Στην Ευρώπη, περισσότερα μπουκάλια αλκοολούχων ποτών από ποτέ διαθέτουν πληροφορίες για τους καταναλωτές στη συσκευασία και στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της spiritsEUROPE περισσότερο από το 70% των συνολικών όγκων οινοπνευματωδών ποτών που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ κυκλοφορούν τώρα σε φιάλες με πληροφορίες ενέργειας στη συσκευασία. Παράλληλα, το μερίδιο των προϊόντων με κωδικούς QR για πρόσβαση σε ηλεκτρονικές ετικέτες αυξάνεται γρήγορα και αναμένεται να φτάσει σε παρόμοια επίπεδα μέχρι το τέλος του 2025.
Υπενθυμίζεται ότι προσφατα η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (Εν.Ε.Α.Π.) και ο Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων & Αλκοολούχων Ποτών (Σ.Ε.Α.Ο.Π) υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης (Memorandum of Understanding/MoU) που προβλέπει τη σταδιακή αναγραφή διατροφικών πληροφοριών και των συστατικών αλκοολούχων ποτών που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το μνημόνιο, το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας αυτοδέσμευσης του κλάδου και υλοποιείται από τον ευρωπαϊκό σύνδεσμο των παραγωγών αλκοολούχων ποτών (spiritsEUROPE), αποσκοπεί στο να ενισχύσει την προστασία των καταναλωτών, επιτρέποντάς τους να παίρνουν αποφάσεις γύρω από την κατανάλωση αλκοόλ έχοντας τη βέλτιστη δυνατή ενημέρωση.
Η Spitits Europe που αντιπροσωπεύει τα συμφέροντα 31 ενώσεων Ευρωπαίων παραγωγών αλκοολούχων ποτών καθώς και 11 κορυφαίων πολυεθνικών εταιρειών, ανέφερε στην σχετική ανακοίνωση: “Οι ευρωπαίοι παραγωγοί οινοπνευματωδών ποτών γιορτάζουν 5 επιτυχημένα χρόνια εκπλήρωσης της δέσμευσής τους να παρέχουν ενεργειακές πληροφορίες στις ετικέτες, ενώ διαθέτουν λίστες συστατικών μέσω ειδικών ηλεκτρονικών ετικετών για συγκεκριμένο προϊόν”.
Οι ενεργειακές πληροροφορίες αποτελούν μέρος μιας πολυετούς εθελοντικής συμφωνίας, γνωστής ως Memorandum of Understanding (MoU) on Consumer Information, η οποία διευκολύνθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2019. Το MoU προσφέρει σαφείς οδηγίες στους παραγωγούς σχετικά με τον τρόπο διάθεσης των διατροφικών πληροφοριών και των καταλόγων συστατικών στους καταναλωτές για αλκοολούχα ποτά (τα οποία δεν είναι υποχρεωτικά σύμφωνα με τον ισχύοντα κανονισμό της ΕΕ).
Σχολιάζοντας την έναρξη της Έκθεσης Προόδου, ο Ulrich Adam, Γενικός Διευθυντής του spiritsEUROPE είπε: « Τώρα στο 5ο έτος εφαρμογής του , το Μνημόνιο Συνεννόησης είναι μια δοκιμασμένη προσέγγιση που έχει κάνει πραγματική διαφορά όσον αφορά την ενημέρωση των καταναλωτών επί τόπου και έχει κινητοποιήσει με επιτυχία έναν αυξανόμενο αριθμό παραγωγών μεγάλων και μικρών».
«Επιπλέον, το 2023 μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως το έτος κατά το οποίο η ψηφιακή πληροφόρηση των καταναλωτών απογειώθηκε πραγματικά: στην Ισπανία, είδαμε το μερίδιο των αλκοολούχων ποτών με κωδικούς QR να αυξάνεται γρήγορα από 18% σε 31% σε διάστημα μόλις οκτώ μηνών. Το μέλλον είναι ξεκάθαρα ψηφιακό – και η προσέγγιση του ΜΣ καταδεικνύει πώς η ψηφιακή τεχνολογία μπορεί λογικά να ενσωματωθεί σε ένα πλαίσιο επισήμανσης», πρόσθεσε.
Η Sarah Melina Siebel, Διευθύντρια Εσωτερικής Αγοράς και Αειφορίας στο spiritsEUROPE, δήλωσε: «Οι μεγάλες διεθνείς εταιρείες που υπέγραψαν ήταν μεταξύ των πρώτων κινητήρων όσον αφορά τη διάδοση του Μνημονίου και σήμερα –με 83%– αναφέρουν το υψηλότερο μερίδιο συμμόρφωσης με την ενέργεια στο πακέτο. Ταυτόχρονα, το 2023 ένας ταχέως αυξανόμενος αριθμός μικρών και μεσαίων παραγωγών άρχισε να εφαρμόζει το ΜΣ. Αυτό δείχνει ότι η προσέγγισή μας λειτουργεί σε ολόκληρο τον κλάδο».
«Κοιτάζοντας το μέλλον, παραμένουμε σταθερά προσηλωμένοι στην αύξηση του μεριδίου των φιαλών τόσο με ενεργειακές πληροφορίες στη συσκευασία όσο και με ψηφιακές ετικέτες ακόμη περισσότερο φέτος. Τελικά, πιστεύουμε ότι αυτή η προσέγγιση θα πρέπει να εναρμονιστεί πλήρως και να ενσωματωθεί σε μια μελλοντική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν αναθεωρημένο κανονισμό της ΕΕ για την ενημέρωση των καταναλωτών για τα τρόφιμα (FIC)» , κατέληξε.