Η ψυχική ευεξία αναδύεται ως η νούμερο ένα τάση υγείας που επηρεάζει τις επιλογές τροφίμων και ποτών αλλά και τα συμπληρώματα διατροφής. Αυτό σύμφωνα με τον οργανισμό δημιουργίας εμπορικών σημάτων Healthy Marketing Team (HMT), ο οποίος υποστηρίζει ότι η ψυχική υγεία δημιουργεί μια νέα στροφή σε άλλες τάσεις, όπως η αθλητική διατροφή, η ευαισθητοποίηση για το κλίμα και η διατροφή με βάση τα φυτά.
«Ο τρόπος που το βλέπουμε, είναι ότι έχουμε εισέλθει στην τρίτη φάση της υγείας με αυτή τη μετάβαση από τη σωματική στην ψυχική ευεξία», λέει στο NutritionInsight η Μαρία Παυλίδου, υπεύθυνη επικοινωνίας και ανώτερη σύμβουλος στρατηγικής στο HMT.
Στην αρχή, επρόκειτο για τα λειτουργικά τρόφιμα και την επίδρασή τους στη σωματική υγεία. Στη συνέχεια εισήχθη η ευεξία – μαζί με την άνοδο του καταναλωτικού τρόπου ζωής, του οποίου οι επιλογές βασίζονται τόσο στην υγεία όσο και στη βιωσιμότητα.
“Τώρα, στην τελική φάση, βλέπουμε μια μετατόπιση από τη σωματική στην ψυχική υγεία, όπου ο στόχος είναι η ευτυχία και το πώς οι επιλογές σας μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο. Αυτός είναι ο νέος τρόπος με τον οποίο προσεγγίζουμε την ευημερία μας», συνεχίζει η κ. Παυλίδου.
Η σύνδεση με τους καταναλωτές
Αυτή η στροφή προς την ευημερία πηγαίνει «πολύ πιο πέρα» από την κυκλοφορία των προϊόντων, με την κ. Παυλίδου να σημειώνει ότι αυτός εξακολουθεί να είναι ένας κάπως εξειδικευμένος τομέας.
“Είναι περισσότερο προς την κατεύθυνση του πώς τα εμπορικά σήματα μπορούν να δημιουργήσουν συναισθηματικές συνδέσεις, να δημιουργήσουν εμπειρίες, να κάνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται καλά για τον εαυτό τους και τις επιλογές τους. Έχει να κάνει με τις δράσεις προς τον πλανήτη, την αθλητική διατροφή και πολλά άλλα. Είναι κάτι περισσότερο από μια τάση – γι ‘ αυτό πιστεύουμε ότι θα διατηρηθεί.»
“Ο σκοπός της ανάλυσής μας είναι να επιστήσουμε την προσοχή της βιομηχανίας σε αυτή τη μετάβαση από τη σωματική υγεία στην ψυχική υγεία, η οποία είναι ο gamechanger για όσους εργάζονται στα τρόφιμα και στα προϊόντα και υπηρεσίες υγείας”, λέει ο ιδρυτής του HMT Peter Wennström.
“Αυτό σημαίνει ότι οι προγραμματιστές εμπορικών σημάτων και προϊόντων πρέπει να κατανοήσουν πώς να συνδεθούν με τους σημερινούς καταναλωτές όχι μόνο με τα φυσικά οφέλη και τους λογικούς ισχυρισμούς αλλά και με τα συναισθηματικά οφέλη. Η αλυσίδα αξίας ξεκινά στο μυαλό του καταναλωτή – περισσότερο τώρα από ποτέ», συνεχίζει.
Η απομάκρυνση από τα συστατικά-ήρωες
Η έκθεση της HMT για την άνοδο της ψυχικής ευεξίας βασίζεται σε έρευνα αγοράς, καθώς και σε ένα συνεργατικό εθνογραφικό ερευνητικό έργο με το Μεταπτυχιακό της Εφαρμοσμένης Πολιτιστικής Ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο του Lund.
Αυτό διερεύνησε τις καταναλωτικές σχέσεις μεταξύ τροφίμων και διάθεσης, εντοπίζοντας τελικά τέσσερις νέες τάσεις των καταναλωτών πίσω από τις επιλογές τροφίμων και συμπληρωμάτων που σχετίζονται με την ψυχική ευεξία.
Πρώτον, μέσα στα τρόφιμα και τα συμπληρώματα, υπάρχει μια μετατόπιση από τη χρήση ενός μόνο συστατικού “ήρωα” προς την αναγνώριση της συνεργιστικής δύναμης των θρεπτικών ουσιών.
