ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤα συντηρητικά τροφίμων αυξάνουν τον κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών παθήσεων - Τα...

Τα συντηρητικά τροφίμων αυξάνουν τον κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών παθήσεων – Τα «Ε» που κάνουν τη μεγαλύτερη ζημιά

4 λεπτά ανάγνωσης

Η μεγάλη γαλλική μελέτη NutriNet-Santé, που παρακολούθησε επί οκτώ χρόνια περισσότερους από 112.000 ενήλικες, εντοπίζει συσχέτιση μεταξύ συγκεκριμένων προσθέτων τροφίμων και αυξημένου καρδιαγγειακού κινδύνου.

Νέα ανησυχία για τις επιπτώσεις των συντηρητικών τροφίμων στην υγεία προκαλούν τα αποτελέσματα μιας μεγάλης γαλλικής έρευνας, η οποία συσχετίζει τη συστηματική κατανάλωση ορισμένων προσθέτων τροφίμων με αυξημένο κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών νοσημάτων. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό European Heart Journal και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος NutriNet-Santé, μιας μακροχρόνιας επιδημιολογικής έρευνας που παρακολουθεί από το 2009 τις διατροφικές συνήθειες των Γάλλων πολιτών και τη σχέση τους με την υγεία.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την αμιβανταμάμπη σε προχωρημένους καρκίνους – Πλήρης ανταπόκριση σε ορισμένους ασθενείς

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερους από 112.000 ενήλικες, οι οποίοι κατά την έναρξη της μελέτης δεν παρουσίαζαν γνωστά προβλήματα υγείας. Η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν 42,8 έτη, ενώ σχεδόν το 78% ήταν γυναίκες. Ανά εξάμηνο, οι συμμετέχοντες κατέγραφαν με μεγάλη λεπτομέρεια όλα τα τρόφιμα και ποτά που είχαν καταναλώσει τις τρεις προηγούμενες ημέρες, συμπεριλαμβάνοντας και τις εμπορικές ονομασίες των προϊόντων, ώστε να είναι δυνατή η ταυτοποίηση των προσθέτων που περιείχαν. Η παρακολούθηση διήρκεσε κατά μέσο όρο οκτώ χρόνια. Στο διάστημα αυτό καταγράφηκαν περισσότερα από 5.500 περιστατικά υπέρτασης και περίπου 2.500 καρδιαγγειακά συμβάματα, όπως έμφραγμα του μυοκαρδίου, εγκεφαλικό επεισόδιο και στηθάγχη.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται παγάκια λόγω εντερόκοκκου – Τι είναι το βακτήριο και γιατί ανησυχούν οι αρχές

Οι συμμετέχοντες ταξινομήθηκαν ανάλογα με την έκθεσή τους σε συντηρητικά τροφίμων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, όσοι κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες μη αντιοξειδωτικών συντηρητικών – ουσιών που χρησιμοποιούνται κυρίως για την αναστολή της ανάπτυξης παθογόνων μικροοργανισμών – εμφάνιζαν κατά 29% υψηλότερο κίνδυνο ανάπτυξης υπέρτασης και κατά 16% αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν τις μικρότερες ποσότητες. Παράλληλα, η αυξημένη πρόσληψη αντιοξειδωτικών συντηρητικών, τα οποία προστίθενται στα τρόφιμα για να καθυστερούν την οξείδωση και την αλλοίωση των λιπαρών, συνδέθηκε με 22% υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης υπέρτασης.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Nestlé: Το συγκλονιστικό βίντεο που αποκαλύπτει το περιβαλλοντικό σκάνδαλο με τα θαμμένα πλαστικά της εταιρείας σε γαλλικά δάση

Συνολικά, οι ερευνητές εντόπισαν 58 διαφορετικά συντηρητικά που είχαν καταναλωθεί από τουλάχιστον έναν συμμετέχοντα, ενώ το 99,5% του δείγματος είχε εκτεθεί σε τουλάχιστον ένα από αυτά κατά τα δύο πρώτα χρόνια της μελέτης. Το εύρημα αυτό αναδεικνύει πόσο διαδεδομένη είναι η χρήση των προσθέτων στη σύγχρονη βιομηχανία τροφίμων και πόσο δύσκολη είναι η πλήρης αποφυγή τους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι επιφάνειες του σπιτιού που συγκεντρώνουν τα περισσότερα μικρόβια σύμφωνα με τους γιατρούς

Από τα 17 συντηρητικά που καταναλώθηκαν από τουλάχιστον το 10% του πληθυσμού της μελέτης, οκτώ εμφάνισαν τις ισχυρότερες συσχετίσεις με τα δυσμενή καρδιαγγειακά αποτελέσματα. Πρόκειται για το σορβικό κάλιο (E202), το μεταδιθειώδες κάλιο (E224), το νιτρώδες νάτριο (E250), το ασκορβικό οξύ ή βιταμίνη C (E300), το ασκορβικό νάτριο (E301), το ερυθορβικό νάτριο (E316), το κιτρικό οξύ (E330) και το εκχύλισμα δενδρολίβανου (E392). Ειδικότερα, το ασκορβικό οξύ συσχετίστηκε και με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ωστόσο ότι η έρευνα είναι παρατηρητική. Αυτό σημαίνει ότι καταγράφει συσχετίσεις μεταξύ της κατανάλωσης συγκεκριμένων ουσιών και της εμφάνισης ασθενειών, χωρίς να μπορεί να αποδείξει άμεση σχέση αιτίου και αποτελέσματος. Είναι πιθανό να υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τα αποτελέσματα, παρά τις στατιστικές προσαρμογές που πραγματοποιήθηκαν.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Απορρυπαντικά: Μήπως μας «κοροϊδεύουν» οι οικονομικές και XL συσκευασίες;

Παρά τους περιορισμούς αυτούς, οι συγγραφείς θεωρούν ότι τα ευρήματα δικαιολογούν την επανεξέταση των υφιστάμενων αξιολογήσεων ασφαλείας από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, όπως η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) και η Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA). Υποστηρίζουν ότι οι αξιολογήσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα και τις πραγματικές συνθήκες έκθεσης των καταναλωτών.

Παράλληλα, οι ερευνητές τονίζουν τη σημασία μιας διατροφής που βασίζεται περισσότερο σε φρέσκα και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα. Η προτίμηση σε απλά γεύματα που παρασκευάζονται στο σπίτι με βασικά συστατικά θεωρείται ένας πρακτικός τρόπος περιορισμού της πρόσληψης προσθέτων και συντηρητικών, χωρίς να απαιτείται η πλήρης αποφυγή τους, κάτι που στη σημερινή διατροφική πραγματικότητα είναι εξαιρετικά δύσκολο.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος