Μελέτη διαπιστώνει αυξανόμενη καταναλωτική απαξίωση και σημαντικές αλλαγές στους κοινωνικούς κανόνες και τις στάσεις σχετικά με το πόσο υγιεινά είναι τα αναψυκτικά.
Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που τα τσιγάρα και τα αναψυκτικά ήταν τα πιο δημοφιλή προϊόντα των καταστημάτων ψιλικών, τα οποία εξυμνούνταν στις ταινίες και διατίθεντο σε όλους. Στη συνέχεια, οι νομοθέτες και οι ψηφοφόροι αύξησαν τους φόρους στα τσιγάρα και εκατομμύρια δολάρια πήγαν σε εκστρατείες δημόσιας εκπαίδευσης σχετικά με τις βλάβες του καπνίσματος. Δεκαετίες ειδησεογραφικής κάλυψης εξιστόρησαν πόσο εθιστικά και επικίνδυνα ήταν τα τσιγάρα και τα τεράστια βήματα που έκαναν οι εταιρείες για να κρύψουν τους κινδύνους και να προσελκύσουν περισσότερους χρήστες. Το αποτέλεσμα: μια ριζική αλλαγή των κοινωνικών κανόνων που κατέστησε λιγότερο αποδεκτό το κάπνισμα και ώθησε τη χρήση του τσιγάρου σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ειδικά μεταξύ των ανηλίκων.
Τώρα νέα έρευνα στο UC Berkeley δείχνει ότι τα αναψυκτικά μπορεί να ακολουθούν παρόμοια πορεία. Ο πρώτος φόρος αναψυκτικών στην πόλη του Μπέρκλεϋ πριν από μια δεκαετία, μαζί με τις πιο πρόσφατες φορολογικές αυξήσεις στην περιοχή Bay για τα ποτά με ζάχαρη, δεν οδήγησαν μόνο σε μειωμένες πωλήσεις. Συσχετίζονται επίσης με σημαντικές αλλαγές στα κοινωνικά πρότυπα και στάσεις σχετικά με την υγιεινή των γλυκών αναψυκτικών, είπε η Kristine A. Madsen, καθηγήτρια στο UC Berkeley’s School of Public Health και ανώτερη συγγραφέας μιας εργασίας που δημοσιεύτηκε στις 25 Νοεμβρίου στο περιοδικό BMC Public Health .
Σε διάστημα λίγων μόλις ετών, οι φόροι σε συνδυασμό με τη σημαντική προσοχή των μέσων ενημέρωσης επηρέασαν σημαντικά τη συνολική αντίληψη του κοινού για τα ποτά με ζάχαρη, τα οποία περιλαμβάνουν αναψυκτικά, ορισμένους χυμούς και αθλητικά ποτά. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι οι υπεύθυνοι εστιατορίων σύμφωνα με μελέτη που είχε δημοσιεύσει το cibum.gr, λένε ότι περισσότεροι πελάτες (55%) επιλέγουν να πίνουν νερό αντί να παραγγείλουν άλλα ποτά.
“Οι κοινωνικοί κανόνες είναι πραγματικά ισχυροί. Η σημαντική αλλαγή που είδαμε στον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται οι άνθρωποι για τα ζαχαρούχα ποτά δείχνει τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε”, είπε ο Madsen. “Θα μπορούσαμε να ξανασκεφτούμε ένα πιο υγιεινό σύστημα διατροφής. Ξεκινά με τους ανθρώπους να σκέφτονται, “Γιατί να πίνουν τόσα αναψυκτικά;” Αλλά τι θα γινόταν αν λέγαμε επίσης: “Γιατί τα περισσότερα από τα τρόφιμα στα σουπερμάρκετ, δεν είναι υγιεινά;”
Η Μάντσεν και οι συνεργάτες της από το UC San Francisco και το UC Davis ανέλυσαν έρευνες από 9.128 άτομα που ζουν σε γειτονιές χαμηλότερου εισοδήματος στο Μπέρκλεϊ, στο Όκλαντ, στο Σαν Φρανσίσκο και στο Ρίτσμοντ. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το 2016 έως το 2019 και το 2021, μελέτησαν τις τάσεις από έτος σε έτος στην αντίληψη των ανθρώπων για τα ποτά με ζάχαρη.
