Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
17 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Στα “χαρακώματα” διαφημιστικές για συμπληρώματα – Στο επίκεντρο δύο βίντεο με πρωταγωνίστριες της Ζέτα Μακρυπούλια και τη Ζέτα Δούκα

ΑρχικήΝέαΣτα "χαρακώματα" διαφημιστικές για συμπληρώματα - Στο επίκεντρο δύο βίντεο με πρωταγωνίστριες της Ζέτα Μακρυπούλια και τη Ζέτα Δούκα
spot_img

«Πόρτα» από το ΣΕΕ στη διαφήμιση του συμπληρώματος διατροφής BACTEFLORA – Στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας προσέφυγε η εταιρεία συμπληρωμάτων Douni Health Products.

Στο Συμβούλιο Ελέγχου επικοινωνίας, προσέφυγε η εταιρεία συμπληρωμάτων διατροφής Douni Health Products και η διαφημιστική εταιρεία FULL BOX, ζητώντας να ελεγχθεί η διαφημιστική επικοινωνία, του συμπληρώματος διατροφής BACTEFLORA, στο οποίο πρωταγωνιστεί η Ζέτα Μακρυπούλια, για τους ισχυρισμούς αντιμετώπισης του κρυολογήματος, υποστηρίζοντας πως δεν πληροί τις προϋποθέσεις των κανονισμών διαφημιστικής προβολής οι οποίοι υπάγονται σε συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο. Eπίσης στην αίτηση ελέγχου, αναφέρεται πως η διαφήμιση του «BACTEFLORA» μιμήθηκε τη διαφήμιση του BIOTIX της Douni Health Products, που πρωταγωνιστεί η Ζέτα Δούκα, που είχε προηγηθεί.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση της πρωτοβάθμιας Επιτροπής του ΣΕΕ, η επισήμανση, παρουσίαση και διαφήμιση των συμπληρωμάτων διατροφής δεν πρέπει να αποδίδει στα προϊόντα αυτά ιδιότητες πρόληψης, αγωγής ή θεραπείας ανθρώπινης νόσου, ούτε να αναφέρει τέτοιες ιδιότητες. Επίσης  ισχυρισμός υγείας είναι κάθε ισχυρισμός που δηλώνει, υπονοεί ή οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπάρχει σχέση μεταξύ μιας κατηγορίας τροφίμων, ενός τροφίμου ή ενός συστατικού και της υγείας. Επιπλέον, προβλέπεται ότι επιτρέπεται να διατυπώνονται ισχυρισμοί υγείας που περιγράφουν ή αναφέρονται στο ρόλο μιας θρεπτικής ή άλλης ουσίας στην αύξηση, την ανάπτυξη και τις λειτουργίες του οργανισμού και ισχυρισμοί για τη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης μιας ασθένειας, εάν και μόνο εάν αυτοί περιλαμβάνονται στον κατάλογο των επιτρεπόμενων ισχυρισμών υγείας του Κανονισμού (Ε.Ε.) 432/2012 και υπό τους όρους που εκεί προβλέπονται. Η αναφορά σε γενικά, μη προσδιοριζόμενα, ευεργετικά αποτελέσματα της θρεπτικής ουσίας ή του τροφίμου στο σύνολο της υγείας ή στην ευεξία ως αποτέλεσμα μιας καλής κατάστασης υγείας επιτρέπεται να γίνεται μόνον εάν συνοδεύεται από ένα συγκεκριμένο ισχυρισμό υγείας, ο οποίος περιλαμβάνεται στον κατάλογο του Κανονισμού (Ε.Ε.) 432/2012.

Επίσης, η Επιτροπή έλαβε υπόψη της, ότι σύμφωνα με το ίδιο ρυθμιστικό πλαίσιο ο εκάστοτε εγκεκριμένος ισχυρισμός υγείας θα πρέπει να αποδίδεται με σαφήνεια στο συστατικό για το οποίο έχει εγκριθεί και όχι στο προϊόν, καθώς επίσης και ότι η διατύπωση των ισχυρισμών υγείας που χρησιμοποιούνται στην επικοινωνία οφείλει να έχει την ίδια ή με το ίδιο νόημα διατύπωση του εγκεκριμένου ισχυρισμού και επομένως άλλες γενικεύσεις, αναγωγές ή / και συμπερασματικές δηλώσεις δεν είναι επιτρεπτές.

