Η γειτονιά του Άμστερνταμ De 9 Straatjes και μερικά takeaway μαγαζιά της, γεμίζουν κόσμο χάρη στο Tik Tok. Αλλά πόσο θετικό είναι πράγματι αυτό για τους ντόπιους;
Τη φετινή χρονιά, υπολογίζεται πως 23 εκατομμύρια τουρίστες αναμένεται να διανυκτερεύσουν στο Άμστερνταμ. Αλλά κάτι διαφέρει σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, μιας και οι τουρίστες πλέον δεν ανοίγουν άρθρα και ταξιδιωτικούς οδηγούς για να δουν πού θα πάνε και πού θα φάνε, αλλά παρακολουθούν το Tik Tok, που έχει γίνει το νέο «Trip Advisor» για πολλούς επισκέπτες.
Κι όμως, η πλατφόρμα, όπως και πολλά social media, έχει κάνει γνωστά πολλά μαγαζιά, όπως τη γειτονιά του Άμστερνταμ De 9 Straatjes (μετάφραση «εννέα μικροί δρόμοι») , που μεταξύ άλλων βρίσκεται το Fabel Friet, ένα μαγαζί με πολυτελές ύφος που πουλά τις «διάσημες» τηγανητές πατάτες του. Μάλιστα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian,, η ουρά στο συγκεκριμένο κατάστημα είναι τόσο μεγάλη που χρειάζεται να ζητούν από τους τουρίστες να μετακινηθούν στο κανάλι για να φάνε τις πατάτες τους ως ένδειξη σεβασμού προς τους κατοίκους, αντί να τρώνε στις πόρτες των σπιτιών.
Όπως πολύ εύστοχα το σχολίασε η αρθρογράφος Senay Botzas, αυτό το φαινόμενο αποτελεί «σύμπτωμα ενός συγκεκριμένου είδους τουρισμού , εμπνευσμένο περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παρά από κλασικά αξιοθέατα ή οδηγούς». Παρατηρείται μεν σε μεγάλες χώρες, κατεξοχήν τουριστικούς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Ισπανία, αλλά σε μια πόλη μικρή των λιγότερων από 1 εκατ. κατοίκους είναι πιο εύκολο να πλημμυρίσει ένας δρόμος από κόσμο.
Ενώ ο αριθμός των τουριστών φαίνεται να έχει επιστρέψει στα κορυφαία επίπεδα του 2019, οι κάτοικοι του Άμστερνταμ παραπονιούνται ότι πολλοί τουρίστες επισκεπτόμενοι την πόλη, πλέον πάνε σε μέρη με «ινσταγκραμικό» φαγητό, θα κάνουν βόλτες με ποδήλατο, θα χαζέψουν τα μαγαζιά και θα φωτογραφηθούν στην περιοχή με τα κόκκινα φανάρια και δεν θα επιλέξουν τόσο τα ιστορικά ξενοδοχεία, μουσεία και γκαλερί της πόλης.
Διχασμένες, βέβαια, είναι οι απόψεις των καταστηματαρχών για το αποτέλεσμα της προβολής που παίρνουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με άλλους να πιστεύουν ότι αποτελούν μια «δημοκρατική» προώθηση των αξιόλογων μαγαζιών και άλλους να βρίσκουν πως απλά δημιουργείται ντόρος για κάποια μαγαζιά που έχουν έντονη παρουσία χωρίς απαραίτητα να το αξίζουν. Άλλοι, επίσης, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων πιστεύουν πως τα πολλά takeaway και η κοσμοπλημμύρα χαλάνε την ομορφιά της κατά τα άλλα γραφικής γειτονιάς του Άμστερνταμ, που έχει γεμίσει ταμπέλες «Όχι πικνίκ: παρακαλώ μην κάθεστε εδώ». Κάποιοι, παρομοιάζουν την τάση με… “μονοκαλλιέργεια”, που μπορεί να προσφέρει μεν ένα επικερδές είδος, αλλά έπειτα καταστρέφει τελείως το έδαφος, στερεύοντάς το από θρεπτικά συστατικά για να ευδοκιμήσουν κι άλλες καλλιέργειες.
Στην πυκνοκατοικημένη, τουριστική Ολλανδία, οι τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι εμφανείς, με ορισμένα μέρη να «υποφέρουν» από υπερτουρισμό, τον οποίο το δημοτικό συμβούλιο του Άμστερνταμ αποδίδει στα social media, ενώ οι ίδιοι συζητούν πάνω στην εφαρμογή νόμου για να περιοριστεί ο αντίκτυπος αυτού του φαινομένου στους μόνιμους κατοίκους.
Μια εναλλακτική που προτείνεται είναι οι τουρίστες να μιλούν με τους ντόπιους, μιας και υπάρχουν τόσα πολλά καλά πράγματα έξω από το κέντρο. Άλλωστε, ποιος καταλληλότερος να υποδείξει κάτι αξιόλογο από έναν μόνιμο κάτοικο; Η ζωή δεν είναι μόνο social media.