Η επίδραση του θορύβου στη γεύση και το άρωμα του καφέ.
Λόγω του ότι η κατανόηση του ρόλου του θορύβου σε περιβάλλοντα φαγητού/ποτού είναι ζωτικής σημασίας, έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference μελέτησε πως επιδρούν οι ήχοι του περιβάλλοντος και η έντασή τους, στις εμπειρίες των καταναλωτών σε εστιατόρια και καφέ. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό που ακούγεται λίγο πολύ την ίδια στιγμή που τρώμε ή πίνουμε μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε τη γεύση και το άρωμα τροφίμων και ποτών.
Σε αντίθεση με τη μουσική, για παράδειγμα, ο θόρυβος είναι συνήθως παρών σε πολλές καθημερινές καταστάσεις και συνήθως δεν υπόκειται σε κάποια συγκεκριμένη προσαρμογή, εκτός εάν οι θαμώνες μπορούν να τον ελέγξουν (π.χ. μέσω ακουστικών). Από την οπτική γωνία του ακροατή, ο θόρυβος συνήθως εκλαμβάνεται ως ένα είδος ανεπιθύμητου ήχου, ο οποίος είναι δυσάρεστος, ενώ δυνητικά κρίνεται ως ενοχλητικός στην ακοή.
Στην παρούσα έρευνα, μελετήθηκαν οι επιπτώσεις της ακρόασης μιας δυνατής έναντι μιας λιγότερο δυνατής εκδοχής του ίδιου θορύβου στη γευστική εμπειρία. Αυτά τα αποτελέσματα αξιολογήθηκαν μέσω εμπορικών και διαθέσιμων τεχνικών ελέγχου θορύβου ακουστικών (παθητικό έναντι ενεργού), που εφαρμόζονται στον μεμονωμένο ακροατή σε μια κοινή αστική κατάσταση φαγητού/ποτού (στην περίπτωση αυτή, ο τυπικός θόρυβος περιβάλλοντος ενός φαγητού σε ώρες αιχμής). Εδώ, ο καφές χρησιμοποιήθηκε ως γευστικό ερέθισμα. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται ο καφές ως γευστικό ερέθισμα ενώ αξιολογείται ο ρόλος του θορύβου στην πολυαισθητηριακή γευστική εμπειρία.
Κάθε συμμετέχων ήπιε δύο φορές τον ίδιο καφέ ενώ ήταν εκτεθειμένος σε μια πιο δυνατή (~85 dBA) έναντι λιγότερο δυνατή (−20 dB) εκδοχή του ίδιου θορύβου περιβάλλοντος σε ώρες αιχμής.
Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι οι περισσότεροι καταναλωτές τείνουν να είναι λιγότερο ευαίσθητοι σε συγκεκριμένες αισθητηριακές και ηδονικές ιδιότητες του καφέ υπό δυνατότερο θόρυβο (γλυκύτητα, πικράδα, οξύτητα, ένταση γεύσης/άρωμα, αρεστή γεύση, αρεστή στον ήχο, αντιστοίχιση γεύσης-ήχου) και λιγότερο πρόθυμοι να πληρώσουν και να αγοράσουν τον καφέ, σε σχέση με ένα περιβάλλον με λιγότερο δυνατούς ήχους. Αυτό ήταν πιο εμφανές όσον αφορά την αντιληπτή πικρία και την ένταση του αρώματος του καφέ. Τα φαινόμενα που αναφέρονται αποδίδονται κυρίως στις διαφορές στο επίπεδο θορύβου κατά τη διάρκεια της γεύσης και συζητούνται με βάση τη θεωρία σχετικά με τις διατροπικές αντιστοιχίες και την προσοχή (π.χ., ο πιο δυνατός θόρυβος μπορεί να μειώσει την ικανότητα παρακολούθησης συγκεκριμένων στοιχείων της εμπειρίας).
Για να διαβάσετε τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.