Τι αποκαλύπτει έκθεση της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας για την ακρίβεια την κερδοσκοπία και το καλάθι του νοικοκυριού.
Η αγωνία των Ελλήνων για το αυξανόμενο κόστος ζωής ξεπερνά κάθε άλλη χώρα, αλλά και κάθε προηγούμενο, αγγίζοντας το ιστορικό 100% – ένα ποσοστό που δεν έχει ξανακάνει την εμφάνισή του στα μέχρι τώρα αποτελέσματα. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει έρευνα της Ένωσης Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας με θέμα την καταπολέμηση της ακρίβειας και της Κερδοσκοπίας και το πόσο αποτελεσματικό είναι το “καλάθι του νοικοκυριού”.
Είναι δε χαρακτηριστικό όπως αναφέρει η έκθεση, ότι η αγωνία αυτή που καταγράφηκε το Φθινόπωρο του 2022, έχει καταλήξει να είναι η καθημερινή πραγματικότητα των καταναλωτών τον χειμώνα 2022-2023 και μάλιστα με ακόμα πιο δυσμενή αποτελέσματα για τα ελληνικά νοικοκυριά.
Όσον αφορά στο καλάθι του νοικοκυριού η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος το χαρακτηρίζει ως μία θετική ενέργεια η οποία όμως δεν λειτούργησε. Σύμφωνα με την ΕΕΚΕ ούτε το καλάθι του νοικοκυριού, ούτε το Market pass ούτε και το κυνήγι της αισχροκέρδειας, δεν αντιμετώπισαν το πρόβλημα της ακρίβειας κατά τρόπο μόνιμο και ριζικό.
Μερικά από τα συμπεράσματα για το καλάθι του νοικοκυριού:
- Ορισμένα προϊόντα λέει η ΕΕΚΕ εντάσσονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού, στη συνέχεια βγαίνουν από το καλάθι αυξάνεται η τιμή τους και όταν εντάσσονται εκ νέου, η τιμή τους είναι αυξημένη!
- Προϊόντα που εισέρχονται στο Καλάθι του Νοικοκυριού και στη συνέχεια εξέρχονται, η τιμή τους αυξάνεται.
- Παρατηρήθηκε προϊόν εντός του Καλαθιού του Νοικοκυριού να έχει αυξημένη τιμή σε σχέση με το ίδιο προϊόν που βρισκόταν στο εβδομαδιαίο φυλλάδιο προσφορών της αλυσίδας
- Το γεγονός ότι για πλειάδα κατηγορίας προϊόντων οι τιμές πώλησης δεν μένουν (έστω) σταθερές κατά το διάστημα «παραμονής τους» στο καλάθι, επιβεβαιώνει την αποτυχία του μέτρου.
- Το ότι το «καλάθι» λειτουργεί ως, εν πολλοίς, προωθητικό μέτρο επιχειρήσεων ή/και προϊόντων, αποδεικνύεται και από το ότι υπερτερούν σε αυτό προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, πολλά δε από αυτά ευρισκόμενα ήδη σε προσφορά από τις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ
- Είναι πλέον ευρέως διαδεδομένη η πρακτική των προμηθευτών για μείωση της ποσότητας του προϊόντος, με τη διατήρηση ταυτόχρονα της παλαιάς συσκευασίας, γεγονός που επιτείνει την παραπλάνηση, του καταναλωτικού κοινού (η δε αναγραφή της νέας ποσότητας είναι αδιάφορη για την εφαρμογή του νόμου περί προστασίας των καταναλωτών)
Να σημειωθεί πως το 51% των Ελλήνων δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν «κάποιες δυσκολίες» και το 28% ότι αντιμετωπίζουν «πολλές δυσκολίες» σε αντιδιαστολή με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους πολίτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες σε ποσοστό μόλις 9%.
Μία από τις βασικές διαπιστώσεις της ΕΕΚΕ για όλο το αμέσως προηγούμενο διάστημα, έρχεται να επιβεβαιώσει το Ευρωβαρόμετρο: το 85% των Ελλήνων δήλωσαν ότι δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους τουλάχιστον «ορισμένες φορές» (με το 35% να δυσκολεύεται «τις περισσότερες φορές») σε σύγκριση με το 39% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, εκ των οποίων μόλις το 9% δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σταπάγια έξοδά του «τις περισσότερες φορές».
Και όλα αυτά εντός ενός δυσμενούς νομοθετικού πλαισίου, στο οποίο δεν προστατεύεται η κύρια κατοικία, έχουν εκτοξευθεί οι αριθμοί των πλειστηριασμών ακινήτων από κοινού με τις κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών ακόμα και για μικρές οφειλές σε δημόσιο ή εταιρείες παροχής κοινωφελών υπηρεσιών.
Το ΙΝΕ ΓΣΕΕ (Μάρτιος 2023), εστιάζει σε τρεις κατηγορίες δαπανών -είδη διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά, δαπάνες στέγασης και δαπάνες μεταφορών- και σημειώνει ότι η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού και το μεγάλης έντασης κύμα ακρίβειας μειώνει την αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού και επιβαρύνει το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων.
Ειδική θεματική έρευνα καταγράφει τις επιπτώσεις της ακρίβειας στη μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, αφού το 71% έχει μειώσει την κατανάλωση βασικών ειδών διατροφής (Δείκτες ΓΣΕΕ, ΙΝΕ ΓΣΕΕ, Σεπτέμβριος 2022).
Ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής και στα μη αλκοολούχα ποτά στην ΕΕ κατατάσσει την Ελλάδα στην 19η θέση με πληθωρισμό στο 12,8%, και όχι πολύ χαμηλότερα από τον αντίστοιχο πληθωρισμό της Ευρωζώνης που βρίσκεται στο 13,8%. Ωστόσο, ο κατώτατος μισθός στη χώρα βρίσκεται κάτω από το επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης, γεγονός που οξύνει την απώλεια της αγοραστικής δύναμης η οποία κυμαίνεται στο 19%
(ΙΝΕ ΓΣΕΕ, Νοέμβριος 2022).
Σύμφωνα με τη Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων (ETUC) οι Έλληνες εργαζόμενοι στερούνται δύο μισθούς για να καλύψουν τις αυξήσεις στο ρεύμα. Πιο συγκεκριμένα, «ο αριθμός των ημερών που ένα άτομο που κερδίζει τον κατώτατο μισθό πρέπει να εργαστεί για να πληρώσει τον λογαριασμό ενέργειας έχει αυξηθεί δραματικά σε ορισμένες χώρες: Εσθονία (+26), Κάτω Χώρες (+20), Τσεχία (+17), Λετονία (+16).
Σε τέσσερις χώρες – τη Σλοβακία, την Ελλάδα, την Τσεχία και την Ιταλία – ο μέσος ετήσιος λογαριασμός ενέργειας είναι επίσης πλέον μεγαλύτερος από τους μισθούς ενός μήνα για έναν εργαζόμενο που κερδίζει το μέσο μισθό» (Δελτίο Τύπου ΓΣΕΕ, 12/09/2022).