Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

ΑρχικήΕπιστήμηΔιαλειμματική νηστεία: Οι νέες ανακαλύψεις της επιστήμης για τη χρονικά περιορισμένη διατροφή

Ερευνητές διαπιστώνουν ότι ο χρονικός περιορισμός στην πρόσληψης θερμίδων συγχρονίζει τους κιρκάδιους ρυθμούς σε πολλά συστήματα και επιδρά θετικά στις ορμόνες.

Πολλές είναι οι μελέτες που έχουν επισημάνει τα οφέλη διατροφικών μοτίβων με περιορισμούς στο χρονικό διάστημα, όπως η διαλείπουσα νηστεία, στην απώλεια βάρους, αλλά και την αύξηση του προσδόκιμου ζωής.  Ωστόσο, το πώς ακριβώς επηρεάζεται το σώμα σε μοριακό επίπεδο και πώς αυτές οι αλλαγές αλληλεπιδρούν σε πολλαπλά συστήματα οργάνων, δεν έχει γίνει καλά κατανοητό.

Επιστήμονες του Ιδρύματος Salk αναπαρέστησαν, μέσα από πειράματα σε ποντίκια πώς μια χρονικά περιορισμένη διατροφή επηρεάζει την έκφραση των γονιδίων (διαδικασία ενεργοποίησης των γονιδίων και ανταπόκρισης στο περιβάλλον, δημιουργώντας πρωτεΐνες) σε περισσότερες από 22 περιοχές του σώματος και του εγκεφάλου.

Για τη μελέτη, δύο ομάδες ποντικών τράφηκαν με την ίδια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες. Σε μια ομάδα δεν μπήκαν περιορισμοί αναφορικά με το φαγητό, ενώ η άλλη έτρωγε μέσα σε ένα χρονικό πλαίσιο 9 ωρών την ημέρα, για 7 εβδομάδες. Έπειτα, συλλέχθηκαν δείγματα ιστού από 22 ομάδες οργάνων και τον εγκέφαλο σε διαφορετικές ώρες της ημέρας ή της νύχτας και αναλύθηκαν για γενετικές αλλαγές

Οι συγγραφείς διαπίστωσαν ότι το 70% των γονιδίων του ποντικιού ανταποκρίνονταν θετικά στο να τρώνε σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Χαρακτηριστικά, σχεδόν το 40% των γονιδίων στα επινεφρίδια, τον υποθάλαμο και το πάγκρεας -σημαντικά για τη ρύθμιση των ορμονών- επηρεάστηκαν από τη χρονικά περιορισμένη διατροφή. Οι ορμόνες συντονίζουν τις λειτουργίες σε διάφορα μέρη του σώματος και του εγκεφάλου και η ορμονική ανισορροπία είναι ο λόγος πίσω από πολλές ασθένειες, όπως διαβήτης ή στρες.  Για αυτό και τα αποτελέσματα προσφέρουν καθοδήγηση για το πώς η χρονικά περιορισμένη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση αυτών των ασθενειών.

Είναι ενδιαφέρον ότι δεν επηρεάστηκαν εξίσου όλα τα τμήματα του πεπτικού συστήματος. Ενώ τα γονίδια που εμπλέκονται στα δύο ανώτερα τμήματα του λεπτού εντέρου (δωδεκαδάκτυλο και νήστιδα) ενεργοποιήθηκαν με χρονικά περιορισμένη διατροφή, ο ειλεός, στο κάτω άκρο του λεπτού εντέρου, δεν ενεργοποιήθηκε.  Αυτό το εύρημα θα μπορούσε να ανοίξει δρόμους για έρευνες πάνω στο πώς οι δουλειές με βάρδιες, που διαταράσσουν το 24ωρο βιολογικό ρολόι επηρεάζουν τις πεπτικές ασθένειες και τους καρκίνους.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι η χρονικά περιορισμένη διατροφή ευθυγραμμίζει και συγχρονίζει τους κιρκάδιους ρυθμούς πολλών οργάνων του σώματος, πράγμα που επιτρέπει στο σώμα να συντονίζει διαφορετικές διαδικασίες.

ΕΕ: Νέος κανονισμός για τις ειδικές απαιτήσεις υγιεινής για ορισμένα κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά

Ο νέος Καν. (ΕΕ) 2024/1141 που τροποποιεί τα παραρτήματα II και III του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 853/2004.

ΕΕ: Μελέτη για το παρόν και το μέλλον των εναλλακτικών πρωτεϊνών στην Ευρώπη

Οι αυξημένες ανάγκες επισιτισμού στο μέλλον μπορεί να φέρουν νέα προϊόντα από φύκια, έντομα και κρέας εργαστηρίου στη διατροφή μας.

Ασφαλή από παθογόνα τα ψάρια υδατοκαλλιέργειας σύμφωνα με την EFSA

Η Ελλάδα στην πρώτη πεντάδα των χωρών που κοινοποίησαν στο RASFF μολυσμένα εισαγόμενα ψάρια.