Για όσους πάσχουν από τροφικές αλλεργίες και τις οικογένειές τους, η επισήμανση των τροφικών αλλεργιογόνων είναι κρίσιμη για την υγεία, την ασφάλεια και την ευημερία τους. Δεν υπάρχει θεραπεία για τις τροφικές αλλεργίες, επομένως η αυστηρή αποφυγή του αλλεργιογόνου είναι ο μόνος τρόπος για να αποφευχθεί μια αντίδραση. Συνεπώς η σημασία της διαφανούς και ακριβούς επισήμανσης των αλλεργιογόνων τροφίμων δεν μπορεί να αγνοηθεί. Πάνω από 17 εκατομμύρια Ευρωπαίοι έχουν τροφικές αλλεργίες. Ο αριθμός των κάτω των 25 ετών που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία ανέρχεται σε 3,5 εκατομμύρια, ενώ τα παιδιά με αλλεργίες αυξάνονται διαρκώς. Οι αλλεργικές αντιδράσεις στα παιδιά προκαλούνται κατά κύριο λόγο από αυγά, φιστίκια, αγελαδινό γάλα, ψάρια και ξηρούς καρπούς, ενώ οι αλλεργικές αντιδράσεις στους ενήλικους προκαλούνται, σε ποσοστό 50%, από μπανάνες, ανανά, αχλάδια, κεράσια, φράουλες, σέλινο, καρότα και αρωματικά φυτά, καθώς και από διάφορους ξηρούς καρπούς και φιστίκια.
Η τροφική αλλεργία εμφανίζεται όταν το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος βλέπει ένα συγκεκριμένο τρόφιμο ως επιβλαβές και αντιδρά προκαλώντας συμπτώματα. Αυτή είναι μια αλλεργική αντίδραση. Οι αλλεργικές αντιδράσεις μπορεί να αφορούν το δέρμα, το στόμα, τα μάτια, τους πνεύμονες, την καρδιά, το έντερο και τον εγκέφαλο. Μια σοβαρή αλλεργική αντίδραση γνωστή ως αναφυλαξία μπορεί να είναι απειλητική για τη ζωή.
Οι τροφικές αλλεργίες έχουν αυξηθεί τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Αν και οι ερευνητές δεν γνωρίζουν με βεβαιότητα τι προκάλεσε αυτή την αύξηση, επικρατεί η άποψη ότι έπαιξαν ρόλο οι οδηγίες για τη διατροφή των βρεφών. Πριν από είκοσι χρόνια, οι κατευθυντήριες γραμμές συνιστούσαν στους γονείς να περιμένουν μέχρι τα παιδιά να γίνουν τριών ετών πριν εισάγουν στη διατροφή τους τα φιστίκια ή άλλα κοινά τροφικά αλλεργιογόνα, εάν υπήρχε κληρονομική προδιάθεση. Στη συνέχεια, οι γονείς υιοθέτησαν αυτές τις οδηγίες και τα ποσοστά τροφικών αλλεργιών αυξήθηκαν. Οι κατευθυντήριες γραμμές έχουν αλλάξει έκτοτε για να προτείνουν την έγκαιρη εισαγωγή αλλεργιογόνων στη διατροφή ενός βρέφους για να προσπαθήσουν να αποτρέψουν την ανάπτυξη τροφικής αλλεργίας, αλλά η σημαντική αύξηση είχε ήδη συμβεί.
Αφού έχουν αυξηθεί οι τροφικές αλλεργίες επόμενο είναι να έχουν αυξηθεί και τα άτομα που διαχειρίζονται όσους πάσχουν από τροφικές αλλεργίες σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία. Με στόχο την καλύτερη κατανόηση της κοινωνικής, συναισθηματικής, σωματικής και οικονομικής επιβάρυνσης των τροφικών αλλεργιών σε ασθενείς και οικογένειες, το Asthma and Allergy Foundation of America (AAFA) διεξήγαγε μια έρευνα ασθενών το 2019 με τίτλο « Η ζωή μου με την τροφική αλλεργία».
Η έρευνα διαπίστωσε ότι τα συναισθηματικά και κοινωνικά βάρη των τροφικών αλλεργιών είναι δυσβάσταχτα για τους γονείς παιδιών με τροφικές αλλεργίες. Το φαγητό είναι θεμελιώδες μέρος της ζωής και οι οικογένειες που ζουν με τροφική αλλεργία πρέπει να είναι συνεχώς σε επαγρύπνηση για να κρατούν το παιδί ασφαλές. Ο φόβος της αναφυλαξίας μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στα παιδιά και στους φροντιστές τους.
