Η αναθεώρηση του κανονισμού για τη μεταφορά εκτρεφόμενων ζώων στην Ε.Ε. έχει προκαλέσει έντονες εντάσεις
Στο επίκεντρο πολιτικής και ηθικής αντιπαράθεσης βρίσκεται η επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μεταφορά ζώων. Πάνω από 3.000 τροπολογίες έχουν κατατεθεί από ευρωβουλευτές, πολλές εκ των οποίων επιδιώκουν τη σημαντική χαλάρωση ή και την κατάργηση υφιστάμενων κανόνων που διέπουν τη διάρκεια των μεταφορών, τις συνθήκες εξαερισμού, τα όρια θερμοκρασίας, ακόμη και τις ελάχιστες απαιτήσεις χώρου και σίτισης.
Βασικό επιχείρημα των εισηγητών των αλλαγών είναι η ανάγκη για «ευελιξία» στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα και η αποφυγή «μη βιώσιμων» logistics που απειλούν, όπως υποστηρίζουν, τα μέσα διαβίωσης των αγροτικών περιοχών. Στην πράξη, όμως, οι προτάσεις αυτές περιλαμβάνουν αύξηση της μέγιστης διάρκειας μεταφοράς σε 100 ώρες, μεταφορά μη απογαλακτισμένων ζώων για έως και 66 ώρες, κατάργηση των απαιτήσεων εξαερισμού και μέτρησης αερίων όπως το διοξείδιο του άνθρακα και η αμμωνία, καθώς και άρση της υποχρέωσης της ΕΕ να ρυθμίζει τις μεταφορές δια θαλάσσης και αεροπορικώς.
Οι τροπολογίες έχουν κατατεθεί από ευρωβουλευτές διαφόρων πολιτικών ομάδων, ανάμεσά τους οι Veronika Vrecionová και Emmanouil Fragkos (για τις 66 ώρες μεταφοράς νεογέννητων ζώων), η Christine Singer και ο Jan-Christoph Oetjen (υπέρ της 100ωρης συνολικής μεταφοράς), καθώς και οι Borja Giménez Larraz, Céline Imart και Jessika Van Leeuwen (υπέρ της κατάργησης των ελάχιστων απαιτήσεων χώρου).
Η Susanna Blattner, υπεύθυνη προγράμματος στην οργάνωση Eurogroup for Animals, προειδοποιεί για σοβαρές συνέπειες: «Η μεταφορά ζώων συχνά υποτιμάται, επειδή γίνεται μακριά από τα μάτια του κοινού. Όμως αποτελεί ένα από τα πιο αγχωτικά και επίπονα σημεία της ζωής ενός εκτρεφόμενου ζώου. Συνωστισμός, ακραίες θερμοκρασίες και μακρινά ταξίδια είναι η σκληρή πραγματικότητα».
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, κάθε χρόνο 44 εκατομμύρια ζώα μεταφέρονται εντός και εκτός ΕΕ, με έως και πέντε εκατομμύρια να βρίσκονται σε διαμετακόμιση καθημερινά. Μεγάλο μέρος των ζώων αυτών ταξιδεύει για περισσότερες από οκτώ ώρες, ενώ 370.000 μη απογαλακτισμένα μοσχάρια και 300.000 αρνιά υφίστανται μεταφορές χωρίς επαρκή σίτιση, νερό ή ξεκούραση.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλούν οι προτάσεις για κατάργηση των θερμοκρασιακών ορίων, καθώς το καλοκαίρι, οι θερμοκρασίες στα οχήματα μεταφοράς μπορεί να ξεπεράσουν τους 50 °C, οδηγώντας σε θανάτους από θερμικό στρες. Παράλληλα, τροπολογίες που αποσκοπούν στην κατάργηση του ελάχιστου χώρου για να μπορούν τα ζώα να ξαπλώνουν ή να φτάνουν σε νερό, αγνοούν πλήρως τις επιστημονικές κατευθυντήριες γραμμές.
Οι οργανώσεις υπογραμμίζουν ότι αυτές οι τροποποιήσεις δεν είναι μόνο επικίνδυνες για την ευημερία των ζώων, αλλά και για την αξιοπιστία της ευρωπαϊκής κτηνοτροφίας στα μάτια των καταναλωτών και της διεθνούς κοινότητας. «Ακόμη και τα ζώα που ζουν σε καλές συνθήκες εκτροφής μπορούν να υποφέρουν φρικτά στη μεταφορά. Οφείλουμε να θέσουμε ερωτήματα, να υποστηρίξουμε τις τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες και να απαιτήσουμε αυστηρούς κανόνες», τονίζει η Blattner.