Με επιστολή ο σύλλογος των εργαζομένων στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων επιρρίπτει σοβαρές ευθύνες στις κυβερνήσεις των τελευταίων 12 ετών, καταδικάζει την εκχώρηση ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες και κάνει λόγο για υπονόμευση του έργου του ΕΦΕΤ.
Με επιστολή προς τον YπΑΑΤ Γιώργο Γεωργαντά, προς τη διοίκηση του ΕΦΕΤ και προς τα ΜΜΕ, ο Σύλλογος Μονίμων Υπαλλήλων του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) διαμαρτύρεται για την δραματική υποστελέχωση του Φορέα και τις επιπτώσεις της στον έλεγχο των τροφίμων στην Ελλάδα και τις ευθύνες όλων των κυβερνήσεων την τελευταία 12ετία και ταυτόχρονα κάνει λόγο για υπονόμευση του έργου του ΕΦΕΤ.
Η επιστολή είναι κόλαφος για τους κυβερνώντες καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι εργαζόμενοι, τα λειτουργικά έξοδα του φορέα καλύπτονται πλέον μόνο από την επιβολή και είσπραξη προστίμων από επιχειρήσεις τροφίμων!
Στο κείμενο το οποίο υπογράφουν ο Πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΦΕΤ Κων/νος Γιαννούκος και η Γενική Γραμματέας Πολύμνια Λαλούση υπογραμμίζεται πως σε σύνολο 488 οργανικών θέσεων, υπηρετούν μόλις 254 εργαζόµενοι, οι αποχωρήσεις τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν τις 80, ενώ οι προσλήψεις την τελευταία 12ετια είναι μηδενικές. Αυτό όπως αναφέρουν έχει οδηγήσει στην παραχώρηση ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες, όπως η εκχώρηση εμβολιαστικών προγραμμάτων ζωοανθρωπωνόσων πχ βρουκέλλωσης σε ιδιώτες, µε ανεπιτυχή αποτελέσματα.
Η Ανακοίνωση των εργαζομένων του ΕΦΕΤ
Ο έλεγχος των τροφίμων στην χώρα µας έχει φτάσει σε οριακό επίπεδο. Οι κρατικές υπηρεσίες, που ασχολούνται µε αυτόν, ύστερα από μία δεκαετία πλήρους απαξίωσής τους, δυσκολεύονται σοβαρά πλέον να επιτελέσουν το έργο τους.
Αναφέρουμε τα εξής:
- Ο ΕΦΕΤ εξακολουθεί να είναι τραγικά υποστελεχωµένος µε καλυμμένες θέσεις λιγότερες από το 50% του προβλεπόμενου προσωπικού. Σε σύνολο 488 οργανικών θέσεων, υπηρετούν μόλις 254 εργαζόµενοι, ενώ οι αποχωρήσεις τα τελευταία χρόνια ξεπερνούν τις 80, οι προσλήψεις την τελευταία 12ετια είναι µηδενικές και ο προγραμματισμός για το έτος 2023 είναι μόνο 4 !!
- Σε σημαντικές Περιφερειακές Διευθύνσεις υπηρετεί αριθμός επιθεωρητών μικρότερος από τα δάχτυλα του ενός χεριού, όπως αυτές της Πελοποννήσου (µε 2 επιθεωρητές), του Βόρειου Αιγαίου (µε 3 επιθεωρητές) και της Κρήτης (µε 6 επιθεωρητές), οι οποίες είναι αρμόδιες για τον έλεγχο δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων τροφίμων.
- Οι Διοικητικές Υπηρεσίες τόσο στην Κεντρική Υπηρεσία όσο και στις Περιφερειακές Διευθύνσεις είναι αποψιλωμένες, γεγονός που «υπονομεύει ακόμα περισσότερο το συνολικό έργο αλλά και οδηγεί σε περαιτέρω εντατικοποίηση της εργασίας.
- Σημαντικά αντικείμενα ἡ κομμάτια αυτών, όπως της Πληροφορικής υποστήριξης, της τεχνικής υποστήριξης, της καθαριότητας, του τηλεφωνικού κέντρου κλπ δίνονται σε ιδιώτες ενώ υπάρχει παντελής έλλειψη Τεχνικών Υπηρεσιών.
- Παρά τις προβλέψεις του οργανογράμματος δεν έχουν ακόμα συσταθεί Περιφερειακές Διευθύνεις του ΕΦΕΤ σε 4 Διοικητικές Περιφέρειες της χώρας (Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων και Νοτίου Αιγαίου).