Κατά την ομόφωνη κρίση της Επιτροπής, στο υπό έλεγχο διαφημιστικό βίντεο διατυπώνεται σειρά ισχυρισμών υγείας, με τρόπο έμμεσο που όμως γίνονται σαφώς αντιληπτοί από τους καταναλωτές ως τέτοιοι. Πρόκειται για την αναφορά σε διάφορα προβλήματα και δυσάρεστες καταστάσεις που συνδέονται με ζητήματα υγείας και με τη λήψη του BACTEFLORA λύνονται, προσφέροντας εμφανή ανακούφιση στην πρωταγωνίστρια. Συγκεκριμένα, οι ισχυρισμοί (λεκτικό σε συνδυασμό με το οπτικό)

  • «φούσκωμα; BACTEFLORA Plus»,
  • «ενόχληση; BACTEFLORA Daily»,
  • «το μωρό κλαίει – BACTEFLORA Junior»,
  • «ευαίσθητη περιοχή; BACTEFLORA Fem»,
  • «κρυολόγημα; BACTEFLORA Immune»,
  • «ολοκληρωμένη σειρά BACTEFLORA με προβιοτικά για την ομαλή λειτουργία του εντέρου»

συνιστούν (έμμεσους) ισχυρισμούς υγείας διότι υποδηλώνουν ότι η χρήση του διαφημιζόμενου προϊόντος σχετίζεται με την υγεία, υπό την έννοια ότι αντιμετωπίζει ή ανακουφίζει από το φούσκωμα και την ενόχληση στην κοιλιακή χώρα, από προβλήματα της ευαίσθητης περιοχής στις γυναίκες, από το κρυολόγημα, ενώ ανακουφίζει και τα μωρά από ενοχλήσεις που τα κάνουν να κλαίνε.

Διευκρινίζεται ότι η Επιτροπή εκτός από τον ισχυρισμό για το κρυολόγημα, που αναφέρεται στην υποβληθείσα αίτηση ελέγχου, σημειώνει και περιλαμβάνει σε αυτήν την Απόφαση και τους άλλους ισχυρισμούς που προαναφέρονται, με βάση το άρθρο 8.Στ του Κανονισμού της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής, στο πλαίσιο της προστασίας του καταναλωτή. Κατόπιν αυτών, η Επιτροπή λαμβάνοντας υπόψη της ότι δεν προσκομίσθηκαν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι τα διαφημιζόμενα προϊόντα περιέχουν συστατικά για τα οποία υπάρχουν εγκεκριμένοι ισχυρισμοί υγείας σχετικοί με οποιονδήποτε από τους διαφημιστικούς ισχυρισμούς που διατυπώνονται και ότι – σε κάθε περίπτωση – ο τρόπος προβολής τους δεν πληροί τους όρους χρήσης των εγκεκριμένων ισχυρισμών υγείας (εφόσον υπάρχουν) όπως ορίζονται στο ισχύον κανονιστικό πλαίσιο που προαναφέρεται, ομόφωνα αποφάσισε ότι όλοι οι παραπάνω αναφερόμενοι ισχυρισμοί είναι αντίθετοι με το άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε και με τις προβλέψεις του Παραρτήματος VIII (περί συμπληρωμάτων διατροφής) και πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως, προκειμένου η επικοινωνία να είναι σύμφωνη με τον Κώδικα.

