Λάθη στην τελική αξιολόγηση του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας των τροφίμων μπορούν να προκαλέσουν μεγάλο πονοκέφαλο στην εταιρεία και τεράστιο οικονομικό κόστος.
Του Γιάννη Ζαμπετάκη*
Σύμφωνα με το cibum.gr, μετά τα εκατοντάδες κρούσματα σαλμονέλας σε μικρά παιδιά από τα Kinder, το εργοστάσιο έκλεισε με εντολή των αρχών αλλά η Ferrrero δεν έχασε χρόνο. Δεκάδες συνεργεία με περισσότερους από 1000 εργάτες δουλεύουν επτά ημέρες την εβδομάδα σε δύο βάρδιες για να καθαρίσουν σχολαστικά ολόκληρη τη μονάδα παραγωγής. Μάλιστα εκτός από τους εργαζομένους της η Ferrero επιστράτευσε επιπλέον 200 άτομα για να επιταχύνει τις διαδικασίες καθαρισμού του εργοστασίου.
Όλες οι γραμμές παραγωγής αποσυναρμολογούνται, καθαρίζονται και συναρμολογούνται ξανά. Συνολικά, εμπλέκονται έως και 10.000 ανταλλακτικά, δήλωσε η εταιρεία στην εφημερίδα Le Soir. Επιπλέον, θα αντικατασταθούν δεξαμενές πρώτων υλών και σωληνώσεις έως 300 μέτρα. Αυτές οι εργασίες αντικατάστασης θα κοστίσουν στη Ferrero 500.000 ευρώ. Μέχρι σήμερα, κανείς δεν έχει δώσει ή βρει την απάντηση για την αιτία των κρουσμάτων σαλμονέλωσης, ούτε καν η Afsca, η έρευνα της οποίας είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Όπως είπε ο εκπρόσωπος της Ferrero στο Βέλγιο Laurence Evrard, ξεκίνησε βαθύς καθαρισμός των γραμμών παραγωγής, οι οποίες θα αποσυναρμολογηθούν και θα συναρμολογηθούν εκ νέου, ενώ παράλληλα θα αντικατασταθεί ολόκληρο το κύκλωμα βουτύρου γαλακτοκομικών προϊόντων, από τις δεξαμενές πρώτων υλών έως τις γραμμές παραγωγής. Οι σωλήνες αυτοί έχουν συνολικό μήκος 300 μέτρα. “Αυτή η εργασία αντικατάστασης θα μας κοστίσει 500.000 ευρώ αλλά το συνολικό κόστος της ανακαίνισης του συστήματος δεν είναι ακόμη γνωστό αυτή τη στιγμή” είπε ο Laurence Evrard.
Ηθικό δίδαγμα: οι ομάδες HACCP θα πρέπει να είναι «ετοιμόπολεμες» σε συνεχή βάση, 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες την εβδομάδα για κάθε ενδεχόμενο επιμόλυνσης. Λάθη στην τελική αξιολόγηση του συστήματος διαχείρισης ασφάλειας των τροφίμων μπορούν να προκαλέσουν μεγάλο πονοκέφαλο στην εταιρεία και τεράστιο οικονομικό κόστος.
Για την Ferrero, το κόστος δεν είναι μόνο τα 500.000 ευρώ όπως αναφέρεται πιο πάνω! Θα υπάρξει και ένα τεράστιο κόστος για την εταιρεία ώστε να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Και αυτό το κόστος (σε διαφήμιση κλπ) είναι πολλαπλάσιο των 500.000 ευρώ.
Κάθε τέτοιο πρόβλημα κοστίζει μέρος του τζίρου στην εταιρεία και για να επανέλθει ο τζίρος στα προ της κρίσης επίπεδα παίρνει χρήμα και χρόνο. Ας μην ξεχνάμε την υπόθεση μούχλας σε γιαούρτια πριν από μερικά χρόνια σε μια ελληνική εταιρεία, το πρόβλημα εκείνο της είχε κοστίσει περίπου το 10% του τζίρου της…