Ήθελαν να καταλάβουν πώς οι τέσσερις φόροι, μπορεί να επηρέασαν τους κοινωνικούς κανόνες γύρω από τα ζαχαρούχα ποτά — τους άγραφους και συχνά άρρητους κανόνες που επηρεάζουν τα τρόφιμα και τα ποτά που αγοράζουμε, τα ρούχα που φοράμε και τις συνήθειές μας στο δείπνο. Αν και τα κοινωνικά πρότυπα δεν είναι ορατά, είναι απίστευτα ισχυρές δυνάμεις στις πράξεις και τις συμπεριφορές μας. Απλώς ρωτήστε οποιονδήποτε έχει αγοράσει κάτι, αφού το προώθησε κάποιος επιρροής στο TikTok ή στο Instagram.
Οι ερευνητές έκαναν ερωτήσεις σχετικά με το πόσο συχνά οι άνθρωποι πίστευαν ότι οι γείτονές τους έπιναν αναψυκτικά, αθλητικά ποτά και φρουτώδη ποτά. Οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν επίσης πόσο υγιεινά ήταν πολλά ποτά, γεγονός που μετέφερε τη δική τους στάση σχετικά με τα ποτά.
Οι ερευνητές βρήκαν μείωση 28% στην κοινωνική αποδοχή της κατανάλωσης ποτών με ζάχαρη.
Στο Όκλαντ, οι θετικές αντιλήψεις για την κατανάλωση αθλητικών ποτών από τους συνομηλίκους μειώθηκαν μετά την αύξηση των φόρων, σε σχέση με άλλες πόλεις. Ομοίως, στο Σαν Φρανσίσκο, οι στάσεις σχετικά με την υγιεινή των ποτών φρούτων με ζάχαρη μειώθηκαν επίσης. Με άλλα λόγια, οι άνθρωποι πίστευαν ότι οι γείτονές τους δεν έπιναν τόσα ποτά με ζάχαρη, γεγονός που επηρέασε το δικό τους ενδιαφέρον για την κατανάλωση σόδας, χυμών και αθλητικών ποτών.
Η έρευνα είναι η πιο πρόσφατη από το UC Berkeley που εξετάζει πώς άλλαξαν τα πρότυπα κατανάλωσης τη δεκαετία από τότε που το Μπέρκλεϊ εφάρμοσε τον πρώτο φόρο αναψυκτικών στη χώρα. Μια μελέτη του 2016 διαπίστωσε μείωση της κατανάλωσης αναψυκτικών και αύξηση των καταναλωτών που στρέφονται στο νερό. Έρευνα το 2019 κατέγραψε μια απότομη μείωση των ανθρώπων που στρέφονται στα ποτά με ζάχαρη. Και νωρίτερα φέτος, οι ερευνητές του Μπέρκλεϋ τεκμηρίωσαν ότι οι αγορές ποτών με ζάχαρη μειώθηκαν δραματικά και σταθερά σε πέντε μεγάλες αμερικανικές πόλεις μετά την επιβολή φόρων.
«Αν αλλάξουμε τις συμπεριφορές μας, το περιβάλλον ακολουθεί», είπε η Μάντσεν. «Ενώ η πολιτική είναι πραγματικά σημαντική και είναι απίστευτα σημαντική, εμείς ως άτομα πρέπει να υποστηρίξουμε ένα πιο υγιεινό σύστημα διατροφής»
Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια – Μπέρκλεϋ .
Αναφορά: Emily Altman, Dean Schillinger, Sofia Villas-Boas, Laura Schmidt, Jennifer Falbe, Kristine A. Madsen. Αποσυναρμολόγηση της κατανάλωσης ποτών με ζάχαρη: επιπτώσεις των φορολογικών μέτρων στους κοινωνικούς κανόνες και συμπεριφορές στην περιοχή του κόλπου της Καλιφόρνια . BMC Public Health , 2024; 24 (1) DOI: 10.1186/s12889-024-20781-6