Β. Αξιολογώντας το υπό κρίση βίντεο σε σχέση με προηγούμενη διαφημιστική επικοινωνία (βίντεο) για το προϊόν συμπλήρωμα διατροφής BIOTIX, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι μοιράζονται πολλά κοινά εκτελεστικά στοιχεία, όπως είναι η αισθητική προσέγγιση, η οπτική απόδοση, η σκηνοθετική προσέγγιση ως προς το ύφος εκφοράς του λόγου (κοφτές φράσεις, παύσεις), με αποτέλεσμα να δημιουργείται αβίαστα η συνολική εντύπωση ότι οι δύο επικοινωνίες μοιάζουν ιδιαιτέρως κι επομένως προκύπτει κίνδυνος σύγχυσης ή/και παραπλάνησης του καταναλωτή, που μάλιστα εντείνεται από το γεγονός ότι τα διαφημιζόμενα προϊόντα στις δύο επικοινωνίες είναι ευθέως ανταγωνιστικά. Ως εκ τούτου η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι η υπό έλεγχο διαφημιστική επικοινωνία BACTEFLORA, που προβλήθηκε μεταγενέστερα εκείνης του BIOTIX, προσκρούει στο άρθρο 16 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθεί αναλόγως προκειμένου να είναι σύμφωνη με τον Κώδικα.

Γ. Όπως προέκυψε κατά τη διαδικασία, η διατύπωση «bacteflora αγάπησε το μικροβίωμα σου» έχει κατατεθεί προς καταχώριση στον Οργανισμό Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) προγενέστερα της αντίστοιχης αίτησης που έχει κατατεθεί στο European Union Intellectual Property Office (EUIPO) για τη διατύπωση «bio-kult love your microbiome». Επομένως η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι επί του σημείου αυτού δεν τίθεται θέμα μίμησης και δεν εντοπίζεται καμία παράβαση των διατάξεων του ΕΚΔ-Ε για την υπό έλεγχο επικοινωνία BACTEFLORA.

Δ. Αναφορικά με τα υπό έλεγχο σύμβολα που εμφανίζονται στις συσκευασίες των προϊόντων BACTEFLORA, συγκεκριμένα την απεικόνιση του εντέρου και την απεικόνιση ασπίδας, η Επιτροπή ομόφωνα έκρινε ότι αφ’ ενός είναι σύμβολα που χρησιμοποιούνται ευρέως στα προϊόντα αυτής της κατηγορίας και αφ’ ετέρου δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι απομιμούνται ειδικά κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό ή μία συγκεκριμένη ιδιαίτερη ταυτότητα των σχετικών συμβόλων που χρησιμοποιούνται στις συσκευασίες των BIOTIX . Ως εκ τούτου η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι επί του σημείου αυτού δεν τίθεται θέμα μίμησης και δεν εντοπίζεται καμία παράβαση των διατάξεων του ΕΚΔ-Ε για την υπό έλεγχο επικοινωνία BACTEFLORA.

Τέλος, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι πληροφορίες που εμφανίζονται με κυλιόμενους τίτλους δεν πληρούν τις προδιαγραφές της Οδηγίας του ΣΕΕ, ούτε ως προς το μέγεθος των γραμμάτων, ούτε ως προς τη διάρκεια εμφάνισης και επομένως δεν είναι ευανάγνωστες.

Για το λόγο αυτό, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι στο σημείο αυτό εντοπίζεται παράβαση του άρθρου 3 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να γίνουν οι ανάλογες τροποποιήσεις, προκειμένου η επικοινωνία να είναι σύμφωνη με τον Κώδικα. Η προθεσμία για όλες τις απαραίτητες τροποποιήσεις, σε όλα τα μέσα, ορίσθηκε στις 2 ημέρες, δηλαδή το υπό κρίση βίντεο μπορεί να συνεχίσει να προβάλλεται ως έχει μέχρι και τις 9/6/2023.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

LIDL: Ελληνίδα μητέρα κινείται νομικά κατά του σουπερμάρκετ για τα επικίνδυνα γλυκά

Όλα τα επηρεαζόμενα προϊόντα έχουν αφαιρεθεί από το κατάστημα και προτρέπουμε όλους τους πελάτες που αγόρασαν το προϊόν να μην το καταναλώσουν, είπε η εταιρεία αλλά με καθυστέρηση

Σουπερμάρκετ: Ράφια γεμάτα με υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα με χρωστικές, γαλακτωματοποιητές, τεχνητές γεύσεις και πρόσθετα – Μελέτη

Στα σουπερμάρκετ τα περισσότερα τρόφιμα με πρόσθετα - Περισσότερες από τις μισές θερμίδες που καταναλώνονται στο σπίτι, προέρχονται από υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο