Εταιρίες που κερδοσκοπούν σε βάρος του περιβάλλοντος και χαρακτηρίζουν εαυτούς ως βιώσιμους, θα λογοδοτήσουν στη Βρετανία – Αθωώθηκε η Coca cola από την κατηγορία για greenwashing.
Η υπηρεσία επιτήρησης ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, πρόκειται να υποβάλει σε ακρόαση, εταιρίες, που λανσάρουν ψευδώς προϊόντα ως βιώσιμα. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της, οι εταιρίες παραπλανούν τον κόσμο, εκμεταλλευόμενες τον ταχέως αναπτυσσόμενο χώρο των οικολογικών προϊόντων που εκτιμάται στα 130 δισεκατομμύρια ετησίως.
Στο μικροσκόπιο της νέας έρευνας θα βρεθούν τρόφιμα, ποτά, προϊόντα καθαρισμού, προϊόντα περιποίησης και είδη προσωπικής φροντίδας, όπως οδοντόκρεμα και απορρυπαντικό πλυντηρίου, ανέφερε η CMA. Η ρυθμιστική αρχή πρόκειται να ελέγξει πολυεθνικούς κολοσσούς όπως η Unilever, η Nestle, η Coca-Cola και Procter & Gamble.
Στον κλάδο των τροφίμων οι βιώσιμες συσκευασίες, είναι μια σημαντική πρόκληση για τις εταιρείες αλλά οι ισχυρισμοί περί βιωσιμότητας που προβάλλονται είτε στις διαφημίσεις είτε στις ίδιες τις συσκευασίες συναντούν σταδιακά την “καχυποψία” των καταναλωτών, που είναι όλο και πιο προσεκτικοί απέναντι σε πρακτικές “πράσινου ξεπλύματος” (greenwashing). Ο όρος greenwashing ή “πράσινο ξέπλυμα”, υποδηλώνει ουσιαστικά τη διαμόρφωση μιας ψευδούς και παραπλανητικής εικόνας για την περιβαλλοντική συμμόρφωση μας εταιρείας, των προϊόντων της και των συσκευασιών της.
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Foodwatch, πολλοί κατασκευαστές τροφίμων – αγοράζουν πιστώσεις CO2 από έργα που έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν το κλίμα. Πρόκειται για άδειες που επιτρέπουν στον ιδιοκτήτη να εκπέμπει μια ορισμένη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα ή άλλα αέρια θερμοκηπίου με αντάλλαγμα έργα που κάνουν καλό στο περιβάλλον. Η Foodwatch λέει πως το ποσό της αντιστάθμισης CO2 βασίζεται σε μη επαληθεύσιμα σενάρια…
Πριν ένα χρόνο περίπου σε έρευνα που πραγματοποίησε η Green Peace στη Nestle, ανέφερε: «Η δήλωση της Nestlé για τις πλαστικές συσκευασίες περιλαμβάνει περισσότερα από τα ίδια παιδικά βήματα για την αντιμετώπιση μιας κρίσης που βοήθησε να δημιουργηθεί. Δεν θα αλλάξει ουσιαστικά τα επίπεδα πλαστικών μιας χρήσης και δίνει το κακό παράδειγμα ως η μεγαλύτερη εταιρεία τροφίμων και ποτών στον κόσμο».
Είχε προηγηθεί το δελτίο τύπου του διευθύνοντα σύμβουλου της Nestlé, Mark Schneider που μεταξύ άλλων ανέφερε: “Φιλοδοξία μας είναι να επιτύχουμε 100% ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιήσιμες συσκευασίες έως το 2025».
