Ποια διατροφή βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη και μειώνει δραστικά το κόστος της θεραπείας
Μια vegan διατροφή με χαμηλά λιπαρά (χωρίς περιορισμό στις θερμίδες ή τους υδατάνθρακες) μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με διαβήτη τύπου 1 να μειώσουν σημαντικά την ποσότητα ινσουλίνης που χρειάζονται, αλλά και το κόστος που δαπανούν για αυτήν. Σύμφωνα με νέα ανάλυση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό BMC Nutrition, οι συμμετέχοντες που ακολούθησαν ένα φυτοφαγικό πλάνο μείωσαν την ημερήσια χρήση ινσουλίνης κατά 28%, ενώ εκείνοι που ακολούθησαν μια δίαιτα ελεγχόμενων μερίδων δεν παρουσίασαν καμία ουσιαστική μεταβολή. Τα ευρήματα αυτά, που προέρχονται από έρευνα της Επιτροπής Ιατρών για την Υπεύθυνη Ιατρική (PCRM), προσφέρουν νέα ελπίδα για τη διαχείριση μιας πάθησης που παραδοσιακά θεωρείται δύσκολη στη ρύθμιση μέσω διατροφής.
Το κλειδί αυτής της βελτίωσης φαίνεται να βρίσκεται στον ρόλο του διατροφικού λίπους στην ινσουλινοαντοχή. Το λίπος μπορεί να παρεμβαίνει στην ικανότητα της γλυκόζης να εισέρχεται αποτελεσματικά στα κύτταρα. Μειώνοντας την πρόσληψη λιπαρών μέσω μιας vegan διατροφής, ο οργανισμός ανταποκρίνεται καλύτερα στην ινσουλίνη, επιτρέποντας στους ασθενείς να χρησιμοποιούν λιγότερες μονάδες για να διατηρήσουν τα επίπεδα σακχάρου τους σταθερά.
Η μελέτη συνέκρινε μια vegan διατροφή χαμηλών λιπαρών και μια δίαιτα ελεγχόμενων μερίδων. Όσοι ακολούθησαν το φυτοφαγικό πλάνο μείωσαν τη συνολική ημερήσια δόση ινσουλίνης κατά 12,1 μονάδες ανά ημέρα. Αυτή η μείωση αντικατοπτρίζει μια σαφή βελτίωση στην ευαισθησία στην ινσουλίνη, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροχρόνια υγεία των διαβητικών ασθενών.
Παράλληλα με τα κλινικά οφέλη, παρατηρήθηκε και σημαντική οικονομική ελάφρυνση. Το συνολικό ημερήσιο κόστος της ινσουλίνης μειώθηκε κατά 27%, εξοικονομώντας περίπου 1,08 δολάρια την ημέρα για κάθε ασθενή. Σε μια εποχή όπου οι τιμές της ινσουλίνης συνεχίζουν να αυξάνονται διεθνώς, μια τέτοια διατροφική παρέμβαση θα μπορούσε να εξοικονομήσει εκατοντάδες ευρώ ετησίως για τα άτομα με διαβήτη τύπου 1, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την ποιότητα ζωής τους. Η αρχική μελέτη κατέγραψε και άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα για την υγεία από τη vegan διατροφή. Οι συμμετέχοντες έχασαν κατά μέσο όρο 5 κιλά, ενώ παρουσίασαν βελτιωμένο γλυκαιμικό έλεγχο και καλύτερη νεφρική λειτουργία. Επιπλέον, τα επίπεδα χοληστερόλης βελτιώθηκαν σημαντικά, μειώνοντας τον κίνδυνο καρδιαγγειακών επιπλοκών, οι οποίες συχνά συνδέονται με τον διαβήτη.
