Η ετικέτα στα τρόφιμα που μπορεί να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό και στους παρασκευαστές και τους καταναλωτές.
Η ετικέτα «χαμηλών λιπαρών» στα τρόφιμα μπορεί να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό στους παρασκευαστές, αλλά και τους καταναλωτές. Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Martin Luther Halle-Wittenberg (MLU),που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Food Quality and Preference, όταν οι παρασκευαστές διαφημίζουν τα προϊόντα τους ως χαμηλά σε λιπαρά, πολλοί καταναλωτές υποθέτουν ότι περιέχουν επίσης λιγότερη ζάχαρη. Ωστόσο, η περιεκτικότητα σε ζάχαρη πολλών προϊόντων με χαμηλά λιπαρά διαφέρει ελάχιστα από αυτή άλλων προϊόντων. Πολλοί από τους ερωτηθέντες στη μελέτη αισθάνθηκαν εξαπατημένοι από αυτό και είπαν ότι θα ήταν λιγότερο διατεθειμένοι να αγοράσουν αυτά τα προϊόντα.
Οι ερευνητές προσπαθώντα να διερευνήσουν εάν οι πληροφορίες σχετικά με τη μειωμένη περιεκτικότητα σε λιπαρά άλλαξαν τη συνολική αντίληψη και την πρόθεση αγοράς ενός προϊόντος, διεξήγαγαν τρία πειράματα στα οποία συμμετείχαν συνολικά 760 καταναλωτές. Τους ζητήθηκε να βαθμολογήσουν την περιεκτικότητα σε θερμίδες, την περιεκτικότητα σε ζάχαρη και την περιεκτικότητα σε λίπος σε μια κλίμακα από το ένα έως το επτά. Ρωτήθηκαν επίσης αν θα αγόραζαν το προϊόν.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γυναίκα καήκε ζωντανή και δεκάδες τραυματίστηκαν από πυρκαγιά σε μονάδα πουλερικών
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι είναι το Prosecco, σε τι διαφέρει από τη σαμπάνια και με τι φαγητό συνδυάζεται;
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι σχεδόν όλοι οι ερωτηθέντες εκτίμησαν σωστά τη χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θερμίδες του γιαουρτιού με χαμηλά λιπαρά. Ταυτόχρονα, όμως πίστευαν επίσης ότι το γιαούρτι περιείχε λιγότερη ζάχαρη από το γιαούρτι που δεν φέρει την ένδειξη χαμηλών λιπαρών. Στο δεύτερο και τρίτο πείραμα, σε μερικούς από τους ερωτηθέντες δείχθηκε το προϊόν χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά με τις πραγματικές διατροφικές πληροφορίες τυπωμένες στο μπροστινό μέρος. Αυτή η ομάδα διόρθωσε την άποψή της για την περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλλά η προθυμία τους να το αγοράσουν μειώθηκε, παρόλο που το γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά περιείχε λιγότερες θερμίδες. Σε μια άλλη ομάδα παρουσιάστηκαν προϊόντα με χαμηλά λιπαρά χωρίς την ετικέτα «χαμηλά λιπαρά» και η πρόθεση αγοράς τους δεν άλλαξε.
Πολλοί άνθρωποι θέλουν να τρώνε υγιεινά, αλλά αποτυγχάνουν να το κάνουν για διάφορους λόγους. Οι πληροφορίες στις συσκευασίες των τροφίμων παίζουν επίσης ρόλο σε αυτό, καθώς μπορεί να επηρεάσουν τις αντιλήψεις των καταναλωτών και ορισμένοι παρασκευαστές εκμεταλλεύονται αυτό το γεγονός, σύμφωνα με τους ερευνητές. Για παράδειγμα στην Αυστραλία, ένα μείγμα κέικ διαφημίστηκε ως “97% χωρίς λιπαρά” ενώ περιείχε 55 τοις εκατό ζάχαρη.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί πρέπει να μουσκεύουμε τη μαύρη σταφίδα πριν την κατανάλωση;
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι είναι το γάλα Χοκάιντο και ποια τα οφέλη του;
Οι επιστήμονες που διεξήγαγαν τη μελέτη είπαν, πως εάν οι καταναλωτές καταλάβουν τι πραγματικά περιέχουν τα προϊόντα ίσως να θεωρήσουν ότι εξαπατήθηκαν καθώς οι ισχυρισμοί «χαμηλών λιπαρών» από τους κατασκευαστές είναι τεχνικά αληθινοί, αλλά ένα μέρος της αλήθειας αποκρύπτεται. Γι αυτό η βιομηχανία τροφίμων θα πρέπει να επανεξετάσει αυτήν την πρακτική, εάν θέλει να διατηρήσει τους πελάτες της μακροπρόθεσμα.