Το HMT παρατηρεί επίσης την άνοδο των θεραπειών του μικροβιώματος για την ψυχική ευεξία. Η κ. Παυλίδου βλέπει εντατικοποίηση της έρευνας και των κλινικών μελετών των προβιοτικών, γεγονός που έχει οδηγήσει σε επέκταση των θεραπευτικών αποτελεσμάτων πέρα από το έντερο.
Ως εκ τούτου, οι καταναλωτές συσχετίζουν συχνότερα τους λεγόμενους διαμορφωτές μικροβίων (πρεβιοτικά, προβιοτικά, κ.λπ.) με πολλαπλά θέματα υγείας, μεταξύ των οποίων η υγεία του εγκεφάλου.
“Το νεότερο μέλος της οικογένειας των “βιοτικών”, τα μεταβιοτικά, είναι ένας από τους πιο ελπιδοφόρους τομείς καινοτομίας λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι είναι σταθερά στη θερμότητα και ως εκ τούτου, ανοίγουν πόρτες σε νέα format”.
Επιπλέον, το “Gut Glory” είναι μία από τις δέκα κορυφαίες τάσεις της Innova Market Insights για το 2022, με τους ερευνητές της αγοράς να προβλέπουν ότι οι απαιτήσεις υγείας θα παραμείνουν δημοφιλείς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Το οικολογικό άγχος απειλεί τη δεύτερη αφήγηση της ψυχικής ευεξίας
Η δεύτερη τάση του HMT επικεντρώνεται γύρω από το “οικολογικό άγχος” ή την κατάσταση σοβαρού άγχους λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Το HMT υποστηρίζει ότι οι μάρκες μπορούν να αναπτύξουν έναν ασφαλή χώρο όπου ακόμη και λίγη δράση μετράει και κάνει τους καταναλωτές να αισθάνονται ολοκληρωμένοι προς την “οικολογική τους συνείδηση”.
Το Innova Market Insights αναδεικνύει επίσης τη σημασία του περιβάλλοντος, έχοντας στέψει το «Κοινός Πλανήτης» ως την κορυφαία τάση του για το 2022.
Σύμφωνα με τον ερευνητή της αγοράς, οι δύο κορυφαίες περιβαλλοντικές δράσεις που λαμβάνουν οι καταναλωτές είναι η μείωση των αποβλήτων (43% των ερωτηθέντων) και η κατανάλωση με μέτρο (32%).
Το HMT αναδεικνύει επίσης την άνοδο των εμπειριών “vegourmet“, καθώς τα γεύματα με βάση τα φυτά έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τους καταναλωτές να αισθάνονται καλά.
Κοιτάζοντας ανατολικά για την αυτοφροντίδα
Για το θέμα της «αυτοφροντίδας», το HMT τονίζει ότι οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι «είναι ΟΚ να μην είσαι ΟΚ». Ως εκ τούτου, υπάρχει μια ευκαιρία για τα προϊόντα που τοποθετούνται ως εργαλεία για την καταπολέμηση του καθημερινού στρες, του άγχους και των εναλλαγές της διάθεσης.
Η κ. Παυλίδου σημειώνει ότι στον δυτικό κόσμο αναδύονται παραδοσιακά ασιατικά προσαρμοστικά βότανα και μπαχαρικά. “Όταν αυτά τα παραδοσιακά συστατικά χρησιμοποιούνται με μια σύγχρονη συστροφή σε νέα μορφή, είναι πολύ ελκυστικά για τους δυτικούς καταναλωτές”.
Ωστόσο, βλέπει επίσης ότι όταν αυτά τα αρχαία συστατικά εισάγονται στη Δύση με μια σύγχρονη συστροφή (π.χ. ο Χρυσός Κουρκουμάς Latte των Starbucks), μπορούν να βρουν το δρόμο τους πίσω στις ρίζες τους στην Ασία όπου εισάγονται και συλλέγονται από τους Ασιάτες καταναλωτές.
Και ο τομέας της αθλητικής διατροφής βλέπει μια στροφή προς την ψυχική ισορροπία και την σημαντική εστίαση που υπερβαίνει τη σωματική δύναμη.
Καινοτόμα συστατικά για την ενίσχυση της απόδοσης και της ψυχικής υγείας, τόσο για τους καταναλωτές ενεργού τρόπου ζωής όσο και για τους επαγγελματίες αθλητές, περιλαμβάνουν το CBD και τους διαμορφωτές μικροβιώματος.
Πέρυσι, ορισμένες περιπτώσεις υψηλού προφίλ έφεραν στο προσκήνιο τον ρόλο της κάνναβης και του CBD στον αθλητισμό, και ακολούθησαν εκκλήσεις προς τα αθλητικά διοικητικά όργανα του Ηνωμένου Βασιλείου ώστε να ξεκινήσουν κλινικές δοκιμές για την αποτελεσματικότητα του CBD και της ιατρικής κάνναβης στον επαγγελματικό αθλητισμό.