ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΜήτε να τα ακουμπήσεις! Μελέτη λέει ποιοι και γιατί πρέπει να αποφεύγουν...

Μήτε να τα ακουμπήσεις! Μελέτη λέει ποιοι και γιατί πρέπει να αποφεύγουν ακόμα και να αγγίζουν τα τρόφιμα fast food

4 λεπτά ανάγνωσης

Επιστήμονες του UW MEDICINE εξηγούν γιατί δεν πρέπει να αγγίζουμε υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα από fast food.

Εάν είστε έγκυος, μπορεί να θέλετε να το σκεφτείτε δύο φορές πριν αγγίξετε ένα χάμπουργκερ ή ένα προσυσκευασμένο γλυκό, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα στο περιοδικό Environmental International. 

- Advertisement -

Παραδόξως, δεν είναι το φαγητό που στοχεύει η έκθεση – όχι οι πατάτες, τα μπιφτέκια ή ακόμα και τα μιλκ σέικ ή τα κέικ – αλλά αυτό που έρχεται σε επαφή me το φαγητό πριν το φάτε. 

Η έρευνα δείχνει ότι οι φθαλικές ενώσεις, μια κατηγορία χημικών ουσιών που σχετίζονται με τα πλαστικά, μπορούν να αποβληθούν από τη συσκευασία και ακόμη και από τα πλαστικά γάντια που φορούν οι χειριστές τροφίμων στα τρόφιμα. Μόλις καταναλωθούν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι χημικές ουσίες μπορούν να εισέλθουν στην κυκλοφορία του αίματος, μέσω του πλακούντα και στη συνέχεια στην κυκλοφορία του αίματος του εμβρύου. 

- Advertisement -

Η χημική ουσία μπορεί να προκαλέσει οξειδωτικό στρες και φλεγμονώδη καταρράκτη μέσα στο έμβρυο, σημείωσαν οι ερευνητές. Προηγούμενη βιβλιογραφία έχει δείξει ότι η έκθεση σε φθαλικές ενώσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο χαμηλού βάρους γέννησης , πρόωρου τοκετού και διαταραχών ψυχικής υγείας των παιδιών όπως ο αυτισμός και η ΔΕΠΥ .

Αυτή είναι η πρώτη μελέτη σε έγκυες γυναίκες που δείχνει ότι οι δίαιτες υψηλότερες σε υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα συνδέονται με μεγαλύτερη έκθεση σε φθαλικές ενώσεις, έγραψαν οι συγγραφείς.

- Advertisement -

Αυτή η ανάλυση περιελάμβανε δεδομένα στην ερευνητική ομάδα Conditions Affecting Neurocognitive Development and Learning in Early Childhood (CANDLE), από 1.031 έγκυες στο Μέμφις, Tenn., οι οποίες εγγράφηκαν μεταξύ 2006 και 2011. Τα επίπεδα φθαλικού άλατος μετρήθηκαν σε δείγματα ούρων που συλλέχθηκαν το δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αποτελούσαν το 10% έως 60% της δίαιτας των συμμετεχόντων, ή το 38,6%, κατά μέσο όρο. Κάθε 10% υψηλότερη πρόσληψη υπερεπεξεργασμένων τροφίμων συσχετίστηκε με 13% υψηλότερη συγκέντρωση δι(2-αιθυλεξυλ) φθαλικού εστέρα, ενός από τους πιο συνηθισμένους και επιβλαβείς φθαλικούς εστέρες. Οι ποσότητες φθαλικών αλάτων προήλθαν από δείγματα ούρων που ελήφθησαν από τις γυναίκες στη μελέτη.

Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα, σύμφωνα με τους ερευνητές, παρασκευάζονται ως επί το πλείστον από ουσίες που εξάγονται από τρόφιμα όπως έλαια, ζάχαρη και άμυλο, αλλά έχουν αλλάξει τόσο πολύ από την επεξεργασία και την προσθήκη χημικών και συντηρητικών για να βελτιώσουν την εμφάνιση ή τη διάρκεια ζωής τους που είναι δύσκολο να αναγνωρίζουν από την αρχική τους μορφή. Αυτά περιλαμβάνουν συσκευασμένα μείγματα κέικ, για παράδειγμα, ή συσκευασμένες τηγανιτές πατάτες, ψωμάκια χάμπουργκερ και αναψυκτικά. 

Όταν πρόκειται για γρήγορο φαγητό, τα γάντια που φορούν οι εργαζόμενοι και η αποθήκευση, η προετοιμασία, ο εξοπλισμός ή τα εργαλεία σερβιρίσματος μπορεί να είναι οι κύριες πηγές έκθεσης. Τόσο τα κατεψυγμένα όσο και τα φρέσκα συστατικά θα υπόκεινται σε αυτές τις πηγές, δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Brennan Baker , μεταδιδακτορικός ερευνητής στο εργαστήριο του Sathyanarayana.

Αυτή είναι η πρώτη μελέτη, λένε οι ερευνητές, που προσδιορίζει τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα ως σύνδεσμο μεταξύ της έκθεσης σε φθαλικές ενώσεις και των κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μητέρες. Η ευαλωτότητα των μητέρων μπορεί να οφείλεται στο ότι αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και στη ζωή σε «ερήμους φαγητού», όπου τα πιο υγιεινά, φρέσκα τρόφιμα είναι πιο δύσκολο να αποκτηθούν και η μεταφορά σε μακρινές αγορές δεν είναι ρεαλιστική.

Απαιτείται περισσότερη νομοθεσία, είπαν οι συγγραφείς, για να αποφευχθεί η μόλυνση των τροφίμων με φθαλικές ενώσεις ρυθμίζοντας τη σύνθεση της συσκευασίας των τροφίμων ή ακόμα και των γαντιών που μπορούν να χρησιμοποιούν οι χειριστές τροφίμων. 

Τι πρέπει να κάνουν τώρα οι έγκυες; Ο Sathyanarayana είπε ότι οι έγκυες γυναίκες θα πρέπει να προσπαθήσουν να αποφεύγουν τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα όσο μπορούν και να αναζητούν φρούτα, λαχανικά και άπαχο κρέας. Οι ετικέτες στα τρόφιμα όπου αναγράφονται τα συστατικά μπορούν να βοηθήσουν. “Ψάξτε για τον μικρότερο αριθμό συστατικών και βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να κατανοήσετε τα συστατικά”, είπε. Αυτό ισχύει ακόμη και για «υγιεινά τρόφιμα» όπως οι μπάρες πρωινού. Δείτε αν έχει χουρμάδες ή έχει πολλά λίπη και σάκχαρα, είπε.

Αυτή η μελέτη χρηματοδοτήθηκε εν μέρει από τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας (UG3UH3OD023271).

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.