Έρευνα πάνω στους διατροφικούς ισχυρισμούς των βρεφικών φόρμουλων γάλακτος διαπίστωσαν επιθετικό μάρκετινγκ από τις εταιρείες, που πολλές φορές βασίζεται σε ελάχιστα ή καθόλου στοιχεία.
Προσφέρουν οι βρεφικές φόρμουλες όσα οφέλη όσα ισχυρίζονται ή μήπως πρόκειται για άλλη μια καταναλωτική παραπλάνηση;
Ερευνητές από το Imperial College του Λονδίνου πάνω στο ζήτημα χαρακτήρισαν τους ισχυρισμούς «αμφιλεγόμενους», με πολλές εταιρείες φόρμουλας να παρουσιάζουν το προϊόν τους ως καλύτερο από το μητρικό γάλα.
Κατά την έρευνα, εξετάστηκαν οι διατροφικοί ισχυρισμοί, ιστοσελίδες και συσκευασίες εταιρειών βρεφικών παρασκευασμάτων για τα οφέλη και τα θρεπτικά συστατικά τους, οι οποίοι, όπως αποδείχθηκε βασίζονται σε ελάχιστα ή καθόλου στοιχεία. Τα προϊόντα προέρχονταν από 15 χώρες, οι οποίες έχουν διαφορετικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες και είναι οι εξής: Νορβηγία, Αυστραλία, Καναδάς, Γερμανία, Ινδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Νιγηρία, Πακιστάν, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Νότια Αφρική, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ.
Αν και πολλά από αυτά που οι εταιρείες επικαλούνταν, όπως 41 διαφορετικά συστατικά, επιβεβαιώθηκαν, πολλές εταιρείες δεν ανέφεραν συγκεκριμένα συστατικά που προσδίδουν στα προϊόντα τους διατροφικά οφέλη. Από τα 757 προϊόντα που εξετάστηκαν τα 608 φέρεται να περιλάμβαναν τουλάχιστον έναν από τους συνολικά 31 διαφορετικούς ισχυρισμούς σχετικά με τη διατροφή και την υγεία.
Ωστόσο, μόνο 161 από τα 608 προϊόντα αναφέρθηκαν σε επιστημονική έρευνα για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους, εκ των οποίων το μικρό ποσοστό του 14% αφορούσε κλινικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε ανθρώπους.
Το παράδειγμα της Νορβηγίας
Η Νορβηγία επιλέχθηκε ως αντικείμενο έρευνας ως μια χώρα με μακρά παράδοση σε μεγάλο διάστημα μητρικού θηλασμού, με 4 στα 5 βρέφη στη Νορβηγία εξακολουθούν να λαμβάνουν μητρικό γάλα όταν είναι έξι μηνών, ενώ μόνο το 2% δεν έχει τραφεί ποτέ μητρικό γάλα.
Σύμφωνα με μια δήλωση της Melanie Rae Simpson, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Νοσηλευτικής του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας, που παρατίθεται στο New Food Magazine, «οι υποστηρικτικές κοινωνικές ρυθμίσεις και η μακροχρόνια γονική άδεια συμβάλλουν στο να επιτραπεί σε πολλές μητέρες στη Νορβηγία να θηλάζουν».
Επιπλέον, στη Νορβηγία υπάρχουν αυστηροί κανόνες για την εμπορία υποκατάστατων μητρικού γάλακτος και αυτό με τη σειρά του έχει συμβάλλει στην υψηλή κατανάλωση μητρικού γάλακτος από τα βρέφη.
Αλλά οι υπάρχουσες επιλογές φόρμουλας παρέχουν έναν ή περισσότερους ισχυρισμούς ότι τα εμπορικά βρεφικά γάλατα είναι ωφέλιμα για την υγεία.
Ως συμπέρασμα, οι ερευνητές ζητούν αυστηρότερους κανόνες για τις φόρμουλες, καθώς και την αποφυγή του επιθετικού μάρκετινγκ που θα μπορούσε να έχει μελλοντικές επιπτώσεις στην υγεία των παιδιών.