Αντικρουόμενα επιστημονικά δεδομένα
Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism υποστηρίζει πως η κατανάλωση τροφών ζωικής προέλευσης δεν συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου. Αντιθέτως, τα ευρήματα της μελέτης, η οποία ανέλυσε δεδομένα από σχεδόν 16.000 ενήλικες, έδειξαν μια μικρή αλλά σημαντική μείωση της θνησιμότητας που σχετίζεται με τον καρκίνο σε όσους κατανάλωναν περισσότερη ζωική πρωτεΐνη. Οι ερευνητές, για να διασφαλίσουν την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων, χρησιμοποίησαν προηγμένες στατιστικές μεθόδους, κάτι που τους επέτρεψε να λάβουν υπόψη τις διακυμάνσεις στην καθημερινή διατροφική πρόσληψη και να καταλήξουν σε μια πιο ακριβή εικόνα. Ο Stuart Phillips, επικεφαλής της έρευνας, εξήγησε ότι η μελέτη προσθέτει σημαντική σαφήνεια σε ένα θέμα που δημιουργεί σύγχυση, τονίζοντας ότι η φυτική πρωτεΐνη είχε ελάχιστη επίδραση στη θνησιμότητα από καρκίνο, ενώ η ζωική πρωτεΐνη μπορεί να προσφέρει ένα μικρό προστατευτικό αποτέλεσμα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καρπούζι: Το λάθος που κάνουμε όταν το τρώμε και ο απόλυτος τρόπος να το διορθώσουμε
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και στην Ελλάδα πωλείται το εισαγόμενο προϊόν με καρκινογόνο ουσία (RASFF) – Δείτε φωτογραφία και μάρκα
Η άλλη όψη του νομίσματος
Σε αντίθεση με τα παραπάνω ευρήματα, μια άλλη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό BMC Medicine αναφέρει πως οι άνθρωποι που καταναλώνουν κρέας πολύ συχνά διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, ιδίως του παχέος εντέρου. Η βρετανική επιστημονική ομάδα, με επικεφαλής τον Κόντι Γουότλινγκ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ανέλυσε στοιχεία από 472.337 ενήλικες. Κατά τη διάρκεια της μελέτης, περίπου 55.000 άτομα εμφάνισαν κάποια μορφή καρκίνου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σουβλάκι: Σε ποια Ελληνική πόλη ξεπερνά τα 6 ευρώ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλυντήριο ρούχων: Σταματήσετε τη μούχλα με δύο κοινά συστατικά από την κουζίνα
Τα ευρήματα έδειξαν ότι, σε σχέση με όσους έτρωγαν κρέας πάνω από πέντε φορές την εβδομάδα, ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου ήταν 2% μικρότερος για όσους το κατανάλωναν λιγότερο συχνά, με τη μείωση να φτάνει το 9% ειδικά για τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Ο κίνδυνος μειωνόταν κατά 10% για όσους έτρωγαν ψάρια αλλά όχι κρέας, ενώ για τους φυτοφάγους η μείωση του κινδύνου ήταν 14%. Για τους άνδρες που κατανάλωναν μόνο ψάρια, ο κίνδυνος καρκίνου του προστάτη ήταν 20% μικρότερος, ενώ στους χορτοφάγους η μείωση έφτανε το 31%. Στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση, ο κίνδυνος καρκίνου του μαστού ήταν 18% μικρότερος για όσες ακολουθούσαν φυτοφαγική διατροφή.