Οι πλατφόρμες παιχνιδιών ζωντανής ροής (Live-streaming) μπορούν να δώσουν στα παιδιά και τους εφήβους μια ωραία και διασκεδαστική απασχόληση, αλλά μπορούν επίσης να τους εκθέσουν σε διαφημίσεις που εμπορεύονται αλκοόλ, ενεργειακά ποτά και πρόχειρο φαγητό, που υποστηρίζονται από influencers.
Μια νέα μελέτη του Penn State διαπίστωσε ότι ενώ αυτές οι διαφημίσεις ήταν ήδη εξαιρετικά διαδεδομένες, αυξήθηκαν επίσης σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα ενεργειακά ποτά αποτελούσαν τη συντριπτική πλειοψηφία — σχεδόν το 80% — του μάρκετινγκ, αλλά υπήρχαν επίσης διαφημίσεις για εστιατόρια, αναψυκτικά, επεξεργασμένα σνακ, αλκοόλ και γλυκά. Επιπλέον, σημειώθηκε ταχεία αύξηση των διαφημίσεων μεταξύ του Μαρτίου και του Νοεμβρίου του 2020, η οποία συσχετίστηκε με την έναρξη της πανδημίας COVID-19, καθώς μεγάλο μέρος του κόσμου πέρασε περισσότερο χρόνο σε ένα διαδικτυακό περιβάλλον.
Η Caitlyn Edwards, μεταδιδακτορική ερευνήτρια διατροφικών επιστημών, δήλωσε ότι η έκθεση των εφήβων σε αυτό το είδος μάρκετινγκ επιρροής θα μπορούσε να βοηθήσει στη διαμόρφωση των σκέψεών τους σχετικά με τα ανθυγιεινά τρόφιμα και ποτά – συμπεριλαμβανομένου του αλκοόλ.
“Αυτός ο τύπος μάρκετινγκ μπορεί να εισαγάγει στη διατροφή τα τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ζάχαρη και νάτριο κάποια στιγμή στη ζωή των νεαρών θεατών, όταν αναπτύσσουν διατροφικές συνήθειες που πρόκειται να τους ακολουθήσουν στην ενηλικίωση”, δήλωσε η Edwards. “Είδαμε μια αύξηση, για παράδειγμα, στο branding αλκοόλ, η οποία θα μπορούσε να κανονικοποιήσει την ιδέα ότι η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να είναι κάτι ένα κανονικό, σε ένα κοινό που εξακολουθεί να είναι ανήλικο”.
Παρά το γεγονός ότι είναι σχετικά νέες, οι ερευνητές δήλωσαν ότι πλατφόρμες ζωντανής ροής όπως το Twitch, το Facebook Gaming και το YouTube Gaming έχουν αυξηθεί γρήγορα σε δημοτικότητα – με το Twitch μόνο να αναφέρει ότι έχει περισσότερους από 30 εκατομμύρια ανθρώπους να συμμετέχουν στην πλατφόρμα τους κάθε μέρα. Σχεδόν το ένα τέταρτο των λογαριασμών στην πλατφόρμα Twitch ανήκουν σε άτομα ηλικίας μεταξύ 13 και 17 ετών.
Σε αυτές τις πλατφόρμες, οι θεατές μπορούν να παρακολουθούν και να επικοινωνούν με άλλους παίκτες καθώς παίζουν βιντεοπαιχνίδια σε πραγματικό χρόνο, καθώς και να συνομιλούν με άλλους θεατές. Μόλις οι παίκτες αποκτήσουν πολλούς ακόλουθους, μερικές φορές έρχονται σε επαφή με εταιρείες για να προωθήσουν τα προϊόντα τους, ως μέρος μιας χορηγίας.
Ο Travis Masterson, επίκουρος καθηγητής διατροφικών επιστημών και διευθυντής του εργαστηρίου Υγείας, Συμπεριφοράς κατανάλωσης και Τεχνολογίας, δήλωσε ότι λόγω της μοναδικής φύσης του μάρκετινγκ χορηγιών, είναι λιγότερα πράγματα γνωστά για τις επιπτώσεις του στους θεατές.
