ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΗ αλήθεια για την επίδραση του μελιού στην αλλεργική ρινίτιδα

Η αλήθεια για την επίδραση του μελιού στην αλλεργική ρινίτιδα

3 λεπτά ανάγνωσης

Τι λέει η έρευνα για τον ισχυρισμό ότι το μέλι μειώνει τα συμπτώματα της αλλεργικής ρινίτιδας.

Η αλλεργική ρινίτιδα (AR) είναι μια κοινή διαταραχή παγκοσμίως. Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι το 10% έως 30% του παγκόσμιου πληθυσμού επηρεάζεται από την AR και ότι ο επιπολασμός των αλλεργικών νοσημάτων, αυξάνεται δραματικά και στις αναπτυσσόμενες και στις ανεπτυγμένες χώρες. Η κατάποση μελιού πιστεύεται ευρέως ότι είναι μια φυσική θεραπεία για τη μείωση συμπτώματα αλλεργικής ρινίτιδας.

- Advertisement -

Υπάρχουν πολλές θεωρίες που αφορούν τον μηχανισμό δράσης του μελιού, μέσω του οποίου μπορούν να αντιμετωπιστούν τα συμπτώματα της AR. Πολλές από αυτές τις θεωρίες υποβάλλονται ως αποτέλεσμα ερευνητικών στοιχείων μετά από πειράματα σε ζώα. Αλλά οι μελέτες σε ανθρώπους είναι ελάχιστεςκαι όπως υποστηρίζει το  το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Πληροφόρησης Τροφίμων (EUFIC) σε ένα γενικό άρθρο για τις ιδιότητες τους μελιού “Συνολικά, οι ενδείξεις ότι το μέλι έχει συγκεκριμένες επιδράσεις στην υγεία στον άνθρωπο είναι περιορισμένες και δεν είναι πειστικές, με μελέτες μεγάλης κλίμακας σε ανθρώπους να στερούνται αποδεικτικών στοιχείων που να υποστηρίζουν τους τρέχοντες ισχυρισμούς σχετικά με τις ιδιότητες που προάγουν την υγεία”.

Ανασκόπηση του Pacific University Common Knowledge αξιολόγησε μελέτες που έχουν γίνει σε ανθρώπους για το εάν μπορεί η κατανάλωση μελιού να χρησιμοποιείται ως συμπληρωματική ή εναλλακτική μορφή θεραπείας για την αλλεργική ρινίτιδα. Οι ερευνητές διεξήγαγαν μία εξαντλητική βιβλιογραφική αναζήτηση για τον εντοπισμό σχετικών δημοσιευμένων εργασιών. Τα σχετικά άρθρα αξιολογήθηκαν χρησιμοποιώντας τα κριτήρια GRADE.

- Advertisement -

Δύο τυχαιοποιημένες δοκιμές ελέγχου πληρούσαν τα κριτήρια ένταξης. Μία μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2013 κατέδειξε στατιστικά σημαντική μείωση των συμπτωμάτων στην ομάδα μελιού σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου. Αυτή η έρευνα συνιστά την κατανάλωση 1 gr μελιού ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα για να υπάρξει βελτίωση στα συμπτώματα.  Μια άλλη τυχαιοποιημένη, διπλά τυφλή μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2002 δεν έδειξε καμία θεραπευτική επίδραση ούτε για το τοπικό μέλι ούτε για το μέλι του εμπορίου στη μείωση των συμπτωμάτων της αλλεργικής ρινίτιδας σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως τα  αποτελέσματα από κάθε μελέτη ήταν αντιφατικά. Και οι δύο μελέτες είχαν περιορισμούς στο σχεδιασμό και τη μεθοδολογία που μείωσε την ποιότητα των αποδεικτικών στοιχείων τους. Η συνολική ποιότητα των αποδεικτικών στοιχείων είναι χαμηλή. Συνεπώς δεν μπορεί να γίνει σύσταση σε ασθενείς με αλλεργική ρινίτιδα για την υποστήριξη της χρήσης από του στόματος κατάποσης μελιού ως συμπληρωματικού στη θεραπεία των συμπτωμάτων της αλλεργικής ρινίτιδας καθώς δεν υπάρχουν ενδείξεις επίδρασης της χρήσης μελιού του εμπορίου σε σύγκριση με εικονικό φάρμακο.

- Advertisement -

Αν και δεν έχει αποδειχθεί ότι το μέλι βοηθά τα συμπτώματα της αλλεργικής ρινίτιδας εντούτοις παραμένει ένα superfood με αντιμικροβιακές ιδιότητες μεγάλη θρεπτική αξία και υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Όμως δεν υπάρχει σύσταση για όριο ημερήσιας πρόσληψης,  ωστόσο, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε ζάχαρη, το μέλι πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο. Για έναν ενήλικα που χρειάζεται 2000 kcal την ημέρα, το 10% ισοδυναμεί με όχι περισσότερες από 200 kcal από ελεύθερα σάκχαρα, που είναι περίπου 60 γραμμάρια μελιού εάν το μέλι χρησιμοποιείται ως η μοναδική πηγή ζάχαρης.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.