Οι διαφορές στη διατροφή και την ευαισθησία στην ινσουλίνη
Καθώς μεγαλώνουμε, ο μεταβολισμός επιβραδύνεται, μια διαδικασία που επιδεινώνεται από την κακή διατροφή. Μια πρόσφατη μελέτη στο περιοδικό Nutrients, η οποία εξέτασε τη σχέση μεταξύ διατροφής και διαφόρων μεταβολικών δεικτών σε ηλικιωμένους, αποκάλυψε εντυπωσιακές διαφορές ανάλογα με το φύλο. Η διατήρηση υγιών επιπέδων γλυκόζης στο αίμα είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση ασθενειών όπως ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιαγγειακές παθήσεις, οι οποίες επιδεινώνονται με την ηλικία.
Η μελέτη, που ανέλυσε δεδομένα από υγιείς ηλικιωμένους, εντόπισε σαφή μοτίβα. Στους άνδρες, η υψηλότερη κατανάλωση φυτικής πρωτεΐνης και δημητριακών ολικής άλεσης συνδέθηκε με καλύτερη ευαισθησία στην ινσουλίνη. Αρκετά φυτικής προέλευσης θρεπτικά συστατικά, όπως η ινοσιτόλη, το φυτικό οξύ, το οξαλικό οξύ και η βιταμίνη Ε, συσχετίστηκαν θετικά με την ευαισθησία στην ινσουλίνη, ενώ αντίθετα, η αυξημένη πρόσληψη επεξεργασμένων δημητριακών και ορισμένων ζωικών λιπών μείωνε την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Η μεγαλύτερη κατανάλωση φυτικών θρεπτικών συστατικών συνδέθηκε επίσης με χαμηλότερο ποσοστό κοιλιακού λίπους και η αντίσταση στην ινσουλίνη στους άνδρες συνδέθηκε με υψηλότερη πρόσληψη ολικών και τρανς λιπαρών, αναδεικνύοντας τον μεταβολικό αντίκτυπο της ποιότητας του διατροφικού λίπους.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνα απορρυπαντικά και καλλυντικά: Στη δημοσιότητα η «καυτή» λίστα – Πώς θα τα αναγνωρίσετε
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα θαλασσινά με τις υψηλότερες συγκεντρώσεις τοξικού υδραργύρου στην αγορά – Αποκαλύψεις από 74 μελέτες
Στις γυναίκες, η υψηλότερη κατανάλωση αλκοόλ (κυρίως κρασιού) ή ξυλιτόλης (γλυκαντικό) συσχετίστηκε αρχικά με μεγαλύτερη ευαισθησία στην ινσουλίνη. Ωστόσο, αυτή η συσχέτιση δεν παρέμεινε στατιστικά σημαντική μετά από περαιτέρω προσαρμογές, υποδηλώνοντας ότι το όφελος μπορεί να αντικατοπτρίζει ευρύτερες διατροφικές συνήθειες, όπως η ταυτόχρονη κατανάλωση φρούτων πλούσιων σε αντιοξειδωτικά. Η αντίσταση στην ινσουλίνη στις γυναίκες συνδέθηκε κυρίως με υψηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ), τονίζοντας τον ρόλο της εναπόθεσης λίπους, ενώ λιγότερη εναπόθεση κοιλιακού λίπους παρατηρήθηκε με αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης και ασβεστίου.
Τα προκαταρκτικά αυτά ευρήματα υποδηλώνουν ότι μια πλούσια σε φυτικά στοιχεία διατροφή συνδέεται με βελτιωμένη μεταβολική υγεία στους άνδρες, οδηγώντας σε αυξημένη ευαισθησία στην ινσουλίνη. Για τις γυναίκες, η συσχέτιση ήταν αρχικά με τη μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, αλλά αυτό πιθανότατα αντικατοπτρίζει συνολικά καλύτερα διατροφικά μοτίβα. Χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για την επικύρωση αυτών των διαφορών και για την καλύτερη κατανόηση των διατροφικών προτύπων που υποστηρίζουν τον μεταβολισμό με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με το φύλο.