“Όταν ένας influencer προωθεί ένα προϊόν, υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ του influencer και των θεατών του, που δεν υπάρχει με παραδοσιακές διαφημίσεις σε εκτυπωμένη ή οπτική μορφή”, δήλωσε ο Masterson. “Και επειδή οι θεατές αισθάνονται ότι έχουν σχέση με τους influencers, μπορεί να είναι πιο πρόθυμοι να αγοράσουν αυτά τα προϊόντα ως έναν τρόπο για να βοηθήσουν τους influencers τους να επιτύχουν και να βγάλουν χρήματα από αυτές τις χορηγίες”.
Για τη μελέτη, οι ερευνητές συνέταξαν μια λίστα με περισσότερες από 300 ονομασίες προϊόντων τροφίμων και ποτών που έχουν αποδειχθεί ότι έχουν υψηλά ποσοστά τακτικής μάρκετινγκ τροφίμων και ποτών στις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων. Τα προϊόντα χωρίστηκαν σε έξι κατηγορίες: αλκοόλ, καραμέλες, ενεργειακά ποτά, επεξεργασμένα σνακ, αναψυκτικά και εστιατόρια.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές έφτιαξαν ένα πρόγραμμα άντλησης δεδομένων για να αλληλεπιδράσουν με μια υπηρεσία ανάλυσης που βρίσκει και μετρά τον αριθμό των φορών που χρησιμοποιούνται ονόματα προϊόντων στους τίτλους ροής περιεχομένου στο Twitch, το YouTube Gaming και το Facebook Gaming, καθώς και τον αριθμό των ωρών που παρακολουθούνται αυτές οι ροές.
Μετά την ανάλυση των δεδομένων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ενεργειακά ποτά ήταν μακράν τα πιο κοινά προϊόντα που διαφημίζονται, τα οποία εμφανίζονται στο 74% των τίτλων ροής.
“Αυτό θα μπορούσε να είναι κάτι προβληματικό εάν η αυξημένη έκθεση σε αυτές τις διαφημίσεις σχετίζεται με την αυξημένη κατανάλωση”, δήλωσε ο Edwards.
Οι ερευνητές είπαν ότι είναι σημαντικό για τους γονείς να γνωρίζουν σε τι εκτίθενται τα παιδιά τους εάν είναι τακτικοί θεατές πλατφορμών live-streaming. Ωστόσο, ο Masterson ανέφερε ότι τα αποτελέσματα — τα οποία δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Public Health Nutrition — έχουν επίσης επιπτώσεις στη μελλοντική νομοθετική ρύθμιση.
“Η νομοθετική ρύθμιση του μάρκετινγκ τροφίμων στις ΗΠΑ είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη και τείνει να υστερεί πολύ σε σχέση με τις νέες μορφές τεχνολογίας και μέσων ενημέρωσης”, δήλωσε ο Masterson. “Αλλά είναι κάτι που θα μπορούσε να εξεταστεί, ειδικά δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός νεαρών θεατών σε αυτές τις πλατφόρμες και προηγούμενες έρευνες έχουν διαπιστώσει ότι η έκθεση σε διαφημίσεις τροφίμων μεταξύ των νέων ανθρώπων, μπορεί να επηρεάσει τις αλλαγές στην κατανάλωση”.
Στο μέλλον, οι ερευνητές δήλωσαν ότι θα συνεχίσουν να μελετούν τις επιπτώσεις του μάρκετινγκ στις πλατφόρμες live-streaming, συμπεριλαμβανομένου του εάν – και σε ποιο βαθμό – οι διαφημίσεις επηρεάζουν τη συμπεριφορά, τις διατροφικές συνήθειες και την κατανάλωση τροφίμων και ποτών που διατίθενται στην αγορά.
Πηγή: Pennsylvania State University