Το αμερικανικό εφετείο επικαλείται το πρότυπο του “λογικού καταναλωτή”.
Στις 9 Ιουνίου το αμερικανικό εφετείο Ninth Circuit, εκδίκασε την υπόθεση McGinity εναντίον The Procter & Gamble Company και αποφάνθηκε πως η φράση στην μπροστινή ετικέτα των μαλακτικών PANTENE PRO-V, “Nature fusion” δεν είναι παραπλανητική. Το σκεπτικό του δικαστηρίου ήταν ότι ο κατασκευαστής μπορούσε να βασιστεί σε ένα πλαίσιο λίστας συστατικών που βρίσκεται στο πίσω μέρος της συσκευασίας ενός προϊόντος για να διαπιστωθεί εάν μια «διφορούμενη» φράση στην μπροστινή ετικέτα ήταν παραπλανητική ή όχι. Το δικαστήριο παρείχε περαιτέρω καθοδήγηση σχετικά με την εφαρμογή του καθιερωμένου προτύπου «λογικού καταναλωτή» που χρησιμοποιείται στο Ninth Circuit και σε άλλες δικαιοδοσίες για υποθέσεις ψευδούς διαφήμισης.
Ο ενάγων McGinity, είχε καταθέσει προηγουμένως αξιώσεις προστασίας καταναλωτών κατά της Procter & Gamble (P&G) για παραβιάσεις σύμφωνα με τον νόμο περί αθέμιτου ανταγωνισμού της Καλιφόρνια (UCL), τον νόμο περί ψευδούς διαφήμισης (FAL) και τον νόμο περί νομικής προστασίας των καταναλωτών (CLRA). Οι ισχυρισμοί ήθελαν τον κατασκευαστή της Pantene, να υποστηρίζει δόλια με μεγάλα γράμματα μέσω της φράσης “Nature fusion”, πως τα συστατικά είναι φυσικά έχοντας στο πλάι μια εικόνα ενός αβοκάντο σε ένα πράσινο φύλλο στην μπροστινή ετικέτα του προϊόντος. Αφού στην πραγματικότητα τα συστατικά είναι συνθετικά, σύμφωνα με την αξίωση, με αυτή την επισήμανση παραπλανάται ο καταναλωτής, ο οποίος αν γνώριζε ότι τα προϊόντα δεν ήταν φυσικά, δεν θα είχε αγοράσει τα προϊόντα. Έτσι, αφού το περιφερειακό δικαστήριο δέχθηκε την πρόταση απόρριψης του εναγόμενου, ο ενάγων άσκησε έφεση.
Εφαρμόζοντας το εύλογο πρότυπο καταναλωτή, το εφετείο προσδιόρισε πρώτα ότι υπήρχε κάποια ασάφεια ως προς το τι σήμαινε η φράση «Nature Fusion» στο πλαίσιο της συσκευασίας του προϊόντος. Σε αντίθεση με την επισήμανση “100% φυσικό” που είναι απόλυτη, η φράση της Pantene, είναι ανοιχτή σε ερμηνείες και μπορεί να σημαίνει πως το προϊόν περιέχει ένα μόνο μείγμα φυσικών προϊόντων. Το δικαστήριο μάλιστα επικαλέστηκε την υπόθεση Moore εναντίον Trader Joe’s Co., υποστηρίζοντας πως λόγω της διφορούμενης φράσης, οι καταναλωτές θα αναζητούσαν περισσότερες πληροφορίες στο πίσω μέρος της συσκευασίας που είναι διαθέσιμες.
Έτσι η απόφαση ήταν πως η φράση “Nature fusion” δεν ήταν παραπλανητική καθώς τα συστατικά στο πίσω μέρος θα καθιστούσαν σαφές ότι το λάδι αβοκάντο είναι το φυσικό συστατικό που τονίζεται στην μπροστινή ετικέτα των προϊόντων και η λίστα συστατικών διευκρινίζει ότι τα άλλα συστατικά είναι τεχνητά.
Διαβαίνοντας μια περίοδο που υπάρχει μια “άνθηση” στις παραπλανητικές επισημάνσεις, η απόφαση του Ninth Circuit έχει σημαντικές επιπτώσεις στις στρατηγικές δικαστικών αγωγών ομαδικής αγωγής των κατασκευαστών έναντι οποιουδήποτε τύπου ψευδούς διαφήμισης που αμφισβητεί την ετικέτα ενός προϊόντος.
https://www.jdsupra.com/legalnews/ninth-circuit-additional-information-on-7106768/