cibum team
Τα απόνερα από τη «στάση εργασιών» στο πρώτο κύμα της πανδημίας εξακολουθούν τα προκαλούν αναταράξεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η μειωμένη ζήτηση προϊόντων προκάλεσε την μείωση στην αποδοχή εμπορευμάτων από τις επιχειρήσεις, οι οποίες δεν παραλαμβάνουν τις παραγγελίες τους από το εξωτερικό, αφού οι αποθηκευτικοί χώροι τους δεν επαρκούν, με αποτέλεσμα τον περιορισμό των κενών προς επαναφόρτωση εμπορευματοκιβωτίων που φθάνουν στην χώρα μας προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για εξαγωγές.
Οι επιπτώσεις στη μείωση των κενών κοντέινερ είναι όχι μόνο η μεγάλη καθυστέρηση, αλλά και τα τεράστια κόστη μεταφοράς. Όπως δήλωσε στο cibum η κ. Αγγελική Γεωμπρέ Διευθύνουσα Σύμβουλος της Γ. ΓΕΩΜΠΡΕΣ ΣΤΑΦΙΔΕΣ ΝΕΜΕΑΣ ΑΕΒΕ για εξαγωγή σταφίδας στον Καναδά, το κόστος μεταφοράς για ένα κοντέινερ έχει φτάσει σήμερα στα 4.500$, όταν 2020 ήταν μόλις 1.200$. Όπως είπε η κ. Γεωμπρέ τα εμπορευματοκιβώτια παγκοσμίως είναι παρκαρισμένα στα λιμάνια καθώς μεγάλες εταιρείες εισαγωγής δεν παραλαμβάνουν τα εμπορεύματά τους.
Εξαπλάσια κόστη
Η κ. Γεωμπρέ δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Υπάρχουν περιστατικά όπου το κόστος για ένα κοντέινερ μεταφοράς εμπορευμάτων έχει αυξηθεί έως και έξι φορές. Το φαινόμενο των παρκαρισμένων για καιρό κοντέινερ, συμβαίνει στα περισσότερα μεγάλα λιμάνια του κόσμου. Όσο καθυστερούν να φύγουν τα συσσωρευμένα στην Ασία φορτία εξαιτίας της αυξημένης ζήτησης για μεταφορές, τόσο περιορισμένοι παραμένουν και οι αριθμοί των διαθέσιμων κενών προς επαναφόρτιση εμπορευματοκιβωτίων προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για εξαγωγές. Ακριβώς αυτό το μειωμένο επίπεδο μεταφορικής δυναμικότητας βρίσκεται πίσω από τα υπέρογκα κόστη εξαγωγής εμπορευμάτων. Το κόστος αποστολής ενός στάνταρ κοντέινερ 40 ποδών διά μέσου του Ειρηνικού έχει αυξηθεί από τα 2.000, ακόμη και έως τα 13.000 δολάρια σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Οι τιμές προς την Ευρώπη έχουν ξεπεράσει σε ορισμένες ανάλογες περιπτώσεις ακόμη και τα 9.000 δολάρια σύμφωνα με εισαγωγείς εμπορευμάτων που επικαλούνται οι Financial Times. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα παραδοσιακά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων panamax έχουν φτάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 16 ετών. Η άνοδος αυτή αντικατοπτρίζει το πρόβλημα διαθέσιμης χωρητικότητας, καθώς οι λειτουργοί τακτικών γραμμών, όπως η Maersk, η Mediterranean Shipping Co και η Zim, προσπαθούν να εξασφαλίσουν χωρητικότητα για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες οι τιμές δεν θα παραμείνουν τόσο υψηλές αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πέσουν στα επίπεδα του 2019.