Για πολλούς τα Self-Checkout έχουν αποτύχει αλλά νέα μελέτη δείχνει ότι η χρήση τους επηρεάζει και την αφοσίωση των πελατών.
Τα αυτόματα ταμεία στα σουπερμάρκετ που είχαν στόχο την εξοικονόμηση χρόνου, την αναβάθμιση της εμπειρίας και την ευκολία για τους καταναλωτές και την μείωση εργατικού κόστους για τους λιανοπωλητές, όπως φαίνεται δεν πέτυχαν στον σκοπό τους. Στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο στα υπερκαταστήματα των μεγάλων αλυσίδων και είναι σχεδόν πάντα άδεια (ενώ οι ουρές στα ταμεία είναι τεράστιες) παρά το γεγονός πως υπάρχει πάντα κάποιος υπάλληλος που προσφέρεται να βοηθήσει. Επιπλέον στοιχεία από το εξωτερικό δείχνουν πως και λίγοι είναι αυτοί που τα χρησιμοποιούν ενώ αυξάνονται οι ευκαιρίες για κλοπή.
Αν και πολλές εταιρείες λιανικής έχουν επενδύσει εκατομμύρια – αν όχι δισεκατομμύρια – δολάρια στην τεχνολογία αυτοεξόφλησης, τον περασμένο Δεκέμβριο η βρετανική αλυσίδα Booths, ανακοίνωσε ότι θα καταργήσει τα αυτόματα ταμεία στα 26 από τα 28 καταστήματα της ενώ τον Σεπτέμβριο του 2023 και η Walmart ανέφερε ότι θα τα καταργήσει σε ορισμένα καταστήματα. Το Booths είπε πως ο λόγος της αφαίρεσης είναι ότι η συναναστροφή με τους υπαλλήλους προσφέρει καλύτερη εμπειρία. Άλλοι λιανοπωλητές ανέφεραν τις κλοπές ως κίνητρο για την αφαίρεση των αυτόματων μηχανημάτων εξυπηρέτησης. Από την πλευρά τους οι καταναλωτές δηλώνουν δυσκολία να τα χρησιμοποιήσουν.
Νέα μελέτη δείχνει όμως και μία νέα απώλεια για τα σουπερμάρκετ. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Drexel, τα αυτόματα ταμεία στα σούπερ μάρκετ μπορεί να μειώσουν την αφοσίωση των πελατών, ειδικά για όσους κάνουν πολλές αγορές. Η μελέτη που έγινε προκειμένου να βοηθήσει στην ενημέρωση των λιανοπωλητών σχετικά με το εάν πρέπει να εγκαταστήσουν ή να καταργήσουν τα αυτόματα ταμεία, εξέτασε ειδικά τον αντίκτυπο του self-checkout στην εμπειρία αγορών και το πώς τα συστήματα αυτοεξόφλησης στα παντοπωλεία επηρεάζουν την πίστη των πελατών σε σύγκριση με τα κανονικά συστήματα ταμείων.
Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι πελάτες είναι πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στο σουπερμάρκετ όταν χρησιμοποιούν τα κλασικά ταμεία και είναι πιο πιθανό να επιστρέψουν στο κατάστημα στο μέλλον. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αντιληπτή ευκολία στο ταμείο και η αίσθηση του δικαιώματος παίζουν ρόλο στην αφοσίωση.
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι τα συστήματα αυτοεξόφλησης, παρά τα πλεονεκτήματά τους όσον αφορά την ταχύτητα, την ευκολία χρήσης και τη μείωση του κόστους, μπορούν να οδηγήσουν σε χαμηλότερη πίστη πελατών σε σύγκριση με τα κανονικά συστήματα ολοκλήρωσης αγοράς, ειδικά όταν ο αριθμός των αγορασθέντων αντικειμένων είναι σχετικά υψηλός (π.χ. , περισσότερα από 15 αντικείμενα)» είπε ο Yanliu Huang, PhD , αναπληρωτής καθηγητής.
Για να ξεπεραστούν οι αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης του Self-Checkout στην αφοσίωση των πελατών, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να προσπαθήσουν να κάνουν την εμπειρία πιο ανταποδοτική, όπως να ενθαρρύνουν τους αγοραστές να πιστεύουν ότι η πρόσθετη προσπάθεια που απαιτείται για το self-checkout είναι μια ανταποδοτική εμπειρία» είπε ο Χουάνγκ. «Με αυτόν τον τρόπο προσφέρει στους λιανοπωλητές μια λύση για τη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας αγορών των πελατών τους με αυτόματο checkout, η οποία με τη σειρά της θα διευκολύνει την υψηλότερη πίστη των πελατών»