Ποιες είναι οι δυνατότητες των βιταμινών αυτών για την υποστήριξη της καρδιαγγειακής υγείας
Όταν διαγνωστείτε με αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, πιθανόν να λάβετε από τον γιατρό σας γνωστές συστάσεις, όπως υγιεινή διατροφή, περισσότερη άσκηση ή ακόμη και φαρμακευτική αγωγή, όπως οι στατίνες. Υπάρχει όμως και μια λιγότερο διαδεδομένη προσέγγιση που έχει αρχίσει να απασχολεί την επιστημονική κοινότητα και αυτή είναι η ενίσχυση της πρόσληψης ορισμένων βιταμινών του συμπλέγματος Β, με επίκεντρο τη νιασίνη (βιταμίνη Β3).
Η νιασίνη, σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ, συμμετέχει ενεργά στον μεταβολισμό της χοληστερόλης. Όταν λαμβάνεται σε μεγαλύτερες ποσότητες από τη συνιστώμενη καθημερινή δόση, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της «κακής» LDL και να αυξήσει την «καλή» HDL έως και 30%. Αυτές οι ιδιότητες καθιστούν τη νιασίνη μια υποσχόμενη επιλογή για τη διαχείριση της χοληστερόλης.
Ωστόσο, οι θεραπευτικές δόσεις νιασίνης είναι σημαντικά υψηλότερες από τις διατροφικές. Για παράδειγμα, ενώ οι ενήλικες χρειάζονται μόλις 14-16 mg ημερησίως, η δόση που συνιστάται για μείωση της χοληστερόλης κυμαίνεται μεταξύ 500 και 3.000 mg. Αυτή η απόκλιση δεν είναι αμελητέα και συνοδεύεται από κινδύνους. Η υπερβολική λήψη νιασίνης μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες όπως γαστρεντερικά προβλήματα, εξάψεις, ερεθισμό του δέρματος ή ακόμη και καρδιολογικές επιπλοκές. Γι’ αυτό και η χρήση της πρέπει να γίνεται αποκλειστικά υπό ιατρική επίβλεψη.
Μάλιστα, πρόσφατες μελέτες έχουν θέσει υπό αμφισβήτηση την ασφάλεια της μακροχρόνιας ή υψηλής δοσολογίας νιασίνης. Ο Dr. Stanley Hazen αναφέρει ότι ένα υποπροϊόν της νιασίνης, γνωστό ως 4PY, συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών επεισοδίων και φλεγμονής των αγγείων. Σύμφωνα με την έρευνά του, 1 στους 4 συμμετέχοντες σε ΗΠΑ και Ευρώπη παρουσίαζε επίπεδα 4PY αρκετά υψηλά ώστε να διπλασιάζεται ο καρδιαγγειακός κίνδυνος.
Αν αποφασίσετε, κατόπιν συνεννόησης με τον γιατρό σας, να αποφύγετε τα συμπληρώματα υψηλής δόσης, μια πιο ασφαλής εναλλακτική είναι η διατροφική πρόσληψη νιασίνης μέσω τροφών όπως το κοτόπουλο, τα φιστίκια και τα μανιτάρια. Μια πρόσφατη κορεατική μελέτη που εξέτασε περισσότερους από 200.000 ενήλικες έδειξε ότι όσοι καταναλώνουν επαρκή ποσότητα νιασίνης μέσω της διατροφής έχουν χαμηλότερα ποσοστά υπερχοληστερολαιμίας.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι και άλλες βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορεί να έχουν ευεργετική επίδραση. Μια κλινική δοκιμή από το Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η λήψη φολικού οξέος (Β9) και πυριδοξίνης (Β6) για 12 εβδομάδες συνέβαλε στη μείωση της ολικής χοληστερόλης και στην αύξηση των επιπέδων HDL.