Υπάρχουν επίσης σημαντικές οικονομικές και χρονικές επιβαρύνσεις που σχετίζονται με τη διαχείριση των τροφικών αλλεργιών. Η έρευνα της AAFA βρήκε ότι τα πιο επαχθή οικονομικά και χρονικά βάρη που σχετίζονται με τα ασφαλή τρόφιμα περιλάμβαναν το κόστος των ειδικών τροφίμων, τον χρόνο που αφιερώθηκε για ψώνια, τον χρόνο που αφιερώθηκε στην κλήση κατασκευαστών και τον χρόνο πρόσβασης σε εξειδικευμένα καταστήματα.
Αυτές οι επιβαρύνσεις πηγάζουν από το γεγονός ότι τα άτομα με τροφικές αλλεργίες και οι οικογένειές τους πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς τι περιέχει το φαγητό τους για να γνωρίζουν ότι είναι ασφαλές. Υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες για την προσέλκυση του καταναλωτή που γνωρίζει την αλλεργία και η επισήμανση των αλλεργιογόνων τροφίμων βρίσκεται στον πυρήνα της.
Υπάρχουν νόμοι για την επισήμανση των αλλεργιογόνων τροφίμων και την προστασία των καταναλωτών που απαιτούν τα κύρια αλλεργιογόνα τροφίμων να αναφέρονται σε απλή γλώσσα είτε στην ενότητα συστατικών είτε σε δήλωση «περιέχει» σε μια ετικέτα συσκευασμένων τροφίμων.
Αν και είναι υποχρεωτική, η σαφής επισήμανση των 14 σημαντικότερων αλλεργιογόνων, περισσότερα από 170 τρόφιμα έχουν αναγνωριστεί ως πυροδοτητές τροφικής αλλεργίας. Δεν υπάρχει καμία προσδοκία ότι όλα τα τρόφιμα που είναι γνωστό ότι προκαλούν αλλεργία πρέπει να επισημαίνονται με τον ίδιο τρόπο όπως τα 14 κορυφαία αλλεργιογόνα ούτε να υπόκεινται στα ίδια προγράμματα ελέγχου των αλλεργιογόνων, αλλά οι κατασκευαστές θα πρέπει να βλέπουν την απλή, διαφανή σήμανση ως ευκαιρία στην αγορά. Η νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με την παροχή πληροφοριών στα τρόφιμα (γνωστή ως «κανονισμός FIC») καθιστά υποχρεωτική την παροχή πληροφοριών για τυχόν αλλεργιογόνα στους συστατικούς όλων των προσυσκευασμένων τροφίμων. Τα 14 πιο συνηθισμένα τροφικά αλλεργιογόνα πρέπει να επισημαίνονται με ειδική γραμματοσειρά, μορφή ή χρώμα στο φόντο.
Τα 14 αλλεργιογόνα που είναι υποχρεωτικό να αναγράφονται στις ετικέτες τροφίμων που κυκλοφορούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι:
- ΓΛΟΥΤΕΝΗ / ΑΛΕΥΡΙ ΣΙΤΟΥ: Δημητριακά που περιέχουν γλουτένη, δηλαδή: σιτάρι, σίκαλη, κριθάρι, βρώμη, όλυρα, σιτηρό kamut ή υβριδικές ποικιλίες
- ΓΑΡΙΔΕΣ / ΚΑΒΟΥΡΙΑ: Καρκινοειδή και προϊόντα με βάση τα καρκινοειδή
- ΑΥΓΑ: Αυγά και προϊόντα με βάση τα αυγά
- ΨΑΡΙΑ: Ψάρια και προϊόντα με βάση τα ψάρια
- ΦΙΣΤΙΚΙΑ: αραχίδες (αράπικα φιστίκια) και προϊόντα με βάση τις αραχίδες
- ΣΟΓΙΑ: Σόγια και προϊόντα με βάση τη σόγια
- ΓΑΛΑ / ΤΥΡΙ: Γάλα και προϊόντα με βάση το γάλα (συμπεριλαμβανομένης της λακτόζης)
- ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ: Καρποί με κέλυφος
- ΣΕΛΙΝΟ: Σέλινο και προϊόντα με βάση το σέλινο
- ΜΟΥΣΤΑΡΔΑ: Σινάπι και προϊόντα με βάση το σινάπι.