- Η χρηματοδότηση του ΕΦΕΤ από τον κρατικό προϋπολογισμό δεν επαρκεί για την κάλυψη ούτε των πάγιων εξόδων λειτουργίας ούτε των πιο στοιχειωδών αναγκών του ελεγκτικού έργου. Οριακά καλύπτεται η μισθοδοσία των εργαζομένων. Ως εκ τούτου, η κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του φορέα, στηρίζεται στην επιβολή και είσπραξη προστίμων, γεγονός που υπονομεύει το έργο µας.
Παρά τον υπερβάλλοντα ζήλο των συναδέλφων και την προσπάθεια που γίνεται από τις υπάρχουσες Διευθύνσεις του ΕΦΕΤ, ώστε να καλυφθεί το ελεγκτικό έργο, γίνεται κατανοητό ότι µε δεδομένη τη συνολική υποστελέχωση και το γεγονός οτι αναφερόμαστε σε ολόκληρες Περιφέρειες µε τεράστιο όγκο επιχειρήσεων, αυτό μάλλον ανέφικτο μοιάζει.
Η όποια λειτουργία του φορέα στηρίζεται αποκλειστικά στο φιλότιμο των εργαζόμενων του, οι οποίοι βιώνουν από πλευράς μισθολογικών (μείωση μισθολογικών απολαβών 40% τα τελευταία χρόνια) και άλλων εργασιακών δικαιωμάτων µια ζοφερή πραγματικότητα που διαμορφώθηκε κυρίως την περίοδο της κρίσης και των μνημονίων και χειροτερεύει σήμερα µε την ακρίβεια και τον πόλεμο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την περίοδο της πανδημίας αφεθήκαμε χωρίς μέσα Προστασίας, τα οποία τελικό εξασφαλίσαμε µε διεκδίκηση και έτσι κατέστη εφικτή η συνέχιση του έργου µας, χωρίς να θέσουμε σε κίνδυνο την Δημόσια Υγεία.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και η προώθηση από την Ισχύουσα ευρωενωσιακἡ νομοθεσία (Καν (ΕΕ) 2017 /625, Κεφ ΠΠ) της παραχώρησης ελεγκτικού έργου σε Ιδιώτες, η οποία εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας και μετατρέπει έναν ελεγκτικό μηχανισμό σε απλό παρατηρητή και σύμβουλο επιχειρήσεων. Επικαλούμενοι την υποστελέχωση και υποχρηµατοδότηση των ελεγκτικών μηχανισμών, παρουσιάζουν τον έλεγχο από ιδιώτες ως μονόδρομο. Το ίδιο μοντέλο ελέγχου από ιδιώτες εφαρμόστηκε στην Αγγλία µε αποτέλεσμα την υγειονομική κρίση της «νόσου των τρελών αγελάδων». Στη χώρα µας πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η εκχώρηση εμβολιαστικών προγραμμάτων ζωοανθρωπωνόσων πχ βρουκέλλωσης σε ιδιώτες µε ανεπιτυχή αποτελέσματα.
Οι κυβερνήσεις των τελευταίων 12 ετών, η µια μετά την άλλη, έβαλαν τη δική τους σφραγίδα στην υπονόμευση του έργου του ΕΦΕΤ, που στα χρόνια λειτουργίας του έχει συμβάλει τα μέγιστα στην αποτροπή διαφόρων διατροφικών σκανδάλων, τα οποία κατά καιρούς ξεπηδούν σε άλλα κράτη της ΕΕ (ενδεικτικά θυμίζουμε νόσο τρελών αγελάδων, διοξίνες, κρέας αλόγου κλπ).
Είναι θέµα χρόνου τέτοιου είδους σκάνδαλα να αρχίσουν να χτυπούν και την πόρτα της δικής µας χώρας εξαιτίας της παραλυσίας που επιχειρείται να επιβληθεί στον ελεγκτικὀ μηχανισμό, στο ὀνομα της διαμόρφωσης ενός «φιλικού περιβάλλοντος” για τις επιχειρήσεις.
Οι εργαζόµενοι στον ΕΦΕΤ λέμε ότι ΔΕΝ ΠΑΕΙ ΑΛΛΟ µε αυτή την κατάσταση.
Είμαστε αποφασισμένοι να πάρουμε Πρωτοβουλίες ώστε να αναδείξουμε το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε. Ένα πρώτο βήμα να αποτελεί η πλατιά ενημέρωση του κόσμου για την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρίσκονται ο δημόσιος μηχανισμός ελέγχου των τροφίμων.
Εντείνουμε τις διεκδικήσεις µας για έναν ΕΦΕΤ που πραγματικά θα προασπίζει τη δημόσια Υγεία.