Διαδικτυακή έρευνα σε 1.402 καταναλωτές για την πρόθεση κατανάλωσης εντόμων και από ποιους παράγοντες καθοδηγείται.
Ενώ σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, η κατανάλωση εντόμων είναι κοινή και έχει τις ρίζες της στην παράδοση, στην Ευρωπαϊκή Ένωση η εισαγωγή της αναπαραγωγής, της εμπορίας και της κατανάλωσης εντόμων για τον άνθρωπο νομιμοποιήθηκε το 2015 από κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 2015/2283 και συμπεριλήφθηκε στη στρατηγική Farm to Fork για τον πιθανό θετικό αντίκτυπό της, στη βιώσιμη και κυκλική ανάπτυξη του συστήματος τροφίμων. Μέχρι σήμερα, τέσσερα είδη εντόμων, αλευροσκώληκες, ακρίδες, γρύλοι και μικρότεροι αλευροσκούληκες επιτρέπονται στην αγορά της ΕΕ ως ολόκληρα και προϊόντα με βάση τα έντομα (γεύματα και σνακ), τα οποία κερδίζουν αυξανόμενη αποδοχή από τους καταναλωτές ως πιθανή υποκατάστατη πηγή πρωτεΐνης.
Ωστόσο, η αποδοχή αυτού του νέου «μελλοντικού» τροφίμου είναι ετερογενής σε διάφορα μέρη της Ευρώπης. Το κύριο εμπόδιο στην ανάπτυξη αυτής της αγοράς σχετίζεται με την ψυχολογική απόρριψη των καταναλωτών που προκαλείται από την απέχθεια για την εντομοφαγία και τη μη εξοικείωση με το προϊόν.
Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference, διερεύνησε τον ρόλο των βασικών κοινωνικο-ψυχολογικών διαστάσεων στην πρόθεση των ατόμων να φάνε τροφές με βάση τα έντομα (IEIBF) μέσω διαδικτυακής έρευνας σε διάφορες περιφέρειες της Ιταλίας. Στην έρευνα συμμετείχαν 1.402 άτομα.
Οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν μια έρευνα που περιείχε μέτρα IEIBF, βιοσφαιρικές αξίες, γενικές φιλοπεριβαλλοντικές πεποιθήσεις, στάση απέναντι στη βιωσιμότητα, τροφική νεοφιλία, ανησυχία για την ευημερία των εντόμων και κοινωνικούς κανόνες.
Τα κύρια ευρήματα της μελέτης έδειξαν, ότι τα άτομα που έχουν μεγαλύτερη ανησυχία για την περιβαλλοντική και ηθική βιωσιμότητα είναι πιο ανοιχτά στην κατανάλωση εντόμων, ειδικά εάν τα τελευταία αντιμετωπίζονται με ηθική συμπεριφορά. Συνολικά, αυτά τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι ένας τυπικός καταναλωτής είναι πιθανό να οδηγηθεί στην κατανάλωσή τους από τη μια πλευρά από την περιέργεια (που σχετίζεται με τη διάσταση της νεοφιλίας) και από την άλλη πλευρά είτε από το αίσθημα ευθύνης απέναντι στο περιβάλλον είτε από ανησυχία για ηθικά ζητήματα (δηλαδή, την καλή διαβίωση των ζώων).
Συμπερασματικά, η έρευνα δείχνει πώς η περίπλοκη διατροφική μετάβαση από τις παραδοσιακές πηγές ζωικής πρωτεΐνης σε IBFs θα πρέπει πιθανώς να ξεκινήσει με την προβολή της αγοράς προς έναν συγκεκριμένο στόχο δεκτικών ομάδων καταναλωτών που περιλαμβάνουν ενημερωμένους καταναλωτές που ασχολούνται με περιβαλλοντικές και κοινωνικές ανησυχίες όπως η ευημερία των ζώων κατά την επιλογή των τροφίμων. Η έλλειψη εμπιστοσύνης στο προϊόν και η περιορισμένη γνώση των καταναλωτών σχετικά με τα έντομα ως τρόφιμα, δείχνουν πως πρέπει να υιοθετηθούν στρατηγικές για την αύξηση της περιέργειας των καταναλωτών σχετικά με την κατανάλωση, τις οποίες έχουμε δει ότι είναι μεταξύ των βασικών μοχλών της διατροφής με βάση τα έντομα.
Επιπλέον, η εικόνα εμπορίας των τροφίμων με έντομα θα μπορούσε να βελτιωθεί, π.χ. με καλύτερες μεθόδους παρασκευής και ιδέες γευμάτων, πιθανώς εμπνευσμένες από δημιουργικά και κοινά (παραδοσιακά) γεύματα στα οποία το έντομο δεν θα είναι ορατό στα μάτια του καταναλωτή.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.
Αναφορά:
Merlino Maria Valentina, Mosca Oriana, Fornara Ferdinando, Roma Rocco, Elisabetta Bonerba, Achille Schiavone, Rosa Laura Passaro, Martina Tarantola, Which factors affect the Italian consumer’s intention to insect-eating? an application of an integrated attitude-intention-eating model, Food Quality and Preference, 2023, 105040, ISSN 0950-3293, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2023.105040. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329323002343)