To μόνο που είναι σε θέση να κάνει αυτή τη στιγμή η Βρετανική CMA είναι να ζητήσει από τις εταιρίες να κάνουν αλλαγές, ενώ αν δεν συμμορφωθούν θα τους παραπέμψει στο αρμόδιο δικαστήριο. Η διευθύντρια προστασίας των καταναλωτών Cecilia Parker Aranha είπε στον ιστότοπο μάρκετινγκ The Drum, “Η κυβέρνηση διαβουλεύεται για την εισαγωγή αυτής της εξουσίας σύμφωνα με τη νομοθεσία για τους καταναλωτές και η CMA δεν θα δίσταζε να τη χρησιμοποιήσει για τους χειρότερους παραβάτες”.
Στο μεταξύ, αξίζει να αναφερθεί πως η Coca-Cola κέρδισε δύο αγωγές πρόσφατα όσον αφορά το greenwashing, σύμφωνα με το News Bloomberg, μια στην Καλιφόρνια και μια άλλη στην Περιφέρεια της Κολούμπια. Οι δικαστές διαπίστωσαν πως οι περιβαλλοντικές δηλώσεις της εταιρίας δεν ήταν παραπλανητικές για τους καταναλωτές. Ωστόσο, η γενική σύμβουλος της Earth Island, Sumona Majumdar δήλωσε: “Βασικά διαφωνούμε με τις εταιρείες που ισχυρίζονται ότι είναι βιώσιμες όταν οι επιχειρηματικές πρακτικές τους βασίζονται στην εξόρυξη και τη χρήση πλαστικού”.
Η τελευταία έρευνα για το greenwashing ανακοινώθηκε πριν λίγες ημέρες, σύμφωνα με στοιχεία του EuroNews, ενώ είχε προηγηθεί η εξέταση της Βρετανικής Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA), όσον αφορά τους οικολογικούς ισχυρισμούς στη βιομηχανία μόδας. Η έρευνα θα εξετάσει εξονυχιστικά τους περιβαλλοντικούς ισχυρισμούς των ASOS, Boohoo και George στην Asda σχετικά με τα προϊόντα τους. “Ανησυχούμε ότι πολλοί αγοραστές πέφτουν θύματα παραπλάνησης και ενδεχομένως πληρώνουν με το παραπάνω προϊόντα που δεν είναι αυτό που φαίνονται”, λέει η διευθύνουσα σύμβουλος της CMA, Sarah Cardell. “Τώρα είναι μια καλή στιγμή για τις επιχειρήσεις να αναθεωρήσουν τις πρακτικές τους και να βεβαιωθούν ότι λειτουργούν σύμφωνα με το νόμο”.
Υπάρχει προϊστορία με το greannwashing στη βιομηχανία γρήγορης μόδας καθώς τον Ιούνιο του 2021, σε έρευνα που πραγματοποίησε η Changing Markets Foundation διαπίστωσε ότι το 60% των οικολογικών ισχυρισμών της H&M, για τα ρούχα της ήταν ψευδείς. Ανάμεσα στις 50 μάρκες που εξετάσθηκαν, η H&M βρέθηκε στην κορυφή με 96% ψευδείς ισχυρισμούς. Είχε προηγηθεί η σειρά “Conscious Collection” που είχε λανσάρει ως οικολογική, ενώ στην πραγματικότητα απαρτιζόταν από προϊόντα με 100% συνθετικά υλικά.
H επιτροπή της ΕΕ πρόκειται να αυστηροποιήσει τους κανόνες της αφού διαπίστωσε πως το 53% των περιβαλλοντικών ισχυρισμών που χρησιμοποιήθηκαν για την πώληση προϊόντων το 2020 περιείχαν “ασαφείς, παραπλανητικές ή αβάσιμες πληροφορίες”. Οι εταιρείες θα δυσκολευτούν περισσότερο να ξεφύγουν από ψευδείς πράσινους ισχυρισμούς το 2023, καθώς ένα σχέδιο πρότασης από το εκτελεστικό όργανο θα αναγκάσει τις εταιρείες να τεκμηριώσουν τέτοιους ισχυρισμούς σύμφωνα με μια επιστημονική μεθοδολογία.