Εσείς γνωρίζετε για την «ψευδαίσθηση κομφετί»; Όλα έχουν επιστημονική εξήγηση!
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί τα πορτοκάλια πωλούνται συχνά σε κόκκινες διχτυωτές τσάντες; Δεν είναι σύμπτωση είναι επιστήμη… Και μάλιστα επιστήμη της ψυχολογίας που εκμεταλλεύεται το marketing γιατί ως γνωστό «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα»!
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Lidl Ελλάς: Καταγγελία για ξένο σώμα σε μαγιονέζα – Η αλυσίδα προσέφερε αποζημίωση 10€ (!)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προσοχή: Δυνητικά σοβαρός κίνδυνος από 8 μπαχαρικά που πωλούνται σε ελληνικά καταστήματα – Άμεση Ανάκληση
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο 230 χιλιάδων ευρώ σε εταιρεία ελαιολάδου για απάτη
Η κόκκινη διχτυωτή τσάντα δεν είναι τίποτε άλλο λοιπόν από ένα τέχνασμα που χρησιμοποιούν οι παραγωγοί τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ για να ξεγελάσουν τις αισθήσεις σας και να σας κάνουν να αγοράσετε περισσότερα φρούτα.
Το κόκκινο χρώμα σε σχέση με τη φλούδα του πορτοκαλιού δημιουργεί μια ψευδαίσθηση που τα κάνει να φαίνονται πιο πορτοκαλί, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να αγοράσουν περισσότερα. Το τέχνασμα λειτουργεί επίσης και για άλλα εσπεριδοειδή με πορτοκαλί χρώμα, όπως τα μανταρίνια και ορισμένα γκρέιπφρουτ.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αρακάς με τεχνητό πράσινο χρώμα στην αγορά – Πώς θα τον καταλάβετε για να γλιτώσετε από τις παρενέργειες! (βίντεο)
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γλυκό σε πανηγύρι δηλητηρίασε τουλάχιστον 250 άτομα
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το τρόφιμο με τα περισσότερα μικροπλαστικά που καταλήγουν στον εγκέφαλο – Τι έδειξαν αναλύσεις ερευνητών μετά από νεκροψίες
Οι παραγωγοί εσπεριδοειδών και τα σούπερ μάρκετ κάνουν κάτι παρόμοιο ακόμη και για τα λεμόνια, τα οποία συνήθως πωλούνται σε κίτρινες ή πράσινες σακούλες για να φαίνονται ακόμη πιο κίτρινα. (Αν τα λεμόνια ήταν σε κόκκινη σακούλα με πλέγμα, θα φαίνονταν στην πραγματικότητα πορτοκαλί!)
Η αρχή βασίζεται στην “ψευδαίσθηση του κομφετί”, ένα οπτικό φαινόμενο όπου η αντίληψη των χρωμάτων επηρεάζεται έντονα από το περιβάλλον τους. Σε αυτή την οπτική ψευδαίσθηση, μια μπάλα ουδέτερου χρώματος τοποθετείται μέσα σε ένα πλέγμα γραμμών διαφορετικού χρώματος. Όταν οι γραμμές ενός συγκεκριμένου χρώματος βρίσκονται σε πρώτο πλάνο, το χρώμα της μπάλας φαίνεται να αναμειγνύεται με αυτό των γραμμών.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αγρότης μάζευε ληγμένα και σάπια τρόφιμα δήθεν για ζωοτροφή και τα πουλούσε για ανθρώπινη κατανάλωση!
Σε μια νέα μελέτη, ο ψυχολόγος Karl R. Gegenfurtner από το Πανεπιστήμιο Giessen της Γερμανίας περιγράφει λεπτομερώς πώς η πορτοκαλί σακούλα του σούπερ μάρκετ χρησιμοποιεί την ψευδαίσθηση του κομφετί.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Αισθανόμαστε εγκληματίες»: Η αντίδραση εταιρειών που έμαθαν για την απαγόρευση του φυτού που χρησιμοποιούσαν για χρώμα στα τρόφιμα
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το “ταπεινό” τρόφιμο που βελτιώνει τη λειτουργία του ήπατος
Στη μελέτη αναφέρει: «Αγοράζω πορτοκάλια από την αγαπημένη μου πωλήτρια φρούτων Helga κάθε Σάββατο στην τοπική αγορά. Μια μέρα πρόσφατα, δεν είχε ωραία ώριμα πορτοκάλια, όπως θα ήταν αναμενόμενο κατά τη διάρκεια του γερμανικού καλοκαιριού. Αργότερα, περνώντας από ένα σούπερ μάρκετ, φάνηκε να έχει άφθονα ώριμα πορτοκάλια και φυσικά αγόρασα πολλά από αυτά, τα οποία ήταν συσκευασμένα σε ένα κόκκινο δίχτυ για να τα μεταφέρω».
«Στο σπίτι, όταν έβγαλα τα πορτοκάλια από το δίχτυ, συνέβη ένα θαύμα: Κάθε πορτοκάλι, όμορφα χρωματισμένο μέσα στο δίχτυ, ήταν στη πραγματικότητα εντελώς άγουρο και πράσινο!»
«Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η αφομοίωση του χρώματος από μόνη της παρέχει μια ισχυρή επίδραση στην εμφάνιση του χρώματος, μετατρέποντας το πορτοκάλι που μοιάζει πρασινωπό σε ένα όμορφο πορτοκαλί».
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπαγιατεύει το εμφιαλωμένο νερό;
Η μελέτη εξηγεί ότι η ψευδαίσθηση του κομφετί βασίζεται στην αρχή ότι ο εγκέφαλός μας έχει ως στόχο να μας παρέχει μια ομαλή, απρόσκοπτη εμπειρία που μπορεί να γίνει κατανοητή όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά.
Ομοίως, το οπτικό μας σύστημα είναι καλωδιωμένο για να αντιλαμβάνεται την ομοιομορφία και τις ομαλές μεταβάσεις. Όταν το κόκκινο δίχτυ τοποθετείται πάνω από ένα πορτοκαλί, ο εγκέφαλός μας συγχωνεύει τα γειτονικά χρώματα για να απλοποιήσει αυτό που βλέπουμε.