Ποια μπαχαρικά θα δίνουν πικάντικη γεύση στη ζωή των καταναλωτών τα επόμενα χρόνια;
Είναι δύσκολο να φανταστούμε τα πιάτα μας σήμερα χωρίς μπαχαρικά. Χάρη στην παγκοσμιοποίηση των αγορών, οι περισσότεροι έχουμε σήμερα στο σπίτι μας μπαχαρικά από όλες τις γωνιές του κόσμου, από κρόκο Κοζάνης μέχρι Ινδικό κάρι, jalapenos ή τζίντζερ.
Όπως αναφέρει το IFT, με τους καταναλωτές να αποζητούν όλο και περισσότερο τα μαγειρευτά γεύματα – σπίτι τους ή σε αξιοπρεπή εστιατόρια και takeaway- αυξήθηκε και η ζήτηση για μπαχαρικά και για μείγματα μπαχαρικών. Στοιχεία της Polaris Market Research για την αγορά μπαχαρικών και καρυκευμάτων δείχνουν πως τα έσοδά της αναμένεται να φτάσουν τα 31,9 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2030, με τα πιο δημοφιλή να είναι το τζίντζερ, η πάπρικα, η πιπεριά, η ρίγανη, η μέντα, το σουσάμι και ο κουρκουμάς.
Παρόμοια στοιχεία για την οικονομική ανέλιξη των μπαχαρικών δίνει και η Grand View Research, με επικεφαλής το Ινδικό μπαχαρικό garam masala και το berbere, ένα ζεστό αιθιοπικό μείγμα μπαχαρικών. Σε επίσης ανοδική πορεία βρίσκονται καρυκεύματα, όπως το Tajin, το adobo, η κίτρινη πιπεριά τσίλι, το σουμάκ, το amba (τουρσί μάνγκο), το baharat και ο κόκκος πιπεριού Σετσουάν, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε πολλές καυτερές σάλτσες που απολαμβάνουμε σε πολλά ασιατικά πιάτα τύπου noodles.
Aλλά τι θέλουν οι καταναλωτές στα μπαχαρικά τους; Σύμφωνα με τον Joseph Gwisdalla, ειδικός έρευνας αγοράς στο Kalsec και δηλώσεις του στο IFT, οι περισσότεροι αγοραστές μπαχαρικών θέλουν όσο το δυνατόν περισσότερο “καθαρό “προϊόν, χωρίς χημικά και μπαχαρικά που προσφέρουν πολλά οφέλη στην υγεία, αλλά ταυτόχρονα διαθέτουν έντονες και ποικίλες γεύσεις. Τέτοια μπαχαρικά είναι τα μαύρο σκόρδο, τζίντζερ, κουρκουμάς, κάρδαμο και πιπέρι καγιέν.
Ένας δεύτερος παράγοντας- τον οποίο πολλοί επαγγελματίες σεφ θεωρούν καθοριστικό στην επιλογή μπαχαρικών- είναι η θερμότητα ενός προϊόντος. Τα μπαχαρικά πρέπει για τους περισσότερους να είναι καυτερά. Για αυτό από τα μυριάδες είδη που υπάρχουν, οι καυτερές πιπεριές διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με τα είδη πιπεριάς ancho, jalapeño, pasilla και serrano να είναι πολύ δημοφιλή, ενώ μαζί τους οι Χιλιάνικες και Ταϊλανδέζικες πιπεριές ανεβαίνουν στις καταναλωτικές προτιμήσεις.
Αλλά αναφορικά με τη Χιλή, και άλλα μπαχαρικά της έχουν μεγάλη ζήτηση, τα οποία περιλαμβάνουν λάδια, καυτερές σάλτσες και πάστες τσίλι. Τα έλαια χρησιμοποιούνται κατά βάση στις σάλτσες και αναδεικνύουν τις γεύσεις των πιπεριών. Επίσης, οι πιπεριές μπαίνουν και ως συστατικά σε πολυυφές που ενεργοποιούν τη θερμότητα.
Φυσικά, από όλα τα μπαχαρικά που υπάρχουν, το αλάτι παραμένει στην κορυφή. Αλλά οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται πια μόνο για τη γεύση του φαγητού τους, θέλουν παράλληλα να είναι υγιεινό. Αυτό εξηγεί και τις προβλέψεις για την αύξηση των πωλήσεων για τα υποκατάστατα αλατιού, τα οποία προβλέπεται να αποδώσουν 2,1 δις. ευρώ το 2030.
Ως αλάτια με πιο υγιεινό προφίλ, τα Κόσερ και Ιμαλαΐων είναι ιδιαίτερα προτιμητέα. Την ίδια στιγμή, πολλές καινοτομίες πραγματοποιούνται στα υποκατάστατα αλατιού, όπως από την ολλανδική startup Fooditive και το LowSalt, συστατικό που αναπτύχθηκε από κάλιο και χλωριούχο νάτριο και έχει ίδια γεύση με το κανονικό, ιωδιούχο αλάτι, λέει η ιστοσελίδα της εταιρείας.