Το 82% των καταναλωτών προτιμάει επώνυμη φέτα.
Στην χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί φέτα προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο της χαρτογράφησης των συνθηκών ανταγωνισμού, σε όλες τις αγορές ή όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Η επιτροπή δημοσιοποίησε τα ευρήματα της χαρτογράφησης υπογραμμίζοντας ότι η φέτα αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 σούπερ μάρκετ, ενώ από τον αριθμό των προμηθευτών και από την διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
Στο πλαίσιο της χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από την γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 σούπερ μάρκετ, τα οποία συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων και η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία ήταν μεταξύ 1 Φεβρουαρίου 2023 και 30 Ιουνίου 2024.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέδωσαν οι 11 αλυσίδες στην Επιτροπή Ανταγωνισμού προκύπτει ότι ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων με «ναυαρχίδα» τη βαρελίσια Φέτα που παράγει, ελέγχει το 15-20% της αγοράς τόσο ως προς την αξία, όσο και ως προς την ποσότητα. Στην ουσία η επιτυχία αυτή του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων στηρίζεται στο μεγάλο και αποτελεσματικό δίκτυο καταστημάτων της «Σκλαβενίτης», αφού τα προϊόντα του τα διαθέτει κατ’ αποκλειστικότητα στις «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη».
Ακολουθεί η «Όπτιμα» ΑΕ της οικογένειας Παντελιάδη με το γνωστό brand «Ήπειρος» συγκεντρώνοντας το 10-15% των συνολικών πωλήσεων Φέτας. Τρίτη «δύναμη» εμφανίζεται η Γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη» με μερίδιο 10-15% επί της αξίας των συνολικών πωλήσεων και 5-10% στον όγκο.
Μάλιστα ως προς την εξέλιξη των μεριδίων των τριών μεγαλύτερων προμηθευτών Φέτας κατά την περίοδο που διεξήχθη η έρευνα (1/2/2023 – 30/6/2024) η «Όπτιμα» κατάφερε να αυξήσει το μερίδιο της από περίπου 5- 10% σε περίπου 10-15% παρουσιάζοντας όμως διακυμάνσεις. Αντίθετα, το μερίδιο της «Δωδώνη» μειώθηκε από περίπου 10-15% στο 5-10%.
Η χαρτογράφηση
Τα κύρια αποτελέσματα είναι τα εξής:
* Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα σούπερ μάρκετ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
* Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν, περίπου, 150 προμηθευτές φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των σούπερ μάρκετ στη φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση.
* Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός καλαθιού νοικοκυριού). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων φέτας σε αξία, ενώ στη φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
* Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων φέτας των 11 σούπερ μάρκετ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του καλαθιού του νοικοκυριού.
* Οι χαμηλότερες τιμές στη φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός καλαθιού νοικοκυριού, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
* Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός καλαθιού νοικοκυριού, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
* Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
* Το καλάθι του νοικοκυριού δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
* Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός καλαθιού νοικοκυριού, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
Τέλος, σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.