Τετάρτη, 21 Φεβρουαρίου, 2024
10.9 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Τι είναι η δίαιτα του Ατλαντικού και πως μπορεί να μειώσει το Μεταβολικό σύνδρομο

ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤι είναι η δίαιτα του Ατλαντικού και πως μπορεί να μειώσει το Μεταβολικό σύνδρομο
spot_img

Η δίαιτα του Ατλαντικού ως πιθανή λύση για ασθένειες που σχετίζονται με τη διατροφή και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

    Ενώ η παραδοσιακή διατροφή του Ατλαντικού μείωσε σημαντικά τη συχνότητα του μεταβολικού συνδρόμου, δεν άλλαξε σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα, έδειξαν τα αποτελέσματα νέας μελέτης που πραγματοποιήθηκε από Ισπανούς ερευνητές και δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open. 

Τι είναι η δίαιτα του Ατλαντικού

Η νότια ευρωπαϊκή ατλαντική δίαιτα (γνωστή εν συντομία ως SEAD) είναι το παραδοσιακό διατροφικό πρότυπο του μεγαλύτερου μέρους της Πορτογαλίας, και της βόρειας, αλλά και της βορειοδυτικής Ισπανίας. Εστιάζει επίσης σε φυσικά, τοπικά, εποχιακά και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα όπως και η Μεσογειακή διατροφή. Περιλαμβάνει πληθώρα φρέσκων φρούτων, λαχανικών και δημητριακών ολικής αλέσεως, αλλά εστιάζει περισσότερο στα ψάρια σε σχέση με την Μεσογειακή διατροφή. Χρησιμοποιεί επίσης το ελαιόλαδο ως κύριο μαγειρικό λίπος και καρυκεύματα, αλλά, από την άλλη πλευρά, δίνει μεγαλύτερη σημασία σε άλλα ζωικά προϊόντα που είναι δευτερεύοντα στη μεσογειακή διατροφή. Μιλάμε κυρίως για γάλα και όλα τα είδη γαλακτοκομικών προϊόντων (όπως γιαούρτια και τυριά), αλλά και για βόειο κρέας, χοιρινό και άλλα κρέατα όπως το κυνήγι. Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται ότι η δίαιτα του Ατλαντικού αγκαλιάζει πολλές από τις αρχές της μεσογειακής διατροφής, αλλά οδηγεί τα πράγματα στο επόμενο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένου ενός ευρύτερου φάσματος προϊόντων και μεθόδων μαγειρέματος.

Τα ευρήματα της νέας μελέτης

Η παγκόσμια αλλαγή στις δίαιτες θέτει προκλήσεις για την ανθρώπινη και περιβαλλοντική υγεία, καθιστώντας αναγκαία μια κίνηση προς βιώσιμα, υγιεινά διατροφικά πρότυπα για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής (SDG 13) και τη μείωση των μη μεταδοτικών ασθενειών. Παραδοσιακές δίαιτες όπως η δίαιτα του Ατλαντικού, παρόμοια με τη μεσογειακή διατροφή, προσφέρουν πολλά υποσχόμενα οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον.

   Στην μελέτη συμμετείχαν 574 ενήλικες ισπανικής καταγωγής και καυκάσιας καταγωγής που ζούσαν σε οικογενειακές μονάδες με ≥2 μέλη στην ηλικιακή ομάδα 3 έως 85 ετών. Η διατροφική παρέμβαση έδωσε έμφαση στα φρέσκα, τοπικά και ελάχιστα επεξεργασμένα εποχιακά τρόφιμα, όπως φρούτα, λαχανικά, φασόλια, δημητριακά ολικής αλέσεως και ελαιόλαδο. Υψηλές ποσότητες ψαριών και θαλασσινών, συνοδευόμενες από τροφές με βάση το άμυλο, ξηρά φρούτα, τυρί, γάλα και μέτρια πρόσληψη κρέατος και κρασιού χαρακτήριζαν τη δίαιτα του Ατλαντικού. 

   Σε παρακολούθηση 6 μηνών, η ομάδα παρέμβασης έδειξε σημαντική μείωση των περιστατικών του Μεταβολικού Συνδρόμου σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου. Αν και ο συνολικός επιπολασμός του Συνδρόμου δεν μειώθηκε σημαντικά σε ολόκληρο το δείγμα, η ομάδα παρέμβασης εμφάνισε μειωμένο κίνδυνο για παχυσαρκία και χοληστερόλη. Η περίμετρος της μέσης μειώθηκε σημαντικά στην ομάδα παρέμβασης, ενώ οι μεταβολές της αρτηριακής πίεσης δεν ήταν σημαντικές. Οι συμμετέχοντες στην ομάδα παρέμβασης είχαν περίπου 42% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ένα επιπλέον σύνθετο Μεταβολικό Σύνδρομο.

    Η ανάλυση των επιπτώσεων του κλίματος έδειξε ότι τόσο η ομάδα ελέγχου όσο και η ομάδα παρέμβασης παρουσίασαν μείωση στις βαθμολογίες του αποτυπώματος άνθρακα χωρίς σημαντική διαφορά. Η ανάλυση ευαισθησίας επιβεβαίωσε παρόμοια αποτελέσματα.

   Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία μιας παραδοσιακής, οικογενειακής διατροφικής παρέμβασης για τη πιθανή μείωση της συχνότητας εμφάνισης Μεταβολικού Συνδρόμου. Απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την κατανόηση και εξέταση των υποκείμενων μηχανισμών και την επέκταση της δυνατότητας εφαρμογής αυτών των ευρημάτων σε διαφορετικούς πληθυσμούς, λαμβάνοντας υπόψη τις περιφερειακές, πολιτισμικές και διατροφικές διαφορές.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

spot_img

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Προσοχή: Και άλλη δημοφιλής και δυνητικά επικίνδυνη σοκολάτα κυκλοφορεί στην Ελλάδα

Ειδοποίηση RASFF σε 9 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα για επικίνδυνη σοκολάτα.

Προσοχή: Ειδοποίηση από την mattilsynet για επικίνδυνο τσάι για έγκυες και όσες θέλουν να κάνουν παιδί

Στην Ελλάδα διαφημίζεται ως χαλαρωτικό και ιδανικό για την αντιμετώπιση του στρες.

Πάτρα: Δρακόντεια μέτρα για ασφάλεια τροφίμων και αισχροκέρδεια στο καρναβάλι

Μπαράζ ελέγχων σε τρόφιμα και ποτά – Απαγορεύτηκαν οι υπαίθριες ψησταριές.
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα