Νέα μελέτη έρχεται να καταρρίψει την άποψη που επικρατούσε μέχρι τώρα, σύμφωνα με την οποία, τα μπουκάλια από PET πλαστικό που χρησιμοποιούνται ως συσκευασίες σε αναψυκτικά και μεταλλικά νερά είναι ο πιο πράσινος τύπος πλαστικού και με τα υψηλότερα ποσοστά ανακύκλωσης στη βιομηχανία.
PET σημαίνει τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο και πρόκειται για ένα κοινό είδος πλαστικού που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία ποτών. Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται από τη μελέτη, που διεξήχθη για λογαριασμό της περιβαλλοντικής ΜΚΟ Zero Waste Europe και δημοσιεύτηκε στις 16 Φεβρουαρίου, τα νέα μπουκάλια που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ περιέχουν κατά μέσο όρο μόλις 17% ανακυκλωμένου PET παρά το ποσοστό ανακύκλωσης που αγγίζει περίπου 50%.
Αντί λοιπόν να χρησιμοποιείται σε νέα μπουκάλια, το ανακυκλωμένο PET συχνά «ανακυκλώνεται» μέσα από προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας, όπως πλαστικούς δίσκους, ιμάντες ή ίνες.
Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί πως η εικόνα δεν είναι η ίδια σε ολόκληρη την Ευρώπη, αφού για παράδειγμα στη Γερμανία το ποσοστό ανακύκλωσης είναι ιδιαίτερα υψηλό χάρη στη δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές να στέλνουν τα μπουκάλια τους κατευθείαν πίσω σε μια τράπεζα ανακύκλωσης.
Το σκηνικό θα αλλάξει ριζικά μόνο «αν εισαχθούν ουσιαστικές αλλαγές πολιτικής και αρθούν τα τεχνικά και οικονομικά εμπόδια», δήλωσε η Υπεύθυνος πολιτικής για την κατανάλωση και την παραγωγή χωρίς τοξικά, Dorota Napierska, της Zero Waste Europe.
Στόχος της βιομηχανίας αναψυκτικών είναι μέχρι το 2030 να χρησιμοποιούνται 100% ανακυκλωμένα ή ανανεώσιμα υλικά σε πλαστικά μπουκάλια.
Σύμφωνα με την Petcore Europe, σχεδόν 66 δισεκατομμύρια μπουκάλια συλλέχθηκαν και ανακυκλώθηκαν το 2014, αντιπροσωπεύοντας το 57% των φιαλών, που χρησιμοποιούνται κυρίως για μεταλλικά νερά και αναψυκτικά.
Ένα εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι εάν οι κατασκευαστές φιαλών PET έχουν πρόσβαση σε τόσο πολύ ανακυκλωμένο υλικό, γιατί δεν το χρησιμοποιούν στο σύνολό του;
Σύμφωνα με την Dorota Napierska, η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι τόσο απλή. «Οι κατασκευαστές φιαλών PET δεν έχουν πάντα πρόσβαση σε αυτό το υλικό», εξηγεί, λόγω της ζήτησης από άλλες βιομηχανίες – όπως για παράδειγμα, η μόδα – που θέλουν να αυξήσουν την ποσότητα ανακυκλωμένου περιεχομένου στα προϊόντα τους.
Μάλιστα, η ευρωπαϊκή βιομηχανία ποτών κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διευκολύνει τη δίκαιη πρόσβαση σε ανακυκλωμένα μπουκάλια PET προκειμένου να «κλείσει αποτελεσματικά ο βρόχος των φιαλών».
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα που χρησιμοποιεί η UNESDA, μια εμπορική ένωση που εκπροσωπεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία αναψυκτικών. «Τι θα γίνει με ένα χειμωνιάτικο μπουφάν που είναι φτιαγμένο από μπουκάλια PET αφού έχει φορεθεί για μερικά χρόνια; Δεν θα ανακυκλωθεί σε ένα νέο χειμερινό μπουφάν, αλλά πιθανότατα θα πεταχτεί και πιθανότατα να καταλήξει σε χώρο υγειονομικής ταφής ή αποτεφρωτήρα», αναφέρει η UNESDA, προσθέτοντας πως «αυτό σημαίνει ότι το υλικό υποβιβάστηκε και ο βρόχος ανακύκλωσης υψηλής ποιότητας έσπασε, καθιστώντας το μη κυκλικό προϊόν».
Πηγή: euractiv