρειών που παραποιούν ή υπερτονίζουν τα περιβαλλοντικά διαπιστευτήρια των προϊόντων τους.
Οι νέες εξουσίες της CMA στοχεύουν κυρίως στους ισχυρισμούς «πράσινου ξεπλύματος», δηλαδή στις περιπτώσεις όπου οι εταιρείες προβάλλουν ατεκμηρίωτους ή υπερβολικούς ισχυρισμούς βιωσιμότητας. Σύμφωνα με τη Maddy Haughton-Boakes, ανώτερη υπεύθυνη εκστρατείας του Changing Markets Foundation (CMF), οι αυστηρές αυτές ρυθμίσεις άργησαν να υιοθετηθούν, καθώς μέχρι πρόσφατα απαιτούνταν δικαστική απόφαση για την επιβολή κυρώσεων.
Η CMA δημοσίευσε οδηγίες που βοηθούν τις επιχειρήσεις να διασφαλίζουν ότι οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί τους είναι αληθείς, σαφείς και τεκμηριωμένοι. Η παραβίαση των κανόνων μπορεί να επιφέρει αυστηρές ποινές, λειτουργώντας ως αποτρεπτικό μέσο για τις επιχειρήσεις που επιχειρούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές.
Η ανεύθυνη χρήση περιβαλλοντικών όρων στις ετικέτες των προϊόντων έχει δημιουργήσει κύμα δυσπιστίας στους καταναλωτές. Σύμφωνα με έρευνα του 2023, το 42% των καταναλωτών του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσε ότι προτιμά προϊόντα με ετικέτα «ουδέτερου άνθρακα», ενώ το 29% εμφανίζεται διατεθειμένο να πληρώσει περισσότερο για βιώσιμες επιλογές. Ωστόσο, η υπερβολική χρήση όρων όπως «βιώσιμο» και «φιλικό προς το περιβάλλον» χωρίς επαρκή τεκμηρίωση έχει αφήσει τους αγοραστές επιφυλακτικούς.
Παράλληλα, στην Ευρώπη οι πολιτικές για την καταπολέμηση του πράσινου ξεπλύματος ενισχύονται, αλλά δεν υιοθετούνται ακόμη εξίσου αυστηρά μέτρα με αυτά του Ηνωμένου Βασιλείου. Πρόσφατα, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε οδηγία για την ενδυνάμωση των καταναλωτών σχετικά με την πράσινη μετάβαση, απαγορεύοντας τους ασαφείς ισχυρισμούς και τα αναξιόπιστα λογότυπα βιωσιμότητας.
Καθώς οι νέοι κανόνες τίθενται σε ισχύ στις 6 Απριλίου, η CMA καλεί τις εταιρείες να διασφαλίσουν ότι οι περιβαλλοντικοί ισχυρισμοί τους είναι έγκυροι και τεκμηριωμένοι, αποφεύγοντας τον πειρασμό της παραπλάνησης.