- ΣΟΥΣΑΜΙ: Σπόροι σησαμιού και προϊόντα με βάση τους σπόρους σησαμιού
- ΘΕΙΩΔΗ: Το διοξείδιο του θείου και οι θειώδεις ενώσεις σε συγκεντρώσεις άνω των 10 mg/kg ή 10 mg/litre εκπεφρασμένα ως SO2
- ΛΟΥΠΙΝΟ: Λούπινο και προϊόντα με βάση το λούπινο
- ΜΑΛΑΚΙΑ / ΧΤΑΠΟΔΙ ΣΟΥΠΙΑ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ: Μαλάκια και προϊόντα με βάση τα μαλάκια
Για την Ευρωπαϊκή οδηγία σχετικά με την επισήμανση αλλργιογόνων πατήστε ΕΔΩ
Πώς μπορούν να βοηθήσουν οι κατασκευαστές;
Η πίστη στη μάρκα είναι πολύ υψηλή μεταξύ των καταναλωτών που γνωρίζουν τις αλλεργίες, επειδή η εύρεση ασφαλών τροφίμων είναι τόσο δύσκολη και υπάρχει έλλειψη επιλογής. Ολόκληρα νοικοκυριά επίσης συχνά αποφεύγουν ένα αλλεργιογόνο τόσο για να εξασφαλίσουν ασφάλεια όσο και για να αυξήσουν την ευκολία. Η προετοιμασία διαφορετικών, ασφαλών γευμάτων αυξάνει το βάρος της τροφικής αλλεργίας και συχνά αποφεύγεται. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για νοικοκυριά με πολλά παιδιά.
Τι μπορούν να κάνουν οι κατασκευαστές για να προσελκύσουν τον καταναλωτή με αλλεργία
Προσπαθήστε για σαφείς, διαφανείς, ευανάγνωστες ετικέτες.
Η ανάγνωση μιας ετικέτας τροφίμων δεν πρέπει να… “απαιτεί πτυχίο χημείας”. Χρησιμοποιήστε απλή γλώσσα και αποκαλύψτε όσο το δυνατόν περισσότερα για να διαβεβαιώσετε τους καταναλωτές με τροφικές αλλεργίες ότι το προϊόν σας είναι ασφαλές. Οι πιο διαφανείς ετικέτες θα οδηγήσουν σε πιστούς καταναλωτές. Σύμφωνα και με τον Ευρωπαϊκό κανονισμό οι πληροφορίες που παρέχονται στους καταναλωτές πρέπει να είναι ακριβείς, ευδιάκριτες και κατανοητές, μη παραπλανητικές και ανεξίτηλες.
Αυξήστε τη διαθεσιμότητα πληροφοριών προϊόντων και αλλεργιογόνων στο διαδίκτυο και στα σημεία πώλησης από διαδικτυακούς λιανοπωλητές.
Η πλοήγηση στις ηλεκτρονικές αγορές τροφίμων για την εύρεση ασφαλών τροφίμων είναι μια απογοητευτική πρόκληση που ενισχύεται από την πανδημία COVID-19. Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν είδη παντοπωλείου έχει αλλάξει, και επομένως, πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος που τα πουλά η βιομηχανία. Η πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες για τα αλλεργιογόνα στο διαδίκτυο είναι πιο επίκαιρη και απαραίτητη από ποτέ.
Συνεργαστείτε με ομάδες υποστήριξης ασθενών με τροφικές αλλεργίες.
Οι καταναλωτές που γνωρίζουν τις αλλεργίες θέλουν να αγοράζουν περισσότερα τρόφιμα και να έχουν περισσότερες επιλογές. Συνεργαζόμενοι με ομάδες ασθενών, οι κατασκευαστές μπορούν να εξερευνήσουν τις τρέχουσες ανεκπλήρωτες ανάγκες αυτών των καταναλωτών και να βρουν αποτελεσματικούς τρόπους για να αποκαλύψουν τις απαραίτητες πληροφορίες προϊόντων με τρόπο που να μειώνει τα βάρη και για τα δύο μέρη.
Πηγές: europa.eu
what-europe-does-for-me.eu/
newfoodmagazine.com