Η αρχή προστασίας των καταναλωτών της Αυστραλίας μηνύει τις δύο μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, ισχυριζόμενη ότι ισχυρίστηκαν ψευδώς ότι μείωσαν μόνιμα τις τιμές εκατοντάδων ειδών.
Η Αυστραλιανή Επιτροπή Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC) ισχυρίζεται ότι οι εταιρείες Coles και Woolworths παραβίασαν τη νομοθεσία για τους καταναλωτές, αυξάνοντας προσωρινά τις τιμές προτού τις μειώσουν σε τιμή είτε ίδια είτε υψηλότερη από το αρχικό κόστος.
Η Coles δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί το όνομα της έναντι των ισχυρισμών, ενώ η Woolworths δήλωσε ότι θα επανεξετάσει τους ισχυρισμούς.
Οι κολοσσοί των παντοπωλείων, οι οποίοι κατέχουν τα δύο τρίτα της αυστραλιανής αγοράς, έχουν βρεθεί υπό αυξανόμενο έλεγχο τον τελευταίο χρόνο για υποτιθέμενη αύξηση των τιμών και πρακτικές κατά του ανταγωνισμού.
Ο πρωθυπουργός Anthony Albanese δήλωσε ότι η φερόμενη συμπεριφορά, εάν αποδειχθεί αληθινή, είναι «εντελώς απαράδεκτη».
«Αυτό δεν συνάδει με το αυστραλιανό πνεύμα. Οι καταναλωτές δεν αξίζουν να αντιμετωπίζονται ως ανόητοι», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου, κατά την οποία αποκάλυψε επίσης σχέδιο νομοθεσίας για έναν “κώδικα δεοντολογίας” για τα σούπερ μάρκετ που είχε υποσχεθεί προηγουμένως.
Η έρευνα της εποπτικής αρχής που προκλήθηκε από καταγγελίες και τον έλεγχο της ίδιας της ACCC, διαπίστωσε ότι η Woolworths είχε παραπλανήσει τους καταναλωτές για 266 προϊόντα σε διάστημα 20 μηνών και η Coles για 245 προϊόντα σε διάστημα 15 μηνών.
Τα προϊόντα περιλάμβαναν τα πάντα, από τροφές για κατοικίδια ζώα, επιθέματα Band-Aid και στοματικά διαλύματα, μέχρι αγαπημένα αυστραλιανά προϊόντα όπως τα μπισκότα Arnott’s Tim Tam, το τυρί Bega και τα δημητριακά Kellogg’s.
Η ACCC εκτίμησε ότι οι δύο εταιρείες «πούλησαν δεκάδες εκατομμύρια» από τα επηρεαζόμενα προϊόντα και «απέκτησαν σημαντικά έσοδα από αυτές τις πωλήσεις».
Η ACCC ζητά από το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Αυστραλίας να επιβάλει «σημαντικές» κυρώσεις στις δύο εταιρείες, καθώς και εντολή που θα τις υποχρεώνει να αυξήσουν τα προγράμματα παράδοσης φιλανθρωπικών γευμάτων.
Σε ανακοίνωσή της, η Coles δήλωσε ότι το κόστος της ίδιας της εταιρείας αυξανόταν, γεγονός που οδήγησε σε αύξηση των τιμών των προϊόντων.
Είχε «προσπαθήσει να επιτύχει την κατάλληλη ισορροπία» μεταξύ της διαχείρισης αυτής και της «προσφοράς αξίας στους καταναλωτές», επανεκκινώντας τις προσφορές «το συντομότερο δυνατό» μετά τον καθορισμό των νέων τιμών, ανέφερε.
Η εταιρεία λαμβάνει «εξαιρετικά σοβαρά» το δίκαιο των καταναλωτών και «δίνει μεγάλη έμφαση στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη», πρόσθεσε.
Η Woolworths ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι θα συνεργαστεί με την ACCC σχετικά με τους ισχυρισμούς.
«Οι καταναλωτές μας λένε ότι θέλουν να εργαστούμε ακόμη πιο σκληρά για να τους προσφέρουμε ουσιαστική αξία και είναι σημαντικό να μπορούν να εμπιστεύονται την αξία που βλέπουν όταν ψωνίζουν στα καταστήματά μας».
Εν μέσω του αυξανόμενου ελέγχου των σούπερ μάρκετ, η κυβέρνηση ανέθεσε την αναθεώρηση του υφιστάμενου Κώδικα Δεοντολογίας Τροφίμων και Παντοπωλείων της χώρας.
Η επανεξέταση συνέστησε την καθιέρωση ενός ισχυρότερου, υποχρεωτικού κώδικα δεοντολογίας και την αστυνόμευσή του από την ACCC, ώστε να μπορεί να προστατεύει τόσο τους προμηθευτές όσο και τους καταναλωτές.
Ο νέος κώδικας θα καθορίζει πρότυπα για τις σχέσεις των εταιρειών με τους προμηθευτές, οι οποίοι λένε ότι πιέζονται άδικα, και θα εισάγει τεράστια πρόστιμα για τις παραβάσεις.