Διατροφική παραπληροφόρηση από “γκουρού” υγείας, διασημότητες και Influencers.
Είναι το φαγητό υγιεινό και ασφαλές για τους καταναλωτές; Μπορούν οι Ευρωπαίοι να εμπιστευτούν το Ευρωπαϊκό Σύστημα ασφάλειας τροφίμων; Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που κάθε καταναλωτής της ΕΕ έχει δικαίωμα να λάβει μια σαφή και ειλικρινή απάντηση που να υποστηρίζεται από κατάλληλη και αξιόπιστη έρευνα και σε αυτά επικεντρώνεται το Safe Food Advocacy Europe, ένας ανεξάρτητος οργανισμός, που εργάζεται για να διασφαλίσει ότι η υγεία και οι ανησυχίες των καταναλωτών παραμένουν στον πυρήνα της νομοθεσίας της ΕΕ για τα τρόφιμα. Το Safe Food Advocacy Europe πρόσφατα εξέδωσε ανακοίνωση προς τους Ευρωπαίους σχετικά με τις παραπλανητικές πληροφορίες στο διαδίκτυο οι οποίες έχουν την «βιτρίνα» του ενδιαφέροντος για την υγεία, αλλά σκοπός τους είναι μόνο το κέρδος και πολλές φορές εις βάρος της υγείας των καταναλωτών.
Το Διαδίκτυο είναι γεμάτο από ειδικούς, σχολιαστές και αυτοαποκαλούμενους «ειδικούς» στη διατροφή που προωθούν προϊόντα ή εναλλακτικά φάρμακα με την υπόσχεση για οφέλη για την υγεία. Οι ισχυρισμοί είναι σχεδόν πολύ καλοί για να είναι αληθινοί, αλλά η πηγή φαίνεται αξιόπιστη, ο εκπρόσωπός της είναι ένα οικείο πρόσωπο και μερικοί από τους αγαπημένους σας influensers κοινωνικών μέσων χρησιμοποιούν επίσης το προϊόν. Αυτή είναι μια ολοένα και πιο κοινή μορφή διατροφικής παραπληροφόρησης που βρίσκεται στο Διαδίκτυο και σκοπό έχει να προσελκύσει απελπισμένους ή ανενημέρωτους ανθρώπους, παίρνοντας τελικά τα χρήματά τους και δίνοντας τίποτα εκτός από ένα εικονικό φάρμακο σε αντάλλαγμα.
Αυτό το στυλ παραπληροφόρησης έρχεται σε πολλές μορφές, αν και κοινά παραδείγματα περιλαμβάνουν διαδικτυακές επιρροές και διασημότητες που πουλούν συμπληρώματα διατροφής, ειδικές σκόνες πρωτεΐνης, αιθέρια έλαια, φάρμακα και άλλα. Μπορεί επίσης να λάβει τη μορφή μιας απάτης μάρκετινγκ πολλαπλών επιπέδων (MLM), στην οποία μια εταιρεία πουλά τα προϊόντα της εκμεταλλευόμενη τα δίκτυα των πωλητών της, απαιτώντας από αυτούς να προσλάβουν περισσότερους πωλητές, να πληρώσουν στο πρόγραμμα και υπόσχονται μεγάλη ανταμοιβή, αλλά στην πραγματικότητα ωφελεί μόνο εκείνους που βρίσκονται στην κορυφή του συστήματος. Τα MLM είναι ιδιαίτερα παραπλανητικά, καθώς εκμεταλλεύονται την εμπιστοσύνη που έχετε στους φίλους και την οικογένειά σας, καθιστώντας σας πιο πιθανό να αγοράσετε προϊόντα και ακόμη και να γίνετε οι ίδιοι πωλητές.
Ο κίνδυνος αυτών των προϊόντων δεν είναι μόνο οικονομικός. Πολλά από αυτά τα είδη προϊόντων διατίθενται στο εμπόριο ως «θαυματουργές θεραπείες» και δεν ελέγχονται από τις υγειονομικές αρχές, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να περιέχουν αναποτελεσματικά συστατικά στην καλύτερη περίπτωση και επιβλαβή στη χειρότερη. Μερικοί μπορεί να αλληλεπιδράσουν αρνητικά με τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, επιδεινώνοντας τα προβλήματα υγείας αντί να τα ανακουφίζουν. Άλλα μπορεί ακόμη και να προκαλέσουν άμεση βλάβη λόγω τοξικών συστατικών που λαμβάνονται σε υψηλές δόσεις. Η έλλειψη ρύθμισης σημαίνει επίσης ότι αυτά τα προϊόντα μπορούν να κάνουν τολμηρούς ισχυρισμούς χωρίς επιστημονικές αποδείξεις ή δοκιμές για την υποστήριξή τους.
Το Διαδίκτυο έχει απλοποιήσει την πρόσβαση στις πληροφορίες, αλλά έχει επίσης διευκολύνει τη διάδοση της παραπληροφόρησης. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι πραγματικές συμβουλές για την υγεία και τη διατροφή είναι περίπλοκες και εξατομικευμένες και είναι απίθανο να βρεθούν σε ένα προϊόν που ταιριάζει σε όλους και πωλείται στο διαδίκτυο.
Πάντα να συμβουλεύεστε έναν επαγγελματία υγείας ή έναν εγγεγραμμένο διαιτολόγο πριν ξεκινήσετε οποιοδήποτε νέο θεραπευτικό σχήμα ή πάρετε νέα συμπληρώματα. Εάν κάποιος προσπαθήσει να σας πουλήσει ένα προϊόν «μαγικού χαπιού», το πιθανότερο είναι ότι δεν είναι πιο αληθινό από το ίδιο το μαγικό.