cibum team
Το γρήγορο φαγητό έχει εξελιχθεί σε μια βιομηχανία που έχει ευρεία επιρροή στο τι και πώς τρώμε. Η αρχική ιδέα πίσω από το γρήγορο φαγητό είναι να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα, επιτρέποντας στους ανθρώπους να τελειώσουν γρήγορα ένα γεύμα, ώστε να μπορούν να προχωρήσουν σε άλλα θέματα. Οι ερευνητές, ωστόσο, έχουν διαπιστώσει ότι ακόμα και η απλή έκθεση σε fast food και σχετικά σύμβολα μπορεί να κάνει τους ανθρώπους ανυπόμονους, αυξάνοντας την προτίμηση για προϊόντα εξοικονόμησης χρόνου και μειώνοντας την προθυμία για αποταμίευση.
ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Τορόντο Chen-Bo Zhong, PhD, και Sanford E. DeVoe, PhD, διεξήγαγαν τρία πειράματα πριν καταλήξουν σε αυτό το συμπέρασμα σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε στο Psychological Science.
Το πρώτο πείραμα διαπίστωσε ότι η έκθεση σε σύμβολα σχετιζόμενα με fast food, αυξάνει την ταχύτητα ανάγνωσης, ακόμα και όταν δεν υπάρχει πίεση για να διαβάσουμε γρήγορα. Στο πείραμα, ανέθεσαν τυχαία σε 57 φοιτητές να κοιτάξουν το κέντρο μιας οθόνης υπολογιστή, αγνοώντας τις γωνίες της οθόνης. Εκείνοι της ομάδας fast-food εκτέθηκαν σε λογότυπα γρήγορου φαγητού, τα οποία αναβόσβηναν στις γωνίες των υπολογιστών με ταχύτητα, τόσο γρήγορα που οι συμμετέχοντες δεν μπορούσαν συνειδητά να αναγνωρίσουν αυτό που είδαν. Στη συνέχεια, όταν ζητήθηκε από όλες τις ομάδες να αναγνώσουν ένα απόσπασμα, εκείνοι που εκτέθηκαν στα λογότυπα είχαν μεγαλύτερη ταχύτητα ανάγνωσης.
Σε ένα δεύτερο πείραμα, οι ερευνητές ζήτησαν από 91 συμμετέχοντες είτε να θυμηθούν μια φορά που είχαν ένα γεύμα γρήγορου φαγητού, είτε την τελευταία φορά που πήγαν να αγοράσουν τρόφιμα. Εν συνεχεία τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν τη σκοπιμότητα οκτώ προϊόντων, τα μισά εκ των οποίων αφορούσαν εξοικονόμηση χρόνου (όπως συνδυασμένο σαμπουάν / μαλακτικό) και τα μισά όχι (όπως κανονικό σαμπουάν). Εκείνοι που κλήθηκαν να θυμηθούν το τελευταίο τους γεύμα fast-food, επιθυμούσαν τα προϊόντα εξοικονόμησης χρόνου περισσότερο από εκείνους που κλήθηκαν να ανακαλέσουν στην μνήμη τους τα ψώνια τροφίμων.
Στο τρίτο πείραμα, ζητήθηκε από 58 συμμετέχοντες να αξιολογήσουν την αισθητική των λογοτύπων είτε από αλυσίδες fast-food (McDonald’s και KFC) είτε από φθηνά εστιατόρια. Στη συνέχεια, οι ερευνητές ρώτησαν την άποψη των συμμετεχόντων σχετικά με την εξοικονόμηση χρημάτων. Η εξοικονόμηση χρημάτων σχετίζεται με την μελλοντική επιβράβευση, συνεπάγεται καθυστέρηση λοιπόν. Εκείνοι που ερωτήθηκαν σχετικά με τα λογότυπα στα fast-food προτίμησαν την άμεση πληρωμή με λιγότερα λεφτά, παρά την αποταμίευση, σε σχέση με την άλλη ομάδα.
Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι είναι αδύνατο να γνωρίζουμε αν το γρήγορο φαγητό προκάλεσε εν μέρει την αξία για την αποδοτικότητα του χρόνου στον πολιτισμό μας ή είναι απλώς συνέπεια αυτού, αλλά είναι σαφές από τα ευρήματά τους ότι η έκθεση στο γρήγορο φαγητό ενισχύει την έμφαση στην ανυπομονησία και την άμεση ικανοποίηση. «Δεδομένου του ρόλου που διαδραμάτισε η οικονομική ανυπομονησία στην τρέχουσα οικονομική κρίση», λέει ο Chen-Bo Zhong, «οι συνέπειες του γρήγορου φαγητού δεν είναι μόνο οι θερμίδες αλλά επηρεάζουν επίσης την καθημερινή μας ψυχολογία και συμπεριφορά σε ένα ευρύτερο σύνολο τομέων»